InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Heeft u overgewicht, hoe afvallen?

Heeft u overgewicht, hoe afvallen?

Heeft u overgewicht, hoe afvallen? U bent eigenlijk te dik, u wilt dus afvallen. Maar hoe doet u dit het beste? Met een dieet of met veel sporten en bewegen? Nee u kunt bijna helemaal uw normale leefstijl doorzetten terwijl u aan het afvallen bent. Hieronder staan een paar richtlijnen waar u zich aan dient te houden. Let op het is helemaal geen dieet, u zult er dus ook maar weinig voor hoeven te laten wijken.

Bent u wel te dik?

Allereerst bent u eigenlijk wel te dik? U kunt het allemaal makkelijk zelf narekenen. Er bestaat namelijk een index, genaamd de Quételet-index of de body mass index (BMI). Voor mannen is een gezond vet percentage tussen de 15 en 25, voor vrouwen is dit tussen de 20 en 32. Dit is heel makkelijk te berekenen, namelijk u deelt uw gewicht (in kilo's) door uw lengte (in meters) in het kwadraat. Als dit teveel werk is kunt u dit ook heel makkelijk online doen, wees niet bang om dit te doen dit is alleen maar makkelijker.Nu heeft u uw BMI berekent maar wanneer is dit gezond? Kijk in onderstaande tabel voor de juiste informatie:

Wat betekent die BMI

  • BMI minder18.5 : Ondergewicht
  • BMI tussen 18.5 - 25: Ideaal gewicht
  • BMI tussen 25 - 30: Overgewicht. Nu moet u oppassen, u loopt meer risico op bepaalde aandoeningen.
  • BMI tussen 30 - 35: Obesitas. Hier neemt het risico op aandoeningen nog verder op.
  • BMI tussen 35 - 40: Ernstige Obesitas
  • BMI tussen 40 - 50: Morbide Obesitas

Het blijkt dat u moet afvallen, hoe kunt u dit het beste aanpakken?

Als u wilt af vallen moet u minder calorieën binnen krijgen dan dat er gedurende de dag worden verbrandt, en/of ervoor zorgen dat er meer calorieën worden verbrandt door bijvoorbeeld meer te gaan bewegen.

Minder calorieën binnen krijgen

  • Het begint natuurlijk bij motivatie, dit is een essentieel punt. Een goede motivatie is bijvoorbeeld uw gezondheid.
  • Ook is het belangrijk om niet teveel tegelijk te willen, probeer af en toe en rustig aan af te vallen. Een goede doelstelling is bijvoorbeeld 5 tot10% van je huidige gewicht.
  • Neem uw maaltijden regelmatig, zodoende zal uw lichaam zich hierop instellen en zult u tussendoor geen trek hebben.
  • Wil niet te snel afvallen, u houdt zo beter vol. Ook zult u zo beter uw nieuwe gewoonte kunnen aanwennen waardoor u ook na uw doelstelling te hebben behaald niet meer in uw oude patroon terug valt.
  • Zorg ervoor dat u pauzemomenten neemt. Als je één van uw doelstellingen hebt bereikt, blijf dan gezond eten en/of bewegen, maar wil niet meer afvallen. Zo'n pauzemoment kan bijvoorbeeld wel een kwart jaar duren.
  • Op deze manier kunt u het jojo-effect voorkomen. Wees lief voor uzelf, u kunt gerust tussendoortjes eten waarvan u weet dat deze veilig zijn. Met veilig wordt er hier bedoeld lekker, maar waar u makkelijk van af kunt blijven. Zo houd u uw dieet makkelijk en leuk.
  • Als u perongeluk toch een keertje gesnoept hebt, bouw dan een balansdag in. Probeer de volgende dag minder te eten en geef uzelf niet de schuld, dit zal het dieet niet ten goede komen.
  • Probeer uw maaltijden kleur te geven, dit kan met verschillende groentes en staat heel leuk terwijl u er gerust van kunt eten. Zorg er ook voor dat het geheel lekker is, u hoeft helemaal geen gekke vieze dingen te eten om af te vallen.
  • Tenslotte let wel op de hoeveelheid die u eet, eet altijd maar kleine beetjes. Zodoende hoeft u niets te laten staan als het maar bij kleine beetjes blijft.

Let wel op!

Als u bijvoorbeeld meer gaat sporten doet u er goed aan ook meer (water) te gaan drinken. Namelijk als u sport verliest u veel vocht, het is misschien verleidelijk om water te verliezen en zodoende af te vallen maar dit is zeer ongezond en moet u beslist niet doen.
© 2009 - 2019 Combuster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?Het komt regelmatig voor dat kinderen te zwaar zijn en daarom moeten afvallen. Maar is het wel verstandig om kinderen op…

Reageer op het artikel "Heeft u overgewicht, hoe afvallen?"

Infoteur: Combuster
Gepubliceerd: 22-10-2009
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!