Groene smoothies voor meer energie

Smoothies zijn ín.

Misschien heb je er ook al van gehoord en misschien maak je zelf al iedere dag zo’n heerlijke smoothie. In het laatste geval is dit artikel niet zo interessant meer, maar voor mensen die niet weten wat een smoothie is en dan met name een ‘groene smoothie’…lees dan verder want groene smoothies zijn ontzettend gezond en een supergemakkelijke manier om je energielevel met grote stappen te verhogen. Misschien ziet het er in eerste instantie een beetje vreemd uit en denk je ‘jakkes’, maar de smoothie zal door het fruit een heerlijke zoete smaak krijgen. Zelfs kinderen zullen op deze manier gemakkelijk groente binnenkrijgen.

Hoe maak je een groene smoothie?

Een smoothie maak je in een blender of met een staafmixer. Door groenten en fruit samen te voegen naar smaak met daaraan toegevoegd wat water. Maar ook kun je een smoothie maken met ijs of yoghurt. De variaties zijn eindeloos. Maar aangezien we het hier hebben over ‘groene smoothies’ houden we het op water. Wil je graag een zien hoe je een groene smoothie maakt? Klik dan op de link onderaan dit artikel.

Wat zit er in een groene smoothie?

Je hebt voor een groente smoothie 100 of 200 gram groene bladgroenten nodig en daarbij naar wens 2 of 3 stuks fruit. Vul eerst de blender met de bladgroenten en dan evenzoveel water. Daarna voeg je het fruit toe en klaar is je smoothie. Een voorbeeld is 100 gram spinazie en daarbij een appel en een banaan. Even de blender aan en klaar is je gezonde smoothie. Het zal misschien even wennen zijn zo’n groen glas vol maar dat went snel en het is supergezond. Ook voor kinderen is het een gemakkelijke oplossing wanneer ze niet dol zijn op groenten. Door het fruit wordt de smoothie heerlijk zoet op een gezonde manier. Op het internet zijn allerlei ideeën te vinden voor het samenstellen van groene smoothies. Ook hoe je ze kunt maken en wat je er allemaal voor nodig hebt.

Je krijgt veel meer energie.

Je zult het zien wanneer je eenmaal iedere dag een volle blender met een groene smoothie klaarmaakt dat je energie omhoog gaat. Want we hebben het echt nodig, die aanvulling. Ook om af te vallen is het natuurlijk een super aanrader want wanneer je ‘slechte’ koolhydraten zoals brood vervangt door een groene smoothie zul je zeker af gaan vallen, maar smoothies zijn niet alleen voor de lijners onder ons. Ze zijn voor iedereen die gezond en verantwoord wil eten. Ze zitten boordevol met goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Ze zijn geschikt als ontbijt of tussendoortje en dus ook als maaltijdvervanger.

Geen zorgen over nitriet.

In groene bladgroenten zit nitraat en spinazie bijvoorbeeld is daar vooral bekend om. Je hoeft je geen zorgen te maken over nitraat want zolang de groenten koud word bereid zal het nitraat niet omzetten in nitriet (dat zo ongezond is) en dus geen gevaar opleveren. Je krijgt alleen de pure rauwe en gezonde groenten binnen. Wel is het raadzaam om iedere dag met een andere bladgroente te variëren. Neem de ene dag sla, de andere dag andijvie en bijvoorbeeld daarna weer een dag met spinazie. Variatie is belangrijk en ook nodig.

Hoe te bewaren?

Wanneer je een volle blender hebt gemaakt dan kun je dat over de dag verdelen. Je bewaard het dan het beste in een glazen fles of pot in de koelkast ten hoogste 24 uur.

Variëren is belangrijk.

Variëren is belangrijk en dus ook belangrijk bij het maken van smoothies. Er zijn zo veel groenten en fruitsoorten en allemaal hebben ze hun eigen goede eigenschappen en daarom is variëren belangrijk. Aanbevolen groetensoorten zijn de groene bladgroenten als: andijvie, spinazie, postelein, peterselie, sla e.d. en het fruit? Denk bijvoorbeeld aan: sinaasappels, appels, aardbeien, meloen, açaibes, alle soorten bessen, peren, ananas, bananen enz. enz.
Kijk hier hoe je een groene smoothie maakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://jessevandervelde.com/
  • http://www.groenesmoothies.nl/

Reageer op het artikel "Groene smoothies voor meer energie"

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: Juli 2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!