InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Fabels over Buikvet

Fabels over Buikvet

Fabels over Buikvet Als je traint om je buikvet te verminderen, zodat je een wasbordje kunt blootleggen, dan ga ik je nu onthullen waarom je tot nu toe niet in staat geweest bent om vooruitgang te boeken op dit gebied. Als fitnessprofessional hoor ik veel fabels over buikvet en zie ik grote problemen bij de meeste mensen die proberen om buikvet te verliezen.

Fabel 1: Cardio-training is het beste om buikvet te verliezen

Het is al lang een misverstand; dat je om vet te verliezen vooral conditionele trainingen moet doen. De meeste mensen besteden veel te veel van hun inspanningen aab cardio-workouts, terwijl in feite, een goed ontworpen, hoge intensiteit krachttraining zorgt voor een veel betere hormonale respons die de stofwisseling helpt te verhogen dan op cardio-gebaseerde trainingsprogramma's. Zolang de krachttraining is ontworpen met de juiste type totale lichaamstraining en met de juiste soorten intervallen van rust en intensiteit, kun je eigenlijk net zo veel verbranden (zo niet meer calorieën) dan met een typisch cardiotraining.

Fabel 2: Buikspieroefeningen verbranden buikvet

Een ander probleem is dat veel mensen nog steeds denken dat ze veel tijd moeten besteden aan trainingen en oefeningen die specifiek op het buikgebied gericht zijn. Je moet begrijpen dat de tijd aan oefeningen gericht op de buikspieren niet veel doet om het vet te verbranden rondom je buik. Nogmaals, de tijd van je training kun je veel beter besteden door te focussen op strategische trainingen zoals krachttraining combinaties en totale lichaamstrainingen die zullen resulteren in een vermindering van lichaamsvet in kortere tijd.

Fabel 3: Ik verbrand genoeg buikvet met trainen

Nog een fabel is dat alleen trainen goed genoeg is om vet te verliezen. Het belangrijkste deel van de vetverbranding zit hem in het dagelijks dieet. Je kunt werken aan je buikspieren, alleen als ze worden ondermijnd door een laag vet, verbergt zich al je harde werk daaronder. Je moet rekening houden met minder calorieën innemen en toch je bloedsuikerspiegel in evenwicht houden. Een manier van eten om dat te doen, is om je dagelijkse aantal calorieën te verdelen in vijf kleine maaltijden over de hele dag. Bijvoorbeeld, 5 maaltijden van 250 calorieën per dag zou op 1250 uitkomen, dat is ook ongeveer het minimum wat je nodig hebt.

Fabel 4: Koolhydraten moeten in de ban

Over koolhydraten gaan ook veel fabels. Als het gaat om voeding, proberen veel mensen een soort dieet zoals een extreem laag koolhydraten dieet of super 'low carb' dieet. Het feit is, dat je lichaam alle macronutriënten en voedselgroepen nodig heeft om een goede balans te behouden en spieren op te bouwen en het meest effectief vet te verbranden. Proberen koolhydraten extreem te vermijden geeft in het algemeen voor de meeste mensen een mislukking. De nadruk moet liggen op het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen, kunstmatige ingrediënten, transvetzuren (gehydrogeneerde oliën) en ander junkfood, terwijl de nadruk op een geheel organische-dieet vol variatie en een hoge dichtheid van voedingsstoffen zou moeten liggen.

Als je eenmaal voorbij deze fabels, grillen en snelle rages van diëten kijkt en begint met een slimme training en evenwichtige voedingswijze, dan zul je zien ze dat een groot deel van de problemen (en het vet) begint te verdwijnen. Het lichaam begint calorieën te verbranden, de energie zal verhogen en de hormonen komen terug in evenwicht.
© 2010 - 2019 Fitness, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fabels over Buikvet"

Infoteur: Fitness
Laatste update: 05-02-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!