InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Onzinnige diëten

Onzinnige diëten

Onzinnige diëten Omdat veel mensen bezig zijn met hun gewicht, wordt de markt met afslankproducten en diëten overspoeld. De weg vinden in het woud van aangeboden producten is bijna niet te doen. Naast methodes welke in de praktijk effectief zijn is er een groot scala aan diëten welke beter niet gevolgd kunnen worden. Om het een beetje eenvoudiger te maken volgen hier een aantal diëten welke in de praktijk beter niet kunnen worden gevolgd.

Azijndieet

Het azijndieet is één van de oudste diëten, de Engelse dichter Byron maakte er gebruik van rond 1850. Nog steeds wordt er melding van gemaakt omdat bekende artiesten als Kylie Minogue en Brooke Shields er gebruik van maken. In de praktijk werkt het dieet niet en is het bovendien niet prettig om nadat er mee gestart is, het langere tijd vol te houden. Het achterliggende idee is dat vet verdwijnt door de inname van zure producten. In combinatie met de inname van weinig calorieën is er tevens een groot risico op het zogenaamde jojo effect.

Brooddieet

Zo´n vijfentwintig jaar geleden werd dit dieet bekend door de Dr. Vos. Het is bij dit dieet de bedoeling dat er om de dag brood wordt gegeten bij voorkeur volkoren- of meergranenbrood. Op de dag dat er brood op het programma staat mag er naast de broodconsumptie uitsluitend water of koffie en thee zonder suiker en melk worden gedronken. Op de andere dag moet er gevarieerd worden gegeten, met name voldoende fruit en groente. Uiteraard gaan er op deze manier kilo´s weg. Het probleem is echter dat er op langere termijn maagklachten kunnen optreden en dat de kilo´s in de praktijk op termijn gewoon weer terug komen.

Calorie arm dieet

Bij een calorie arm dieet worden er zo weinig calorieën ingenomen dat dit in de praktijk niet lang vol te houden is. Zo´n dieet kan meestal maar kort worden volgehouden waardoor de verloren kilo´s meestal gewoon weer terug komen. Het dieet staat ook wel bekend als crashdieet.

Cayennepeperdieet

Een uit Amerika overgewaaide hype. De Amerikaanse ster Beyoncé claimt dat ze vele kilo's verloor met dit dieet toen ze zich voorbereide op de film Dreamgirls. Het dieet bestaat uit slechts een drietal ingrediënten, te weten citroensap, maplesiroop en cayennepeper. Het betreft hier dus geen uitgebalanceerd dieet, en zal daarom ook door niemand lang worden volgehouden.

Gezichtsanalyse dieet

Bij dit dieet vindt er eerst een analyse plaats van de gezichtslijnen. Hierna wordt er bepaald welk dieet er gevolgd zal moeten worden. Dit maal is het de actrice Kate Winslet die aangeeft dat ze na de bevalling met dit dieet is afgevallen. Het dieet zelf is grotendeels gebaseerd op de inname van veel water.

Kokosdieet

Het betreft hier een zogenaamd één voedingsmiddel dieet. Als het al mocht helpen, dan is het slechts minimaal, en zal het zeker niet leiden tot blijvend verlies van het gewicht. Daarnaast is het niet verstandig, omdat kokos ondanks dat het plantaardig is, vol zit met onverzadigde vetten.

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer onzinnige diëten, verstandig is om je goed te oriënteren als er een dieet moet worden gevolgd. Naast het volgen van een dieet is het belangrijk om de hele levensstijl aan te passen en gezonder te leven door meer beweging en een gezond voedingspatroon te volgen.
Gerelateerde artikelen
Het Brooddieet: een gezonde manier om af te vallenHet Brooddieet: een gezonde manier om af te vallenHet Brooddieet is een gezonde manier om af te vallen. Je beperkt je calorie-inname niet, maar je maakt alleen bewustere…
Afvallen door middel van brood, het brooddieetAfvallen door middel van brood, het brooddieetVeel mensen diëten niet op deze manier: het brooddieet. Vroeger werd er namelijk gedacht dat je dik werd van brood, maar…
Het broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenmijn kijk opHet broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenIn de jaren tachtig en negentig was het brooddieet - ook wel een broodwisseldieet genoemd - een dieet dat populair was o…
Kokosdieet: een gezonde manier van afvallenKokosdieet: een gezonde manier van afvallenDat kokosolie een heel gezonde soort vet is, is de laatste jaren wel bewezen. Kokosolie kan je zelfs helpen met afvallen…

Reageer op het artikel "Onzinnige diëten"

Reactie

Sylvia de Ligny, 21-09-2011 08:18 #1
Het kokos dieet bestaat niet uit enkel kokos. Naast het eten van extra vierge kokosolie wordt er gevarieerd gegeten. Verse groenten, fruit, volle granen en (bio) vlees en of vis.
U heeft zich niet goed geïnformeerd over kokos. De (onverzadigde) vetten die in extra vierge (ongeraffineerde!) kokosolie zitten, zijn heel gezond voor het lichaam.
Kokosolie bevat inderdaad verzadigde vetten. De tegenstanders vergeten echter dat deze vetten middellange keten vetten zijn, waardoor ze niet de ongezonde eigenschappen bezitten van lange keten vetten. De middellange keten vetten zijn namelijk wel gezond voor het lichaam en hebben een positieve uitwerking op de lever.
Het extra vierge kokosoliedieet:
Eet drie maaltijden per dag en sla je ontbijt niet over. Eet gezond, volwaardig voedsel en beperk je calorieën. Voeg kokosolie toe aan elke maaltijd. Hierdoor eet je goed, ben je vitaal, heb je wei- nig honger tussendoor en ga je met een voldaan gevoel van tafel. Eet bij voorkeur ongeraffi neerde voeding, eet veel groenten en voldoende fruit, eet geregeld volkoren en gekiemde granen, gebruik geen geraffineerd zout maar weinig ongeraffineerd zee- of bergkristalzout, gebruik veel kruiden en specerijen. Vergeet bonen, noten en gefermenteerde zaken niet. Kook uitsluitend in roestvrij staal of email. Anti-aanbakpannen zijn uit den boze. Als je voor zuivel kiest, neem dan rauwe kazen, rauwe melk en yoghurts met levende melkzuurbacteriën. Bij voorkeur halfvolle of volle melkproducten. Gebruik geen light producten ze zijn minder gezond en helpen je niet vermageren. Eet voldoende rauw en eet zeker niet alles gekookt of gestoomd. Eet enkel vis, vlees en gevogelte van een goede biologische of wilde kwaliteit. Voeg aan elke maaltijd een dessert en beter nog een eetlepel extra vierge kokosolie bij. 3 eetlepels kokosolie werken therapeutisch voor de schildklier en vetverbranding.

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 05-02-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!