InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?

Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?

Kinderen en diëten, is dat wel verstandig? Het komt regelmatig voor dat kinderen te zwaar zijn en daarom moeten afvallen. Maar is het wel verstandig om kinderen op dieet te zetten om zo overtollige kiloís kwijt te raken? Lees alles over het verantwoord afvallen van kinderen en eventuele valkuilen. Want hoe zit het nu werkelijk met kinderen en overgewicht?

Kinderen en overgewicht

De bevolking wordt dikker. Dat is niet alleen het geval bij volwassenen, maar helaas ook steeds vaker bij kinderen. Een ruwe schatting is dat ongeveer één op de zeven kinderen overgewicht heeft en de kans is groot dat dit er jaarlijks steeds meer worden. Het is dus niet gek dat veel ouders zich zorgen maken om het gewicht van hun kinderen. Veel ouders geven hun kinderen daarom een caloriearm dieet. De vraag is alleen of dit wel verstandig is.

Caloriearm dieet bij kinderen

Veel ouders denken dat het een verstandige keuze is om hun kind op een caloriearm dieet te zetten. Uit onderzoek is echter gebleken dat dit geen verstandige oplossing is. Kinderen leren namelijk op jonge leeftijd al onderscheid te maken tussen calorierijk en caloriearm eten. Als een kind niet genoeg variatie krijgt in het eten, dan is de kans aanwezig dat het op latere leeftijd geen verschil kan zien en daardoor te veel gaat eten.

Kinderen en groei tijdens het afvallen

Let er vooral op dat je kind genoeg variatie heeft tijdens het eten. Het is belangrijk dat hij of zij alle nodige stoffen krijgt. Je kind is immers nog in de groei en heeft dus stoffen als vezels, koolhydraten en vitamines nodig. Door veel af te wisselen zal je kind sowieso in de toekomst meer eten lusten.

Hoe moet het dan wel als je kind te zwaar is?

Zorg ervoor dat je kind niet te veel snoept en geef hem niet te veel eten. Denk er ook aan dat je een kind niet zomaar alle lekkere dingen moet verbieden. Werk juist met beloningen en geef het kind bijvoorbeeld een snoepje als het meerdere keren in de week netjes fruit heeft gegeten. Ook kun je proberen wat actiever met je kind te zijn. Neem het bijvoorbeeld mee naar de speeltuin en doe daar leuke spelletjes. Denk er ook aan dat een goed ontbijt erg belangrijk is. Je kind moet de dag beginnen met een gezond ontbijt. Dit voorkomt lekkere trek later op de dag. Het is ook heel erg belangrijk dat je een voorbeeldrol bent voor je kind. Eet dus zelf ook gezond, zodat je kind ziet hoe het hoort.

Televisie en kinderen met overgewicht

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het overgewicht bij kinderen vaak te maken heeft met televisie kijken. Er wordt veel tv gekeken en dit gaat vaak gepaard met wat lekkers, zoals bijvoorbeeld chips of chocolade. Probeer de tijd dat je kind naar de tv kijkt te verlagen en andere activiteiten te bedenken waar meer beweging en minder stilzitten bij komt kijken.

Kinderen en afvallen: diëtist

Als het echt niet lukt voor je kind om gewicht kwijt te raken, dan kun je overwegen om naar een diëtist te gaan. Zo krijg je de juiste begeleiding en weet je dat je kind de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft. Dit is verstandiger dan zelf zomaar een dieet verzinnen in de hoop dat je kind zal gaan afvallen. Een diëtist zit vaak in het verzekeringspakket en kost je dus verder geen extra geld.

Meer afvallen

Wil je meer weten over calorieën? In de special Afvallen, verschillende manieren kom je alles te weten over afvallen. Van afvallen met bepaalde producten, tot calorielijsten. En van tips om af te vallen tot afslankpillen.
Gerelateerde artikelen
Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenGewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenVeel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveer…
Snel afvallen, snel vet verbranden, hoe lukt dat?Snel afvallen, snel vet verbranden, hoe lukt dat?Snel afvallen met een dieet en daarna slank blijven, dat kan. Om snel enkele kiloís af te vallen kunt u het beste een ei…
Bronnen en referenties
  • Dieetabc.nl
  • Healthylives.nl
  • www.gewicht-verliezen.nl
  • Op-dieet.nl

Reageer op het artikel "Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-05-2012
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!