InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Cholesterolarm dieet

Cholesterolarm dieet

Een te hoge cholesterol kan veroorzaakt worden door verkeerde eetgewoonten. Juiste voeding kan dit veranderen. Een cholesterolarm dieet is gezond en lekker. En er hoeft niet apart gekookt te worden. Cholesterolwaarden in het bloed worden onder andere bepaald door wat we eten. Hierbij spelen vetten en de voedingscholesterol een rol. Qua voedingscholesterol moeten we voorzichtig zijn met voedingsmiddelen die veel cholesterol bevatten, zoals: eierdooier, lever, nieren.
Met vetten moet er ook opgepast worden. Er bestaan 3 soorten vetzuren:
  • verzadigde
  • enkelvoudige onverzadigde
  • meervoudige onverzadigde

De volgende voedingsmiddelen bevatten veel verzadigde vetten:

  • boter, diverse bak- en braadvetten, harde margarines, sommige plantaardige margarines
  • frituurvet, sommige plantaardige frituurvetten
  • vet vlees en vette vleeswaren
  • vette kazen, volle melk en volle melkproducten
  • slagroom
  • gebak, koek, chocolade

Enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren hebben ene cholesterolverlagend effect. Zij vervangen de verzadigde vetten.

Onverzadigde vetzuren komen voor in:

  • olie
  • dieetmargarines
  • sladressing op basis van olie
  • melk- en kaasproducten met onverzadigd vet
  • vette vis (paling, forel, makreel, zalm)
  • noten (walnoten, pinda’s, paranoten)

Sommige vissoorten, makreel en zalm, bevatten meervoudig onverzadigd vet. Zij zullen de meest voorkomende vorm van voedingsvet in belangrijke mate verlagen, maar het cholesterolgehalte wordt er nauwelijks door beïnvloed. Vis behoort toch thuis in een cholesterolverlagend dieet. Vis bevat minder onverzadigd vet dan de meeste vleeswaren.

Cholesterol en voeding

Bij cholesterolarme voeding is het belangrijk dat vetten worden verminderd. Dit lijkt makkelijk, maar naast zichtbare vetten zijn er ook onzichtbare vetten. Kaas, vleeswaren, koekjes en gebak bevatten veel ‘onzichtbare’ vetten. Vetrijke voedingsmiddelen dienen vervangen te worden door magere alternatieven. Dit betekent: kiezen voor magere vleeswaren en magere melkproducten en gebak en koek als tussendoortjes schrappen.

Besteed aandacht aan de manier waarop de maaltijd wordt bereidt. Rooster bijvoorbeeld het eten, of stoven, pocheren, of gebruik de magnetron. Tevens levert dit meer variatie op. Pannen met een antiaanbaklaag zijn geschikt om vetloos te bakken. De grill en barbecue zijn goede alternatieven, voor vlees- en visbereidingen. De smaak van vis komt ook zeer goed tot zijn recht bij bereidingen in de magnetron of in de oven, gewikkeld in folie.

Frituren

Frituren moet een uitzondering blijven. Maar welke olie kiest u als beste? Oliën oxideren bij verhitting. Ze kunnen dan schadelijk worden. Je ziet het aan de kleur: olie wordt dan bruin. Oliën rijk aan poly-onverzadigde vetzuren zijn op dat gebied gevoeliger dan de andere oliën .Denk aan maïs-, soja-, zonnebloemolie. Verhit deze oliën niet boven 180˚C en vernieuw ze regelmatig.

Aardnootolie en olijfolie zijn minder gevoelig. Vernieuw ze alleen als ze bruin worden. Olie oxideert ook, als de frietjes uit de frituurpan worden genomen. Dit is te vermijden door de frieten snel te laten uitdruipen, te drogen en met bijvoorbeeld keukenpapier te bedekken. Verhit olie zo kort mogelijk en zeef het na ieder gebruik, waardoor bakresten verwijderd worden.

Sauzen

Vermijd mayonaise als ingrediënt in dipsausjes. Vetarme slasaus, magere yoghurt of smeerkaas zijn uitstekende alternatieven. Tomatenketchup bevat geen vet. Voor nagerechten kunt u het best halfvolle melk, magere yoghurt of smeerkaas gebruiken in plaats van room of volle melk.

Kant-en-klaar

Kant-en-klare maaltijden bevatten veel vet en zout en helaas geen groenten. Let hierbij dus op als u geen tijd heeft om te koken. Neem bijvoorbeeld gemengde sla, vinaigrette, tonijn, bruinbrood en een stuk fruit.

Restaurant

Gaat u naar een restaurant, geen probleem.
  • Neem als voorgerecht iets met groenten en/of vis
  • Vraag de saus apart te serveren
  • Als hoofdgerecht kunt u het beste mager vlees of magere vis, groenten en zetmeelhoudende producten kiezen
  • Neem een licht dessert: sorbet, vruchtensalade
Gerelateerde artikelen
Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddele…
Alles over vet en calorieën in een vetarm dieetAlles over vet en calorieën in een vetarm dieetEr is nu veel te doen over vetten in onze voeding. Sommigen moeten een vetarm dieet volgen. Hier volgt een uiteenzetting…
Rijstolie, goed voor hart en bloedvatenRijstvliesolie (rice bran oil) wordt gewonnen uit de vliesjes en kiemen van rijstkorrels. In de Indiase en Aziatische ke…
Koken met olieën die cholesterol bestrijdenKoken met olieën die cholesterol bestrijdenWanneer je last hebt van een te hoge cholesterol kook je best niet met margarine omdat deze te veel vetten bevat die je…
Hoe gevaarlijk is een hoog cholesterolgehalte?Hoe gevaarlijk is een hoog cholesterolgehalte?Het risico van een hoog cholesterolgehalte is in de media, op gezondheidsfora en in de kennissenkring, dagelijks onderwe…

Reageer op het artikel "Cholesterolarm dieet"

Reacties

Vera Verwoert, 29-11-2014 17:34 #2
Mijn zoon heeft een veel te hoog cholesterol. Nu beweert hij dat hij mayonaise mag van de diëtist. Kan dat kloppen? Ik zeg van niet.

Aagg Anna van Buren, 28-02-2008 10:18 #1
Goed om deze berichten te lezen. Mijn cholesterol is te hoog en daarom gebruik ik medicijnen. Maar ik heb van de medicijnen heel veel spierklachten. Dus ik zoek naar een alternatief. Misschien kan iemand mij daar iets over mailen.
Hartelijke, Groet Aagg Anna van Buren

Infoteur: Jootje
Laatste update: 08-11-2007
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!