InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezichtsmassage

Gezichtsmassage

Gezichtsmassage Wikipedia zegt het volgende over massage: “massage is de praktijk van het toepassen van gestructureerde of ongestructureerde druk, spanning, beweging, of trilling - manueel of met mechanische hulp - op de zachte weefsels van het lichaam”. Gezichtsmassage is strikt genomen hetzelfde, echter de tere weefsels worden iets subtieler aanpakt.

Tere weefsels

De weefsels rond met name de ogen zijn erg teer en wrijven is dan ook uit den boze. Deze huid masseren is dan ook niet aan te raden, maar bepaalde crème moet er dan ook voorzichtig ingeklopt worden. Dit moet gebeuren met de toppen van de vingers. Goede crèmes zullen over het algemeen goed opgenomen worden door te huid. Als de huid eerder gestoomd is, met een handdoek boven een bak of met een speciaal stoomapparaat voor het gezicht, zal een crème goed opgenomen worden.

Massage

Het gezicht kan op zich wel gemasseerd worden, maar dan met beleid. Voorzichtig kan een specifieke crème of probeer een masker in gemasseerd worden in kleine ronddraaiende bewegingen en het gebied van de wangen kan licht gekneed worden. Met de duimen kan er meer druk gezet worden bij het masseren en het voorhoofd leent zich voor deze techniek. Deze huid zal mogelijk eerder rood worden dan de lichaamshuid, maar de doorbloeding die door de massage gestimuleerd wordt is goed voor de huid.

Het is goed de hals op dezelfde wijze mee te nemen en laat de bewegingen richting de schouders uitlopen.

Massage tegen rimpels

Er zijn technieken waarvan men aangeeft – maar deze zijn niet wetenschappelijk getoetst – dat deze rimpels kan doen vervagen. Bijvoorbeeld het voorhoofd, hier moeten de vingers van beide hangen midden tussen de wenkbrauwen geplaatst worden en voorzichtig naar boven en naar buiten bewegend (tot de haarlijn) gebracht worden. De vingerbeweging moet met een licht drukkende beweging toegepast worden. Deze beweging moet op dagbasis een aantal keren herhaald worden. Eventueel een nachtcreme in masserend (om twee handelingen te combineren).

Om de neerwaartse enigszins hangende mondhoeken (op een bepaalde leeftijd) te lijf te gaan kan eenzelfde beweging komend vanaf de kin, over de wang richting de oren gemaakt worden. Ook hiervoor geldt dat dit op dagbasis enkele malen moet gebeuren. Desgewenst te combineren met een nachtcreme, masker of dagcrème.

Verder kan er onder de kin met ronddraaiende bewegingen (handen die om elkaar heer draaien en de kin raken) de huid die daar mogelijk gaan hangen tegen gegaan worden.

Of ze de werking hebben die men pretendeert te hebben is even afwachten, maar als massage voor het gezicht sowieso heerlijk onspannend.

Hygiëne

Het is belangrijk dat er een goede hygiëne toegepast wordt. Dat wil zeggen dat de huid goed schoon moet zijn, met speciale lotion of via stoom. De handen moeten uiteraard ook goed schoon zijn en zeker als er eventueel nog een puistje of ander bultje weggehaald moet worden is het belangrijk naast de huid en handen ook de benodigde materialen schoon zijn.

Niet zelf aan de slag? Maak een afspraak bij de professional.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezichtsmassage een anti rimpel behandelingGezichtsmassage een anti rimpel behandelingWaarom een gezichtsmassage als een anti rimpel behandeling? Hoe kan een gezichtsmassage rimpels voorkomen? De voordelen…
Japanse GezichtsmassageJapanse GezichtsmassageDe Japanse Gezichtsmassage is een verwenmoment voor jezelf en zorgt voor een heerlijk ontspannen gevoel. Het is een uitk…
De voordelen van gezichtsmassageDe voordelen van gezichtsmassageEen gezichtsmassage levert vele voordelen op. Het kan je hoofdpijn, vermoeidheid en spanning wegnemen. Een gezichtsmassa…
Een gezichtmassage gevenDoor een goede massage raakt uw lichaam afvalstoffen kwijt, wordt de doorbloeding van de huid beter en worden spieren we…
Lift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie is een 100% natuurlijke anti-aging methode die de huid van meer zuurstof voorziet en de produc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezichtsmassage"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-08-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Uiterlijke verzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!