InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Kies verstandig, neem een tussendoortje met minder calorieën

Kies verstandig, neem een tussendoortje met minder calorieën

Kies verstandig, neem een tussendoortje met minder calorieën De meeste mensen houden wel van een lekker tussendoortje maar daar zitten vaak de meeste calorieën in. Af en toe een tussendoortje nemen is in de meeste gevallen niet zo verstandig. Toch tussendoor even knabbelen? Kies dan bewust en neem een tussendoortje met minder calorieën. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn om een lekkere vervanger te vinden maar met een beetje goede wil komt men een heel eind.

Tussendoortjes en Kcal

Heerlijk snoepen en snel even een lekker tussendoortje lijkt op zich niet zo veel kwaad te kunnen, toch is het niet zo verstandig. Meestal zijn al die extraatjes juist de dikmakers en men vergeet al gauw wat hij of zij allemaal naar binnen werkt op een dag.

Indien men de tussendoortjes iets bewuster kiest, dan kan het al gauw een paar honderd calorieën per dag schelen. Dat is erg veel als men zich bedenkt dat een vrouw gemiddeld 2000 Kcal en een man tot 2500 Kcal per dag nodig is. Mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten hebben uiteraard meer Kcal nodig en mensen die de hele dag stil zitten kunnen de dag prima doorkomen met minder Kcal.

Niet alle producten kunnen naar alle tevredenheid vervangen worden, indien men bijvoorbeeld dol is op een saucijzenbroodje dan zal een kroket totaal niet aanslaan. Geniet in zo'n geval gewoon van uw saucijzenbroodje en probeer hem af en toe over te slaan, ook dan bent u goed bezig.

Onderstaande voorbeelden zijn slechts suggesties die u zelf naar eigen wens kunt aanpassen. Tevens is er uitsluitend gelet op het aantal calorieën, dit hoeft niet te betekenen dat een vervangend product ook automatisch gezonder is.

Hartige tussendoortjes

TussendoortjeEenheidKcalVervangend tussendoortjeEenheidKcal
Saucijzenbroodje1 stuk423Kroket1 stuk160
Pinda's100 gr625Japanse zoutjes100 gr362
Naturel Chips100 gr544Popcorn100 gr376
Kaas 45+100 gr364Kaas 30+100 gr283
Roompaté100 gr332Filet américain100 gr161
Rookworst100 gr320Bockworst100 gr210
Brie20 gr70Hüttenkäse20 gr15

Zoete tussendoortjes

Magnum ijs1 stuk300Waterijs100 gr73
Appelcarré100 gr318Appelflap1 stuk146
Mokkataart100 gr477Vruchtenvlaai100 gr231
Gevulde koek100 gr435Eierkoek1 stuk100
Bonbon1 stuk64Dropje1 stuk15
Bastogne koek1 stuk61Volkoren biscuitje1 stuk45

Dranken

Cola100 ml42Cola light100 ml0
Red bull1 stuk126Red bull light1 stuk3
Appelsap100 ml48Spa en fruit100 ml9
Bier100 ml45Bier malt100 ml25
Druivensap100 ml66Dubbelfris minder zoet100 ml28
Cappuccino100 gr405Koffie met halfvolle koffiemelk10 ml10
Witte zoete wijn100 ml160Rode wijn100 ml80

Tot slot

Eet altijd gevarieerd en matig en zorg voor een gezonde levensstijl met voldoende beweging.
© 2011 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Meest versus minst calorierijke tussendoortjesMeest versus minst calorierijke tussendoortjesIedereen neemt wel eens een tussendoortje om de honger te stillen of om de behoefte aan "lekkere trek" te bevredigen. Wi…
Lekkere tussendoortjes met weinig calorieënLekkere tussendoortjes met weinig calorieënHet wordt saai om elke dag maar weer dezelfde tussendoortjes te eten. Veel tussendoortjes die in de supermarkt staan als…
Tips voor afvallen en gezond eten!Tips voor afvallen en gezond eten!Volgt u al een dieet, maar kunt u dit moeilijk volhouden? Hier enkele tips om toch zo nu en dan een extraatje te eten, z…
Super gezond tussendoortje: SmoothiesSuper gezond tussendoortje: SmoothiesEen makkelijke, supergezonde en smakelijke oplossing voor tussendoortjes. De smoothie. Alle basisingredienten van een sm…
Makkelijk calorieen verbrandenCalorieën verbranden moeilijk? Helemaal niet! Wist je dat je met gewone dagelijkse activiteiten al heel veel calorieën v…
Bronnen en referenties
  • www.caloriewijzer.com www.calorietabel.nl

Reageer op het artikel "Kies verstandig, neem een tussendoortje met minder calorieën"

Reactie

Marlies, 18-06-2014 17:41 #1
Leuk artikel!

Ik vergelijk zelf ook de kcal en de hoeveelheid koolhydraten als ik in de winkel sta en ik zie twee artikelen staan welke in mijn ogen toch enigszins gelijkwaardig zijn. Vaak kom je er dan toch achter dat er een enorm verschil in zit!

Over de kroketten: Mora heeft ze tegenwoordig ook voor in de oven, die smaken heerlijk! Zelfde geldt voor loempia's die kunnen vaak ook in de oven ipv in de frituurpan.

Ik ben zelf niet gek van light producten en ben niet van mening dat die kunstmatige zoetstoffen verkozen moeten worden boven natuurlijke suikers. Cola en Redbull is sowieso al smerige zooi (wat ik stiekem nog wel eens drink. Foei!). Probeer in plaats van frisdrank eens sparood met een citroen, of doe er wat limonadesiroop bij. Dat scheelt ook al weer wat.

Infoteur: El-ja
Gepubliceerd: 08-03-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!