InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellen

10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellen

10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellen Wanneer je effectief wilt afvallen is het een aanrader om niet alleen op het voedingspatroon te letten, maar er ook voor te zorgen dat de verbranding van het lichaam versneld. De versnelling van je metabolisme, de snelheid waarmee het lichaam calorieën verbrand, kan in sommige gevallen zelfs gewichtsverlies veroorzaken zonder de calorie-inname te verminderen. Het metabolisme speelt een cruciale rol bij het afvallen.

Begrip metabolisme

Het moeilijk uitziende woord metabolisme is afkomstig van het Griekse woord ''μεταβολισμός "(metabolismos). Een ander en eenvoudiger woord voor metabolisme is stofwisseling. Het een door het menselijk lichaam gebruikt systeem waarmee voedingsstoffen door het lichaam het lichaam zelf worden omgezet in energie, welke vervolgens door het lichaam verbruikt wordt. De energie wordt gebruikt om de lichaamsfuncties in stand te houden, zoals de opbouw van spieren, de vertering van het voedsel, de ademhaling en de circulatie van het bloed.

Spieren kweken

Spiercellen verbruiken meer energie om in stand te blijven dan vetcellen. Het vergroten van de spiermassa kan daarom een flinke invloed hebben op de verbranding van calorieën. 1 kilo spieren verbrandt vier keer meer calorieën dan een kilo vetcellen. De belangrijkste soort spieren die het metabolisme beïnvloedt is de magere spiermassa. Deze soort spieren verbranden zelfs tot 90% meer calorieën dan vet. Door de spieren aan het werk te zetten met gewichtstraining is het mogelijk om je metabolisme voor lange tijd op te voeren. Het is daarom belangrijk om naast het sporten ook spierversterkende oefeningen te doen om extra spieropbouw te stimuleren. Ook is het belangrijk om te zorgen dat het lichaam voldoende eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten zijn zeer belangrijk bij de opbouw van spieren. Een tekort aan eiwitten kan zelfs afbraak van de spieren veroorzaken. Speciale sporttrainingen zijn daarentegen niet noodzakelijk, zelfs kleine huishoudelijke activiteiten zoals het huis schoonmaken en tuinieren hebben een goede invloed op het metabolisme.

Drink koud water

Door het drinken van ijskoud water moet het lichaam harder werken om de lichaamstemperatuur constant op hetzelfde niveau te houden. Daarnaast is water nodig om 90% van de lichaamsfuncties in stand te houden. Het drinken van voldoende water is dus belangrijk voor het behoud van een gezond lichaam en eventueel gewichtsverlies.

Zwarte koffie

Zwarte koffie staat erom bekend dat het het metabolisme van het menselijk lichaam kan versnellen. Kijk wel uit, koffie onttrekt veel vocht aan het lichaam. Probeer daarom ter compensatie van elke kop koffie een glas water te drinken.

's ochtends sporten

Door vlak voor het ontbijt 's morgens 10 tot 15 minuten te sporten krijgt het metabolisme een goede oppepper. Mogelijkheden die gemakkelijk thuis kunnen worden uitgeoefend zijn aerobics, hardlopen en touwtjespringen.

RMR & en dieet

De RMR, ruststofwisseling, is gemakkelijk te berekenen met de Mifflin-St Jeor-formule. Deze formule is gemakkelijk in het gebruik en zorgt ervoor dat de precieze ruststofwisseling van het lichaam kan worden berekend. De Mifflin-St Jeor-formule ziet er als volgt uit:

RMR = (9.99 x w) + (6.25 x l) - (4.92 x a) + (166 x g) - 161

w = gewicht in kilo's
s = lengte in centimeters
a = leeftijd in jaren
g = geslacht = 1 voor mannen, 0 voor vrouwen

Door exact te weten hoeveel calorieën het lichaam per dag in rusttoestand nodig heeft, is het eenvoudig om de totale caloriebehoefte te berekenen. Hiervoor moeten het calorieverbruik met betrekking tot de dagelijkse activiteiten en de RMR bij elkaar worden opgeteld. Vervolgens is het zaak het dieet aan te passen aan de uitkomst van de bovenstaande berekening.

Vermijd 1000 calorie diëten

Zorg er altijd voor dat de calorie-inname boven de 1000 calorieën per dag blijft. Diëten met een calorie-inname onder de 100- calorieën zorgen ervoor dat de spiermassa afgebroken wordt! De zogenoemde crash-diëten bezorgen meer problemen dan voordelen in de strijd tegen het overgewicht, omdat ze je metabolisme vertragen.

Geef de voorkeur aan pittig eten

Van het eten van chilipepers heeft het lichaam wel tot een half uur na de maaltijd plezier. Gedurende het half uur is de stofwisseling ongeveer 20% hoger dan normaal. Bij gekruid eten is het effect iets kleiner. Maar dit mag de pret toch niet drukken, elk klein beetje gewichtsverlies helpt in de strijd tegen overgewicht!.

Minder alcohol

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat alcohol het vermogen om vet te verbanden onderdrukt. Het lichaam verbrandt het vet trager tijdens een maaltijd waarbij alcohol wordt gedronken, dan tijdens de zelfde maaltijd waarbij water wordt geconsumeerd. Alcohol en afvallen gaan dus niet hand in hand. Beter is het om tijdens het afvalproces geen enkele vorm van alcohol te consumeren.

Kalk

Extra Calcium, kalk, in de lichaamscellen zorgt voor een versnelde vetverbranding. De beste optie is het gebruiken van magere melkproducten, welke een laag vetpercentage bevatten.

Eet vaker

Veel mensen hebben het idee dat zij tijdens het volgen van een dieet minder moeten gaan eten en de tussendoortjes moeten laten staan. Soms gaat deze regel op, maar vaker is enkel een verandering van het soort voedsel en vaker eten nodig om gewicht te kunnen verliezen. Echter door 6 kleinere maaltijden per dag te eten zul je sneller een afvalresultaat bereiken. Maaltijden en tussendoortjes mogen vezels en vitaminen bevatten, maar geen verzadigde vetten en suiker. Om te voorkomen dat er een maaltijd overgeslagen wordt, is het nodig ervoor te zorgen dat er altijd een kant en klaar tussendoortje of maaltijd bij de hand is.

Het afvallen op basis van het versnellen van het metabolisme is geen methode die voor vele kilo's gewichtsverlies per week kan zorgen. Een vereisten bij deze methoden zijn daarom geduld en doorzettingsvermogen. Wie doorzet, heeft vele jaren later nog plezier van een slank lichaam en een versneld metabolisme!
© 2014 - 2019 Luuk1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenGewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenVeel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveer…
Gewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtGewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtEen gezond ontbijt zorgt voor gewichtsverlies. Lees hier hoe je gewicht gaat verliezen door gezond te ontbijten. Naast g…
De vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesDe vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesPermanent gewichtsverlies wil zeggen: gewicht verliezen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt om daarna op dit stree…
Afvallen met een crashdieetAfvallen met een crashdieetVeel mensen die bezig zijn met afvallen, willen zo snel mogelijk resultaat zien. Het is motiverend om te zien hoe de kil…
Bronnen en referenties
  • Boek metabolisme van F.C. Schuit. en wikipedia

Reageer op het artikel "10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellen"

Infoteur: Luuk1989
Gepubliceerd: 10-01-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!