InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Livaad, glutenvrije databank

Livaad, glutenvrije databank

Livaad is een site met een online database waarin meer dan 30.000 glutenvrije producten zijn opgenomen. Deze worden gegeten door mensen met coeliakie oftewel glutenallergie. Voor hen levert het eten van de meest gangbare granen veel gezondheidsklachten op en ze volgen daarom hun hele leven lang een glutenvrij dieet. Om het boodschappen doen voor deze groep mensen een stuk eenvoudiger te maken zette Aad Merceij de site Livaad op, die tegenwoordig in handen is van Martine van Eijndthoven.

Aad Merceij, oprichter van Livaad

In Nederland heeft naar schatting 1 op de 100 - 200 mensen coeliakie, al wordt de ziekte vaak niet herkend. De glutenallergie is een overgevoeligheid voor gluten in de dunne darm. Gluten bevinden zich in diverse graansoorten die als basis dienen voor vele voedingsmiddelen. Coeliakie is niet te genezen dus is een levenslang dieet de enige remedie.Het grote probleem bij deze voedingswijze is het feit dat je je bij alles wat je eet af moet vragen: wat zit erin, hoe is het bereid mag ik het wel hebben. Aad Merceij heeft deze mensen een grote dienst bewezen door een site op te zetten, getiteld Livaad.nl. Aad (zijn voornaam is onderdeel van de term livaad) bedacht en begon de site in 2003. Hij was zeer actief in het mailen en nabellen van fabrikanten en leveranciers in de voedingsmiddelenindustrie en vroeg aan hen allerhande productinformatie die hij samen vatte in een database, die hij online zette.

Actualisatie database Livaad Online

Sinds 2011 is het beheer van de database met glutenvrije producten, Livaad Online, in handen van Martine van Eijndthoven. Zij nam dat toen over van Aad Merceij. De databank wordt door haar met een team van vrijwilligers bijgehouden. Deze lijst wordt regelmatig geüpdatet (minstens 1 x per week) met informatie die van aangeschreven fabrikanten ontvangen wordt en tips van anderen die ook informatie inwinnen over producten. Inmiddels bevat het bestand ruim 30.000 glutenvrije producten. De informatie over de voedingsmiddelen op de site is nooit ouder dan één jaar, 75 % is zelfs niet ouder dan zes maanden. Samenstellingen van producten worden regelmatig gewijzigd, middelen die eerst wel glutenvrij waren kunnen daardoor opeens dat niet meer zijn, of omgekeerd. Livaad.nl/Online.htm probeert deze ontwikkelingen telkens op de voet te volgen.

Voedingscentrum

Het Voedingscentrum geeft ook eens per jaar een merkenlijst uit, met daarin opgenomen de producten waarvan de fabrikant zelf meldt dat deze glutenvrij en/of tarwe- en lactosevrij zijn. Wijzigingen (bijvoorbeeld vernieuwingen/wijzigingen in productsamenstelling) dient men zelf in de gaten houden. De merkenlijst is aan te vragen via de site van het Voedingscentrum.

Meer over de opmaak en indeling van de site

Over de site zegt de eigenaar zelf: uniek in Nederland, uniek in Europa, uniek in de wereld.
Behalve het Nederlands kan ook gekozen worden voor anderen talen: Duits, Spaans, Engels en Frans.
De laatste jaren is de site flink uitgebreid. Behalve de database voor glutenvrije producten kun je er inmiddels ook op zoek gaan naar glutenvrije eetgelegenheden en supermarkten, belangrijk voor mensen met coeliakie die naar de gangbare Europese vakantielanden gaan. Verder tref je er goed geïllustreerde recepten, je kunt er zoeken naar "lotgenoten", ook in je eigen omgeving.

Livaad is informatief, helder qua opzet, luchtig van toon en opgedeeld in zeven categorieën:

  • Livaad ( database glutenvrije producten)
  • Horecaad (hotels en restaurants in Europa waar glutenvrij gegeten kan worden)
  • Mobielaad (met mobiele telefoon het Livaad en Horecaad bestand bekijken, of barcodes van artikelen scannen)
  • Supermercaad (supermarkten in Europa waar glutenvrij gekocht kan)
  • Glutenmaad (zoeken naar een 'lotgenoot' waarmee tips en lief en leed gedeeld kunnen worden)
  • Kokspraad (snelle, simpele glutenvrije recepten)
  • Plaadjesboek (laatste glutenvrije nieuwtjes)
  • Europaad (op zoek naar de lekkerste producten uit diverse vakantielanden)

Livaad op je iPhone of andere smartphone

Livaad heeft nu een aantal webpagina's geprogrammeerd zodat deze ook met de mobiele telefoon bekeken kunnen worden. Handig tijdens het doen van je dagelijkse (glutenvrije) boodschappen. Deze webpagina's zijn 220 pixels breed en passen dus ruimschoots op het scherm van de moderne mobieltjes.
Voor de iPhone is gratis software beschikbaar om barcodes te scannen. Hiermee is het dus mogelijk om EAN-codes, zoals die onder andere op alle verpakkingen van voedingsmiddelen te vinden zijn, met deze mobiele telefoon in te lezen. De software kan dan aan de hand van de ingelezen EAN-code de Livaad-website oproepen om op te zoeken of het betreffende product glutenvrij is. Ook voor andere smartphones is er een toepassing beschikbaar. Check voor meer informatie de originele Livaad website.

Lees verder

© 2010 - 2017 Kroezenier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Coeliakie: oorzaken, symptomen & glutenvrij dieetCoeliakie is een intolerantie voor gluten. Mensen die lijden aan coeliakie, kunnen gluten niet verdragen. Zij moeten hun…
Glutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebritiesGlutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebritiesSteeds meer celebrities volgen een een glutenvrij dieet en daarmee is het een echte hype geworden in de VS. Waar een glu…
Coeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekCoeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekIn Nederland zijn er zo'n 25.000 mensen met de diagnose coeliakie. De werkelijke prevalentie ligt waarschijnlijk veel ho…
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Bronnen en referenties
  • www.livaad.nl

Reageer op het artikel "Livaad, glutenvrije databank"

Reacties

Joke Knijff, 09-08-2015 16:20 #3
Beste redactie van het Livaad,

Allereerst hartelijk dank voor al jullie werk. Echt heel goed om info te verzamelen.
Ik ben net terug uit Venetie en daar vond ik een goed restaurant met veel glutenvrije gerechten; o.a. heerlijke glutenvrije pizza's.
De naam is Al Faro en het ligt in het Getto (de Joodse buurt dichtbij het station)

Het restaurant op Murano heeft helaas geen glutenvrije maaltijden meer.

Groeten, Joke Knijff Reactie infoteur, 17-08-2015
Beste Joke,

Bedankt voor je reactie. De complimenten zijn echter voor de medewerkers van Livaad zelf, waarvan ik zelf geen deel uitmaak. Vooral uit persoonlijk belang heb ik dit artikel op deze site geplaatst, om aandacht te genereren voor het goede werk van Livaad.

M.v.gr.
Kroezenier

Biobites, 03-12-2014 22:22 #2
Hoe kunnen onze producten opgenomen worden in de livaad database?

Kaltoumi, 05-09-2014 14:12 #1
Hallo,
Ik heb een vraagje over de Livaad app. De app store herkent deze app niet. Waar of hoe kan ik de Livaad app downloaden op mijn IPhone?

Infoteur: Kroezenier
Laatste update: 07-02-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!