InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Snel gewicht verliezen, koolhydraten in de ban?

Snel gewicht verliezen, koolhydraten in de ban?

Snel gewicht verliezen, koolhydraten in de ban? Het is geen geheim dat we altijd op zoek zijn naar een manier om snel gewicht te verliezen. Eerst deden we het vet in de ban, nu zijn koolhydraten de publieke vijand. Maar, is een laag koolhydraten dieet de gezondste manier om gewicht te verliezen? Koolhydraten zijn dé energieleveranciers bij uitstek. Energie die je hard nodig hebt. Deskundigen over de hele wereld blijven een combinatie van een uitgebalanceerd dieet met regelmatige lichaamsbeweging adviseren voor een optimale gezondheid inclusief gewichtsverlies. Het eten van gezonde koolhydraten wordt in verband gebracht met een bescherming tegen hartziekten, bepaalde type kanker en een aantal andere chronische aandoeningen. Als je koolhydraten in de ban doet mis je dus de voordelen hiervan.

Koolhydraten het probleem?

Aan de basis van een gezond eetpatroon liggen gezonde koolhydraten zoals in groeten, fruit, bonen en volle granen, gegeten in de juiste hoeveelheden. En dit is precies het punt, in de loop der jaren zijn we gewoon té veel koolhydraten gaan eten. De simpele waarheid: koolhydraten zijn niet het probleem. Mensen worden te dik van te veel calorieën eten en te weinig bewegen om die overtollige opgeslurpte energie weer kwijt te raken.

Soorten koolhydraten

Koolhydraten zijn onze energieleveranciers. Ze leveren de energie die nodig is voor alle lichaamsprocessen en dienen als brandstof voor de hersenen. Een gram koolhydraat bevat 4 kcal (=17kJ).

Er zijn drie hoofdsoorten koolhydraten:

Suikers

Vruchten en vruchtensap bevatten eenvoudige koolhydraten als vruchtensuiker en druivensuiker.
In melk en yoghurt zit melksuiker. En vooral in snoep, koek, gebak, frisdrank en dergelijke zit sucrose (suiker).

Zetmeel

Koolhydraten in de vorm van zetmeel komen voor in brood, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten (bruine en witte bonen).

Vezels

Vezels komen voor in vruchten, groenten, peulvruchten en granen.

Veel voedingsmiddelen bevatten een mengsel van koolhydraten.

Hoe gezond zijn ze?

Suiker en zetmeel hebben beide een hoge energiewaarde en vezels helpen de darmen gezond te houden en zijn van essentieel belang voor een goede spijsvertering. Daarnaast helpen vezels het cholesterol in het bloed te verminderen en geven een voldaan gevoel na elke maaltijd, zodat je minder trek hebt in tussendoortjes

Het eten van koolhydraten uit suikers die snel worden verteerd en opgenomen, verhoogt de bloedsuikerspiegel van triglyceriden en verlaagt het HDL-Cholesterol. Daarentegen zijn volkorengraanproducten duidelijk beter voor de gezondheid op de lange termijn en bieden bescherming tegen diabetes, hartziekten, kanker en maagdarmaandoeningen zoals diverticulose en constipatie. Eet dus méér koolhydraten uit onbewerkte en minder uit bewerkte graanproducten.

Waarom heb je ze nodig?

Er is altijd veel discussie over koolhydraten. In elk geval is het niet goed als je helemaal géén koolhydraten binnenkrijgt. Te veel koolhydraten is ook niet gezond. Je krijgt dan mogelijk te weinig eiwit en vet binnen.

Koolhydraten heb je nodig omdat ze het lichaam energie geven. Behalve energie aan de hersenen en rode bloedcellen, geven koolhydraten energie aan het spierweefsel, het niermerg en de melkklieren. Maar koolhydraten doen meer dan energie geven. Zo geeft de koolhydraat suiker smaak aan de voeding

Het is goed om veel koolhydraten binnen te krijgen bij langdurig sporten. Zo kan het lichaam ook wat van die koolhydraten opslaan om gedurende die intensieve activiteit te gebruiken.

Weinig koolhydraten slecht voor gezondheid

Het volgen van een koolhydraat-arm dieet kan nadelig zijn voor de gezondheid. Amerikaanse artsen beschrijven in het medische tijdschrift The Lancet hoe dit dieet debet kan zijn aan een slechte gezondheid. Bij een dieet met extreem weining koolhydraten ontwikkel je een veel te hoog gehalte aan ketonen in je bloed. De lever produceert deze stoffen als het insulineniveau daalt door verhongering of diabetes. Dit kan al gebeuren indien je een maand leefd op alleen vlees, kaas en salades, ookal slik je extra vitamines en supplementen.

Al vaker is vanuit de medische hoek gesuggereerd dat een extreem koolhydraatarm dieet gevaarlijk is. Er zou een grotere kans bestaan op hartaanvallen, diabetes, nierproblemen, aderverkalking en een te hoog cholesterolgehalte.
© 2010 - 2019 Fitness, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen?Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen?De beste manier om gewicht te verliezen is om je dagelijkse hoeveelheid koolhydraten beperken. Koolhydraat-arme diëten l…
Montignac dieet: inleidingMontignac dieet: inleidingHet Montignac dieet van Michel Montignac is een dieet waarbij je niet eindeloos calorieën hoeft te tellen. Het dieet bes…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…

Reageer op het artikel "Snel gewicht verliezen, koolhydraten in de ban?"

Infoteur: Fitness
Laatste update: 05-02-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!