InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gebruikt u nog Lightproducten?

Gebruikt u nog Lightproducten?

Gebruikt u nog Lightproducten? Lightproducten, wie kent ze niet? Frisdranken, boter, koekjes, chips en ga maar door. Maar, zijn die lightproducten eigenlijk wel zo goed? En waarom hebben mensen dan nog steeds last van overgewicht? Waarschijnlijk komt dat omdat lightproducten niet doen wat ze beloven maar juist het tegenovergestelde: ze zorgen er voor dat je meer honger en dorst krijgt.

De voors en tegens van lightproducten

Als je een beetje gaat googlen dan kun je veel nadelen lezen over het gebruik van lightproducten. Is het gegrond, die ophef over light? Of hebben de voorstanders gelijk en is het een storm in een glas water? Zijn E-nummers veilig of moeten we op stap met het boekje van Corinne Gouget zodat we direct kunnen opzoeken wat goed en wat slecht is?

Eén ding is zeker en ook bewezen: Lightproducten zijn gemaakt om ons te laten denken dat we er niet dik van worden en dat het beter is voor onze gezondheid: minder vet en minder zoet. Zeker voor de mensen die graag willen afvallen of slank willen blijven geeft een lightproduct het idee dat je goed bezig bent. Maar, dat is dus niet zo. Het is namelijk zo dat de suikers in lightproducten zijn vervangen door aspartaam en aspartaam is een toevallig ontdekt chemisch zoetmiddel dat velen malen zoeter is dan suiker en ook nog eens geen calorieën bevat. Juist doordat het zo zoet is hoeft er veel minder van gebruikt te worden bij de productie van voedingsmiddelen, en is het dus zeer besparend voor de producent, en de consument die leest: ‘0-caloriëen’ wil maar al te graag deze producten aanschaffen want ja, het is dan toch veel gezonder, toch? Een ‘gat in de markt’ dus. En dat leek het ook te zijn.

Niet dus

'Aspartaam is alleen maar goed voor de opbrengsten van de producent en verder is het voor niemand goed' zeggen de tegenstanders. Het is een gevaar voor de volksgezondheid en je kunt er vele ziektes van krijgen, waaronder kanker. Het is ook niet zo dat je er slanker van word want het middel zet juist aan tot eten. Het zorgt ervoor dat je meer wilt. En dat is zéker niet goed voor de lijn. Wel voor de producent natuurlijk, want die ziet zijn inkomsten omhoog gaan.

Ongeloof

Natuurlijk zijn er de voorstanders van aspartaam die, telkens wanneer er een wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat aspartaam een aanslag is op de gezondheid, het tegendeel beweren. Ook zij komen met de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Dus, wat moet je nu geloven? Er moet wel bijgezegt worden dat deze onderzoeken vaak zijn gedaan in opdracht van de voorstanders van aspartaam. Dus hoe betrouwbaar zijn deze resultaten dan?

Bovendien moet men bedenken dat aspartaam in ontzettend veel (9000) producten voorkomt. Met name in frisdrank en wanneer de massa er achter komt hoe ongezond deze toevoeging is dan gaat de verkoop zo verschrikkelijk achteruit dat alles gelijk op zijn kont ligt. Dus dat moet voorkomen worden en daar wordt dan ook alles aan gedaan. Natuurlijk sijpelt de informatie via ‘klokkenluiders’ wel steeds meer door naar de consument en wordt men al oplettender en gaat ook steeds meer de etiketten lezen. Ook daar wordt dan gelijk iets aangedaan. Aspartaam wordt vaak niet onder zijn ware naam vermeld op het etiket. Er zijn diverse namen voor gevonden die worden vermeld en zo de aanwezigheid van aspartaam verdoezelen. Een paar voorbeelden zijn: E-951, Neotaam en Candarel.

Het is bijna ondoenlijk om aspartaam te vermijden. Maar één ding is zeker…Je vindt ze altijd in lightproducten, dus wanneer je die uitsluit heb je al een aardig begin gemaakt. Bedenk ook altijd dat lightproducten je alleen maar aanzetten tot méér. En ben je nog steeds niet overtuigd? Ga dan eens kijken op de site van www.aspartaam.nl want dan word je zo uit de droom geholpen.

Tot slot

Weet wat je eet! Want het leven is al zo kort.

Lees verder

© 2012 - 2017 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aspartaam (E951)Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ongeveer 200 x zo zoet is als suiker. Je vindt aspartaam vooral in light produ…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Bronnen en referenties
  • www.bewustleven.info
  • www.aspartaam.nl

Reageer op het artikel "Gebruikt u nog Lightproducten?"

Reacties

Yoan (infoteur), 14-08-2012 23:29 #3
Hoi Pernambuco,
Ik heb het nagekeken en je hebt inderdaad gelijk. Ik zal deze namen dan ook uit het artikel verwijderen. De bron was prima, maar waarschijnlijk heb ik de dingen door elkaar gehaald omdat ik me in die tijd veel bezighield met smaakversterkers en zoetstoffen. Geen excuus, maar wel mijn excuses aan de lezer voor deze onbedoelde foutieve informatie. Het neemt verder niet weg dat producten waarin aspartaam verwerkt is in welke vorm dan ook of onder welke naam dan ook zeer slecht voor de gezondheid is. Jammer genoeg veranderd jouw kritiek daar niets aan. Bedankt voor de tip!

Pernambuco (infoteur), 14-08-2012 17:31 #2
Hoi Yoan, misschien even iets nauwkeuriger lezen in het boekje van Corinne Couget. Mononatriumglutamaat is geen verdoezelnaam voor aspartaam, maar is de wetenschappelijke naam voor het al eeuwenlang gebruikte Ve-tsin, een populair ingredient in de Aziatische keuken. het wordt ook niet gebruikt in lightproducten en is niet zoet.
Monokaliumglutamaat (je vergat de u ;-)) is bijna hetzelfde als mononatriumglutamaat, en is ook niet zoet maar hartig.
Andere benamingen: MSG; mononatrium L-glutamaat monohydraat; Candarel is meestal wel aspartaam, maar is eigenlijk een merknaam. Candarel kan namelijk ook Stevia zijn, een natuurlijke zoetstof, google maar op Candarel Stevia.
Neotaam, is ook geen verdoezelnaam. de stof is weliswaar afgeleid van aspartaam, maar chemisch gezien toch een andere stof. Deze stof aspartaam noemen op het etiket zou dus liegen zien.
natrium caseinaat is in tegenstelling tot aspartaam een eiwit. Oftwel een energetisch rijke voedingsstof. Het tegenovergestelde van aspartaam dus.
Ik weet niet wat je bron was voor dit artikel, maar het klopt niet erg.

E. J. Grijsen, 31-01-2012 19:34 #1
Het onderdeel van dit artikel; "Een paar voorbeelden zijn:", is voor een groot deel onjuist, aangezien hier een aantal stoffen worden genoemd die géén Aspartaam bevatten, zoals:
MSG, staat voor Mono Sodium Glutamaat/ Natriumglutamaat(E635) of ook wel Vetsin genoemd.
Natrena bevat, acesulfaam-K, sacharine en cyclamaat, maar géén aspartaam.
Alleen Neotaam en Candarel bevatten Aspartaam.

Met vriendelijke groet,

Bert Grijsen
Medisch analist, laboratorium ZGT locatie Hengelo, onderdeel van Medlon bv Reactie infoteur, 01-02-2012
Vriendelijk dank voor de verbetering. Ik heb het gelijk veranderd.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 15-08-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!