InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het stroopwafeldieet

Het stroopwafeldieet

Het stroopwafeldieet Een stroopwafel: wie houdt daar nu niet van? Afvallen, terwijl je stroopwafels eet, dat is toch de droom van iedere zoetekauw. Er is weer een nieuw dieet gelanceerd. We kenden al het Sonja Bakkerdieet, het Ananasdieet, het bloedgroepdieet en het Streep je Slank dieet. De werking van sommige van deze diëten is op zijn minst twijfelachtig te noemen. Maar hoe zit dat met het Stroopwafeldieet?

Stroopwafeldieet

Bij dit dieet is het niet zo dat je alleen maar stroopwafels eet. Dat zou niet gezond zijn. Maar stroop en stroopwafels vormen een belangrijk onderdeel binnen deze afvalmethode. Het dieet gaat er namelijk vanuit dat er natuurlijke suikers in stroop zitten, die essentieel zijn voor het optimaal functioneren van het lichaam.

Suikers heb je nodig voor denkprocessen, om te bewegen en activiteiten te ondernemen. Ze zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon. In appelstroop zit ijzer. Ijzer is een belangrijke bron van enzymen. IJzer vindt je in vlees, vis, granen en bonen, maar ook in appelstroop.

Veel strenge diëten staan suikers niet of in zeer beperkte mate toe. Maar het menselijk lichaam heeft juist suikers nodig. Door jezelf voedsel te ontzeggen, kom je in de verleiding om te gaan snaaien: een zak chips, een reep chocolade of een pak stroopwafels. Daarin ligt de kracht van het dieet. Alleen moet je wel discipline hebben om niet door te slaan. Dat is absoluut een voorwaarde.

Door een tekort aan ijzer kan er bloedarmoede optreden. Daarom is het belangrijk om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer te komen. Deze wordt voor een groot gedeelte uit appelstroop gehaald, maar ook uit bovengenoemde voedselbronnen.

Stroopwafels

Stroopwafels zijn minder ongezond dan wij vaak denken. Stroopwafels bevatten ingrediënten als suikerstroop, tarwebloem, plantaardige oliën en vetten en eieren.

Hoe ziet het stroopwafeldieet eruit?

Het stroopwafeldieet is eenzijdig en verloopt elke dag volgens een vast patroon.

Ontbijt:

2 boterhammen met stroop en schijfjes appel
Glas melk

Tussendoor:

Volkorenbischuit met appelstroop of suikerstroop

Lunch:

2 boterhammen met appelstroop ofsuikerstroop en vleeswaren
Glas melk

Tussendoor:

Appel
½ stroopwafel

Avondeten:

3 aardappelen
3 opscheplepels groente
100 gram mager vlees
Magere yoghurt met 1 eetlepel stroop

Tussendoor:

Banaan en ½ stroopwafel

Gewichtverlies per week

Het Stroopwafeldieet streeft naar een gewichtsverlies van 0,5 tot 1 kg per week.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met appelsAfvallen met appelsKun je met appels afvallen? Lang niet iedereen gelooft er in, maar het antwoord op die vraag zou je kunnen verbazen. Afv…
Mathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze is de nieuwe dieetgoeroe, na Sonja Bakker is er nu ook een boek van zijn hand, met menu's om gezond af te…
Afvallen met ananas of ananassapAfvallen met ananas of ananassapTegenwoordig hoor je steeds vaker berichten over het afvallen met ananas of ananassap. Het is een gezonde vrucht waarvan…
Afvallen met aardbeienAfvallen met aardbeienAardbeien zijn heerlijke vruchten. Veel mensen zijn dol op deze rode, zoete vruchten en eten ze in de zomer maar wat gra…
Koolhydraten en snelle suikersKoolhydraten en snelle suikersKoolhydraten, wat gehaald wordt uit zetmeel en suikers, zijn essentieel als energiebron voor je lichaam. Snelle suikers…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het stroopwafeldieet"

Reactie

Jentje, 02-06-2015 13:24 #1
Ik heb 2 maand lang alleen maar stroopwafels gegeten, en ben daardoor 2 kilo afgevallen, dus een stroopwafel dieet werk prima.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 18-09-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!