InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Waarom vrouwen willen afvallen

Waarom vrouwen willen afvallen

Waarom vrouwen willen afvallen Loop eens een willekeurige vrouwen- of meisjeskleedkamer binnen en het gesprek gaat gegarandeerd over gewicht en afvallen. De meeste jonge meiden zijn erg onzeker over hun uiterlijk en menen dat ze slanker moeten zijn ook als ze een prima gewicht hebben. Waarom menen ze dat? Wat drijft zoveel vrouwen er toe om te diëten?

Studies

Uit een studie van Dove onder 3000 vrouwen uit 10 landen (waaronder Nederland) bleek dat slechts 2% zichzelf als mooi aanmerkt en bijna de helft zichzelf te zwaar vindt. Schokkende resultaten, want dit kan toch onmogelijk waarheid zijn. Twee problemen zijn overduidelijk uit deze resultaten: (1) vrouwen hebben weinig zelfvertrouwen, want ze durven zichzelf niet mooi te noemen (2) vrouwen schatten hun ideale, gezonde gewicht te laag in. Dit laatste wordt bevestigd door Halls, een Canadese radioloog. Op basis van twee studies uit Amerika en Australië die mensen naar hun gewenste gewicht vroegen, maakte hij een Ideaal-Gewicht Calculator. Hieruit blijkt dat mannen hun ideale gewicht vaak hoger inschatten, terwijl vrouwen menen dat hun gewicht lager moet zijn om gezond te zijn.

Media

Waar komt het beeld vandaan dat een vrouw slank moet zijn? Het antwoord is in ieder huis te vinden: zet de tv aan, sla een magazine open, bekijk billboards en surf op internet. Tel voor de grap eens hoeveel normaal gevormde vrouwen er te vinden zijn in deze media-uitingen. Het lachen zal iedereen snel vergaan. Op tv, in de bladen, in advertenties en op websites zie je vrijwel alleen superslanke vrouwen. Sinds onze vroegste jeugd hebben we een bombardement van beelden op ons af gekregen en dit heeft een impact op ons denken. Al die beelden van slanke vrouwen doet ons geloven dat alleen slanke vrouwen succesvol, gelukkig en gezond zijn. Wat veel vrouwen ook vergeten, is dat de actrices en modellen veel hulp krijgen van stylisten, grimeurs en niet te vergeten de computer. De omgeving in een studio is heel onnatuurlijk en Photoshop wordt daar bovenop toegepast. De vrouwen in de media zijn maar deels echt (vooral als je plastische chirurgie meerekent). Als je een gezond gewicht hebt, is diëten absoluut niet nodig. En een gezond gewicht is iets heel anders dan wat de media ons voorspiegelen als aantrekkelijk. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven om dit mediabeeld tegen te gaan. De Dove-reclames zijn daarvan het bekendste voorbeeld.

Schoonheidsindustrie

Wat veel vrouwen niet inzien, is dat cosmeticabedrijven en aanbieders van dieetproducten helemaal niet geïnteresseerd zijn in mooier en slanker maken. Zij zijn puur geïnteresseerd in geld verdienen. Een heel goed voorbeeld is te vinden in de verschillende schoonheidsidealen in de wereld. In het westen verkopen merken als L'Oreal bruiningscrèmes en vertelt de reclame je dat je mooi bent als je een zonnig kleurtje hebt. In Azië vertelt L'Oreal een heel ander verhaal: om mooi te zijn moet je witmaakcremes gebruiken. De schooheidsindustrie creëert een ideaalbeeld waar vrijwel niemand aan voldoet en vertellen je dan dat je alleen geaccepteerd wordt als je aan dat ideaal beantwoordt. Heb je dat ideaal niet bereikt? Geen nood, want dan hebben ze allerlei smeersels, crèmes, poeders, maaltijdrepen, soepen en pillen om je dichterbij te brengen. Het is een verkooptactiek! Ze vertellen massa's vrouwen dat ze pas mooi zijn als ze hun producten gebruiken en de meeste vrouwen tuinen er met open ogen in. Als een wasmiddelreclame zegt dat het witter dan ooit wast, geloof je dat dan direct? Nee toch! Waarom geloven zoveel vrouwen dan direct dat een perfecte lippenstift ze de man van hun dromen kan bezorgen of dat een dieetpil ze slanker zal maken? Het wordt tijd dat vrouwen dat soort reclames met een gezond wantrouwen tegemoet zien.

Lees verder

© 2007 - 2019 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Dove: www.campaignforrealbeauty.com
  • Ideaal-Gewicht Calculator: http://www.halls.md/ideal-weight/body.htm

Reageer op het artikel "Waarom vrouwen willen afvallen"

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 30-05-2015
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!