InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: Hoe doe je dat, afslanktips

Afvallen: Hoe doe je dat, afslanktips

Afvallen: Hoe doe je dat, afslanktips Inmiddels weten de meeste mensen dat afvallen met een crashdieet niet gezond is. Tenminste, als je de kilo’s die je wilt gaan verliezen ook blijvend kwijt wilt raken. Gezond zijn is het allerbelangrijkste en daarbij komt dan een gezond gewicht. Het beste nieuws is dat die twee heel goed samengaan. Wanneer je wat minder focust op calorieën en wat meer op puur en gezond en vooral ook 'vers' en zelf bereid, dan verdwijnen de kilo's ook.

Wat wel en wat niet?

Ten eerste is al vele malen bewezen dat je kunt afvallen als je de snelle koolhydraten achterwege laat. En dat zijn:
Suiker, witte bloem, witte rijst, aardappelen en pasta’s. Verder kun je ook de toastjes, witte crackers, stokbrood en witte harde broodjes vergeten.

Als je serieus wilt afvallen zul je echt afstand moeten doen van deze producten. En dat niet alleen, want je zult je moeten gaan verdiepen in het feit dat ze gewoon niet goed voor je zijn. Niet voor je gezondheid en zéker niet voor de lijn. Dat wil niet zeggen dat je helemaal nooit een aardappel meer kunt eten, want aardappelen hebben wel degelijk ook een goede functie, maar even niet om af te vallen.

Goede en slechte koolhydraten

Verder kun je wel alle ‘goede’ koolhydraten eten. En dat zijn koolhydraten met een ‘lage glycemische index’ zoals: volkoren graanproducten, zilvervliesrijst, peulvruchten en één volkoren boterham per dag of twee volkoren crackers.

Waarschuwing

Doe de koolhydraten niet helemaal in de ban, dat is niet gezond. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, maar dan wel de ‘goede koolhydraten’.

Tips om af te vallen

  • Voedingsmiddelen die een hoge glycemische index hebben zorgen ervoor dat er een sterke stijging van de bloedsuiker ontstaat met als gevolg een abnormale opslag van vetten en worden daarom ook wel de ‘slechte’ koolhydraten genoemd. Terwijl voedingsmiddelen met een lage, dus ‘goede’ koolhydraten dit effect niet of nauwelijks doen.
  • Verder groenten en fruit en zoals iedereen ook wel weet: minimaal 1,5 tot 2 liter water verdeeld over de dag. Dus niet achter elkaar opdrinken maar echt verdelen over de dag. Dit moet extra gerekend worden buiten alle koffie en thee of alcohol. Hoewel alcohol ook al uit den boze is natuurlijk.
  • Sla nooit het ontbijt over en begin de dag of ochtend het liefst met fruit. Eet nooit fruit na de maaltijd, want fruit wordt heel snel verwerkt in ons spijsverteringssysteem en als je net daarvoor gegeten hebt, dan kan het fruit gewoon niet verder en gaat gisten, dus is het veel beter om altijd eerst fruit te eten. Minimaal 15 minuten voor een maaltijd.
  • Eet mager vlees: kipfilet, biefstuk e.d. en geen varkensvlees.
  • Wat ook belangrijk is, is dat je beter 6 tot 8 kleine maaltijden kunt nemen dan 3x per dag, waarbij fruit ook mee telt als 1 maaltijd. Daarbij is het ook belangrijk dat de ‘motor’ blijft branden en daarom is het aan te raden om nooit langer dan 3 uur tussen de maaltijden in te laten

Naast vet verlies je ook spieren en dat is niet de bedoeling. Om dit te voorkomen moet je er dus voor zorgen dat de calorieverbranding op peil blijft door een juiste mix van lichaamsbeweging en voeding. Een goede manier om de stofwisseling te versnellen is door gebruik te maken van algen. Bijvoorbeeld de Chlorella alg. Chlorella bevat een hoge dosis chlorofyl (bladgroen) en helpt het lichaam met:
  • Verwijderen van afvalstoffen
  • Betere vertering van eiwitten
  • Een stabielere suikerspiegel
  • Ter aanvulling van aminozuren en omega vetzuren (voor een goede vetverbranding)

Wanneer je supplementen aanschaft, kies dan voor natuurlijke supplementen zoals chlorella, spirulina of kelp. Beweging is altijd nodig voor een goede balans van je lichaam en zeker bij het afvallen, maar ga niet ineens heel fanatiek sporten. Probeer, dát te doen, wat voor jou het beste is en wat je voor langere tijd, en nog het liefst altijd kunt volhouden. Zo is iedere dag een uur wandelen ook al heel goed voor de gezondheid en een stuk gemakkelijker vol te houden. Bovendien is het gratis.

Drink je graag thee? Neem dan een kruidenthee

  • Senna (voor een goede darmwerking)
  • Guldenroede (bevordert de uitscheiding van afvalstoffen)
  • Berkenblad (bevordert de uitscheiding van afvalstoffen)
  • Sporkehout (bevordert de darmwerking)
  • Pu Erh thee (tegen overtollige en schadelijke lichaamseffecten

Tips

Voedsel dat bitter is helpt mee om vetten sneller en efficiënter te verwerken door het lichaam. Neem kleine porties verdeeld over de dag en kauw langzaam. Eet alles met mate en eet niet té veel, té vlug en té vet. Bitter voedsel: haver, maïs, rogge, adzuki-bonen, komkommer, aubergine, selderij, asperges, spruitjes, kool en andere spruit-achtigen.

Kruiden die de spijsvertering stimuleren zijn: kardemom, gember, kaneel en cayennepeper.

Allerlaatste tip

Gebruik geen lightproducten! Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Er is tegenwoordig zoveel keus wat betreft voedsel dat het lastig is om de beste keuze te maken. In onze voeding zitten…
Kun je afvallen met het drinken van groene thee?Kun je afvallen met het drinken van groene thee?Thee in het algemeen is een goede vervanger van dikmakers als frisdranken en sapjes. Groene thee is een wat bittere thee…
Fitness dieet: een goed fitness dieet?Fitness dieet: een goed fitness dieet?Trainen is belangrijk om het lichaam van je dromen te krijgen. Een goed fitness dieet is minstens net zo belangrijk voor…
Afvallen in een weekAfvallen in een weekAfvallen in één week, kan dat wel en is het gezond? Afvallen: dagelijks zijn er heel veel mensen mee bezig. Maar uiteind…
Bronnen en referenties
  • www.fonteine.com

Reageer op het artikel "Afvallen: Hoe doe je dat, afslanktips"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 20-09-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!