InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Voedingsmiddelen die gewichtsverlies stimuleren

Voedingsmiddelen die gewichtsverlies stimuleren

Voedingsmiddelen die gewichtsverlies stimuleren Iedereen die af wil vallen zal gezond moeten eten en gaan bewegen. Toch is er een mogelijkheid om extra gewichtsverlies te stimuleren. Namelijk door het eten of drinken van de juiste voedingsmiddelen. Er zijn namelijk een aantal voedingsmiddelen die er voor zorgen dat je makkelijker of sneller gewicht verliest, doordat ze stofwisseling een handje helpen.

Water

Drink twee tot drie liter water per dag om je spijsvertering een handje te helpen. Het lichaam geeft soms een signaal van honger af, terwijl het eigenlijk dorst heeft. Door het drinken van voldoende water voorkom je dit misverstand en voorkom je dus ook dat je gaat eten terwijl je lichaam eigenlijk dorst heeft. Daarnaast vult water je maag tijdelijk, waardoor een honger gevoel wordt onderdrukt. Ook helpt het drinken van water je lichaam om afvalstoffen beter af te voeren.

Groenten en fruit

Groenten en fruit bevatten weinig calorieën, terwijl ze vol zitten met vitamines, mineralen en anti-oxidanten, die het lichaam gezond houden. Sommige groenten bevatten veel vezels en deze ondersteunen je spijsvertering. Fruit bevat complexe koolhydraten, insuline, pectine en andere stoffen die je bloedsuikerspiegel onder controle houden en dus je honger gevoel onderdrukken.

Zuivel

Zuivelproducten zijn erg rijk aan calcium. Onderzoeken hebben aangetoond dat calcium bij dagelijkse inname helpt om vet te verbranden en gewicht te verliezen.

Eieren

Eieren bevatten erg veel vitamine B12. Van vitamine B12 is bekend dat het vetcellen verwijdert uit ons lichaam. Wel bevatten eieren veel cholesterol, dus moeten ze met mate worden gegeten.

Vlees

Vlees is rijk aan eiwitten en eiwitten ondersteunen de spieropbouw en het behoud van spieren. Kies wel voor magere vlees varianten en bereid vlees op een magere manier, zoals grillen of roosteren.

Vezels

Vezelrijk voedsel is goed voor je spijsvertering en geeft een vol gevoel. Veel vezels zitten in bruin brood, hoe donkerder des te meer vezels, volkoren rijst, volkoren pasta en in bv ontbijtgranen.

Noten

Hoewel noten vet bevatten, horen ze toch thuis in het lijstje van voedingsmiddelen die afvallen ondersteunen. Ze zijn namelijk rijk aan omega-3, koolhydraten, mineralen, vitaminen, eiwitten en vele andere essentiële voedingsstoffen. Daarom zijn ze uitstekend te gebruiken als een gezonde vervanging op ongezonde snacks als chips of fastfood.

Komkommers en tomaten

Komkommers en tomaten bevatten weinig calorieën, maar wel veel water. Ze zijn dus goed voor de bevordering van de spijsvertering. Komkommer en tomaat bevatten tevens negatieve calorieën. Dit betekend dat het lichaam meer calorieën verbrand bij de verteringt, dan dat deze voedingsmiddelen opleveren.

Groene thee

Groene thee bevat 0 calorieën, dus door het drinken van groene thee worden er geen calorieën toegevoegd aan je lichaam. Dit betekend dat je zo veel groene thee kan drinken als je wil. Mits je er natuurlijk geen suiker in doet.

Het is zelfs zo dat het drinken van groene thee de stofwisseling verhoogd. Al bij het drinken van 4 kopjes groene thee per dag, zou de stofwisseling met 4% verhoogd worden. Groene thee bevat de stoffen catechin en polyfenolen die antioxiderende eigenschappen hebben en ook fungeren als boosters van je metabolisme. Deze stoffen verhogen de hoeveelheid calorieën die worden verbrand door het lichaam, waardoor gewichtsverlies mogelijk is.

Acai bessen

De anti-oxidanten in deze bessen verbeteren en stimuleren de stofwisseling, waardoor gewichtsverlies mogelijk wordt gemaakt. Ook zouden ze het vetpercentage in ons lichaam verminderen Daarnaast zouden ze het hongergevoel onderdrukken, waardoor er minder wordt gegeten.

Lees verder

© 2011 - 2019 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Dieet: caloriearme diëtenDieet: caloriearme diëtenCaloriearme diëten zijn een vorm van dieet waarbij men de hoeveelheid calorieën die men op een dag binnen krijgt nauwlet…
De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheidDe meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheidVeel mensen zijn opzoek naar en manier om af te vallen. Vaak wordt er dan gezocht naar een populair dieet. Een populair…

Reageer op het artikel "Voedingsmiddelen die gewichtsverlies stimuleren"

Reactie

Lizet, 01-02-2012 15:29 #1
Goed artikel, alleen 1 opmerking. Het is absoluut niet waar dat 'hoe bruiner hoe beter' verhaal over brood. Omdat mensen dat denken wordt er een flinke lading kleurstof in gedaan. Je moet kijken naar de ingrediënten, liever volkoren dan bruin, en meergranen is het beste.

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 24-05-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!