InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!

Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!

Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine! Een goed waak slaap ritme is van groot belang voor je welbevinden. In de huidige jachtige tijd is het al moeilijk om dit te bereiken. Bekend is het probleem bij mensen die in ploegen werken, en de jet lag na lange vliegreizen. Maar een extra verstoring vind zijn oorzaak in afvallen. De veranderingen in je metabolisme verstoren je nachtrust. Je interne klok raakt van slag. Hierdoor slaap je slecht of weinig. En juist tijdens het afvallen is een goede nachtrust belangrijk voor herstel.

Zo werkt je interne klok

Net achter je ogen, in de hersenen ligt een zenuwbundel Supra Chiasmatische Nucleus(SCN). Deze bundel kan je je interne klok noemen. Deze houdt een heel eigen ritme aan, los van de rest van je lichaam en zijn processen. Hij geeft met de stof noradrenaline een signaal naar de pijnappelklier om melatonine te gaan produceren, de stof die het lichaam verteld wanneer te gaan slapen. Lastig is dat SCN geen rekening houdt met tijd, het werkt op een ritme van ongeveer 24 uur, los van onze klok. De interne klok wordt beïnvloed door licht. Namelijk het binnenvallen van licht door het oog zorgt voor een stop in de productie van noradrenaline en daarmee wordt de melatonine productie stilgezet, en worden we wakker. Nu wordt ook het belang van een goed verduisterde slaapkamer duidelijk.

Ploegendienst en Jetlag

Met de informatie over de interne klok in gedachten is het wel duidelijk dat in ploegendienst werken voor het lichaam een grote verstoring betekent. Want in de avond begint de melatonine productie en op het moment dat er gewerkt moet worden is het lichaam eigenlijk klaar om te slapen. Fel licht kan helpen, maar makkelijker is het om melatonine te nemen. Namelijk een half uur voor het slapen gaan, bij nachtdienst zal dit dus in de ochtend zijn. Verder is een sterk verduisterde slaapkamer van belang. Wat de Jetlag betreft geldt hetzelfde, probeer in het vliegtuig te slapen, neem daarvoor een half uur te voren melatonine, en gebruik een slaapmasker wat het licht goed afsluit. Blijf na aankomst ook een half uur voor het slapen gaan melatonine gebruiken.

Melatonine bij afvallen

Tijdens het afvallen veranderd er van alles in je lichaam. Processen vertragen en versnellen, en ook je slaappatroon kan beïnvloed worden. Bijvoorbeeld doordat je niet gewend bent om met "honger" naar bed te gaan. Of misschien heb je juist meer energie, die je overdag nog niet goed kwijt kan. Hoe dan ook, je hebt juist tijdens afvallen je nachtrust hard nodig. Vooral omdat in de nachtrust je lichaam hersteld, en dat is extra hard nodig tijdens afvallen. Melatonine helpt dus niet om af te vallen, maar wel om te herstellen door een goede nachtrust Zo is het afvallen ook beter vol te houden als je uitgerust wakker wordt. Ook hier geldt een half uur voor het slapen gaan een dosis innemen.

Dosering en gebruik van melatonine

Melatonine is vrij verkrijgbaar. Let op de prijzen, hier zit enorm verschil in. Kijk daarom ook zeker even de huismerken van drogisten, dat kan een aardige besparing opleveren. Over het algemeen gaat het om zeer kleine tabletten waar 2 tot 4 van ingenomen moeten worden. Ook is er een zogenaamde time released versie op de markt, deze geeft over enkele uren(de nacht) een gelijkmatige hoeveelheid melatonine af. Let op de prijzen en ook de nodige dosering.
© 2010 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Internet research

Reageer op het artikel "Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!"

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 16-06-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!