InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Nieuwjaar = afslankperikelen

Nieuwjaar = afslankperikelen

Nieuwjaar = afslankperikelen Zo vlak na het wisselen van het jaar nemen we ons van alles voor … en dus ook dat we af gaan vallen. We vinden ons – terecht of onterecht – te dik en dat maakt dat je je nog een keer vol mag eten tijdens de feestdagen en dan op rantsoen gaat. Hoe verstandig is dat en als je er iets aan gaat doen, hoe pak je dat aan?

Reclame

De reclameblokken op televisie spelen er gretig op in … het enige afslankprogramma nog beter dan het andere. Allemaal hebben ze de ultieme manier gevonden om vooral erg eenvoudig af te slanken. Maar er bestaat niet zoals ‘erg eenvoudig afslanken’. Als het wel bestond, dan zouden deze mensen schathemeltje rijk zijn en niet meer hoeven te adverteren. Want het grootste gedeelte van de westerse bevolking wil met enige regelmaat wat kilo’s kwijt en dat zou als een lopend vuurtje rondgaan. Onzin dus.

Doorzetten

Nee, afvallen is voor de meeste mensen helemaal niet eenvoudig. Maar dat maakt niet dat het onmogelijk is. De obesitasprogramma’s op televisie daargelaten zijn er ook mogelijkheden om op een normale manier de overtollige kilo’s kwijt te raken. Je hebt er alleen wel doorzettingsvermogen voor nodig.

Enkele feestdagen kilo’s of structureel anders?

Even wat kilo’s kwijt

Daarbij kunnen we nog een onderscheid maken tussen enkele kilo’s door alleen tijdens de feestdagen teveel te eten of structureel te veel naar binnen te werken. Als je alleen tijdens de feestdagen iets te veel uit je dak bent gegaan met lekkere hapjes, dan is zo’n shake- of reepdieet helemaal niet erg. Je houdt dit enkele dagen vol en binnen een week ga je langzaam weer terug naar de normale 3 maaltijden. Grote kans dat je de enkele kilo’s die je was aangekomen tijdens de feestdagen, weer kwijt bent.

Structureel minder eten

Het wordt een ander verhaal als je structureel verkeerd, te veel, te vet etc. eet. Je moet dan namelijk je leefpatroon aanpassen. Er is (inmiddels) iets in je leefpatroon opgetreden dat je verkeerd doet eten, want hoe je het went of keert … als je te dik bent dan krijg je meer calorieën binnen dan je lichaam verteerd. Misschien eet je niet overmatig veel, maar wel veel te vet. Maar het kan ook zijn dat je meer koolhydraten binnenkrijgt dan je opsoupeert (en nodig hebt) en dat merk je niet direct als je gewoon 3 maaltijden per dag eet. Kortom, bij een structureel overgewicht gaat het niet zo eenvoudig met een shake of reep en moet je op zoek naar de oorzaak. Soms kan een reguliere huisarts je helpen, maar vaker kom je er achter bij een homeopaat (een homeopathische huisarts is nog beter, die kan beide toepassen). Het begint dan sowieso met alles wat je eet op papier te zetten en niet zelden kom je zelf al een heel eind waar de oorzaak ligt. Toch is het goed het te bespreken, alvorens met allerlei drastische diëten aan de slag te gaan.

Wie ben je?

De meeste diëten die je voorbij ziet komen zijn op zich allemaal verantwoord, maar de vraag is ook of het past. Daarvoor moet je eigenlijk gewoon jezelf kennen. Enerzijds jezelf af te vragen of jij alleen kunt diëten of dat je altijd iemand over je schouder mee moet laten kijken. In het laatste geval kom je al snel bij een dieetclub terecht. Daar moet je regelmatig je gezicht laten zien en is het te confronterend als je maar niets afvalt. De stimulans van deze mannen en vrouwen moet je een stap verder kunnen brengen.

Ben je in staat om zelf aan de slag te gaan dan heb je meer keus, maar ook dan moet je jezelf wat vragen stellen. Het gaat er namelijk om of je een type bent wat trouw allerlei voorschriften volgt … en dus ook recepten. Een week van te voren weten wat je gaat eten tijdens alle maaltijden (denk hierbij bijvoorbeeld aan Sonja Bakker of Karin de Zoete). Of ben je meer het type dat bedenkt waar je zin in hebt en dat dan gaat klaarmaken. In het eerste geval heb je gewoon eens lijstje waar je de ingrediënten voor in huis moet halen en aan de slag moet gaan.
De tweede optie is lastiger, want als je zelf wilt bepalen wat je eet, moet je in grote lijnen toch echt bijhouden wat je eet. Immers, het gaat niet alleen om gezonde zaken eten en dus op de calorieën letten, het gaat ook om de variatie. Je moet wel al je vitaminen binnen krijgen en dat maakt het dus gecompliceerder dan even de winkel binnen stappen en iets gezonds wat jij lekker vindt te kopen om die avond klaar te maken. Als je bijvoorbeeld wilt weten hoeveel koolhydraten je nodig hebt, denk dan aan Atkins, South Beach of Frank. Allemaal complete voedingen (incl. recepten), maar met wat specifieke kenmerken,

Besef

Maar met het besef dat je wat wilt ondernemen, heb je een goede stap gezet (en vergeet niet of je ook nog wat meer bewegen op het programma kunt zetten!). De volgende stap is het te gaan doen en het vervolgens vol te houden. Kies hiervoor de manier die het dichtst bij je licht, want de kans dat je dat tot je nieuwe leefpatroon maakt is het grootst.
Waar je ook voor kiest, niets is gemakkelijk … maar het is allemaal te doen. En dan is de vraag, of je dit voor je lichaam over hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…
Kan je vermageren zonder dieet?Kan je vermageren zonder dieet?Wie zonder dieet wil vermageren kan kiezen uit meerdere methoden, variërend van dieetpillen tot eetlustremmers, liposuct…
Afvallen zonder dieet: Hoe doe je dat?Afvallen zonder dieet: Hoe doe je dat?Afvallen zonder dieet is heel goed mogelijk. Anders en minder eten kan namelijk heel goed leiden tot een lager gewicht.…
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…

Reageer op het artikel "Nieuwjaar = afslankperikelen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-01-2012
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!