InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Slank voor en ná de feestdagen

Slank voor en ná de feestdagen

Slank voor en ná de feestdagen Afslanken en op gewicht blijven is soms lastig, waardoor er een grote markt is voor verschillende diëten. Een dieet kan effectief zijn, maar is vaak gericht op de korte termijn. Met een relatief eenvoudige verandering in het eetpatroon, is diëten voor goed verleden tijd.

Diëten & Clubs

Enkelen van de duizenden aanbieders op het gebied van hulp bij afvallen van lichaamsgewicht.
  • Sonja Bakker
  • Atkins
  • Montignac

  • Weightwatchers
  • Wij vallen af
  • JojoClub

Ieder jaar wordt een nieuw dieet ontwikkeld; altijd gegarandeerd succesvol op de groeiende markt van de problematiek van overgewicht. In een zo kort mogelijke periode, zoveel mogelijk gewicht verliezen. Vaak wordt vergeten dat het 'gewicht' verliezen niet zo belangrijk is, als het verliezen van vet. Met een dieet wordt vaak in korte tijd veel vocht afgedreven, waardoor gewicht wordt verloren, maar het ongewenste vet nog altijd aanwezig blijft. Ook is het risico op het zogeheten JoJoEffect groot. Een bepaalde periode houdt men zich aan een strikt dieet en verliest enkele kilo's. Na deze periode komt vaak het oude eetpatroon terug, waardoor toename in gewicht niet zelden voorkomt na afloop van een dieet.

Eetpatroon eenvoudig aanpassen

Het volgen van een dieet kan beter achterwege worden gelaten. Het aanpassen van het eetpatroon is de enige goede wijze waarop gewichtsverlies kan worden bewerkstelligd en het behaalde lichaamsgewicht tevens goed behouden blijft.
Pas het eetpatroon aan met enkele regels in acht genomen en het tijdperk van diëten zal definitief voorbij zijn.

Eenvoudige aanpassing eetpatroon

  1. Regelmatig en vaak eten
  2. Geen alcohol
  3. Geen snoep / chips
  4. 1 vaste beloningsdag per week (bijv zaterdag): toastjes, chips, patat, pizza, snoep, van alles!

Altijd ontbijten -ook als er geen natuurlijk behoefte aan is-
  • Bruin brood met ieder gewenst beleg -of-
  • Een stuk fruit, bij voorkeur appel -of-
  • Gekookt eitje -of-
  • Cornflakes met melk -of-
  • Plakje ontbijtkoek -of-
  • Bij ernstig gebrek aan 'trek': 2 biscuitjes bij de thee/koffie

2 uur later: tussendoortje
  • Stukje(s) komkommer -of-
  • Plakje ontbijtkoek -of-
  • 2 biscuitjes bij de thee -indien niet reeds als ontbijt gegeten-

Volledige Lunch
  • Broodjes / croissantjes max 1
  • Bruin brood met beleg
  • Fruit
  • Salade

2 uur later: tussendoortje
  • Stukje(s) komkommer -of-
  • Plakje ontbijtkoek -of-
  • 2 biscuitjes bij de thee -indien niet reeds vandaag gegeten-

Volledig Diner
  • Aardappeltjes / Rijst / Pasta
  • Groente
  • Vlees / Vis / Gevogelte
  • Toetje Vla / Yoghurt

Optioneel: Koffie na het eten
  • 2 biscuitjes bij de koffie -ook wél indien reeds eerder vandaag gegeten-

2 uur later: tussendoortje
  • Stukje(s) komkommer, augurk etc -of-
  • Plakje ontbijtkoek -of-

2 uur later: tussendoortje
  • Stukje(s) komkommer, augurk etc -of-
  • Plakje ontbijtkoek -of-

[Iedere 2 uur iets eten: Herhalen tot slapen gaan]

1 vaste dag ter beloning per week

Door één vaste dag per week in te stellen om jezelf te belonen voor het goede eetpatroon, is het gemakkelijk vol te houden en gemakkelijker jezelf te motiveren om het goede eetpatroon vast te houden. Honger lijden is niet nodig doordat je iedere 2 uur van de dag iets kunt/moet eten, maar de 'allerlekkerste' etenswaren zijn niet bestemd voor iedere dag. Beloon jezelf op één vaste dag van de week, bijvoorbeeld de zaterdag. Op de zaterdag is alles geoorloofd: luxe vette broodjes, patat, pizza, snoep, chips, toastje, drankje, wat je maar lekker vindt. In de hoeveelheden die je zelf prettig vindt. Al zal je snel merken dat de inhoud van de maag kleiner wordt en er op de beloningsdag een weloverwogen keuze zal volgen tussen pizza en patat, of chips en toastjes.

Het lichaam neemt per dag een maximale hoeveelheid aan voedingsstoffen, reserves en vet op. Daarom is het beter één dag per week maximaal jezelf te laten gaan en te eten wat je wenst. Bovendien is het op deze wijze goed vol te houden. Binnen korte tijd is het eetpatroon gewijzigd en zal het patroon een automatisme vormen.

Met een relatief eenvoudige verandering in het eetpatroon, is diëten voor goed verleden tijd.
© 2007 - 2018 Alex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Soorten afvalmethodesSoorten afvalmethodesIn Nederland zijn we ongeveer 70 miljoen kilo te zwaar. Mensen die overgewicht hebben, hebben meer dan 90% kans om op la…
Alle informatie over het BEP dieetHet programma Editie NL ging op zoek naar de nieuwe Sonja Bakker. Van drie verschillende methodes won het BEP dieet en k…
Mathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze, Lekker eten en gezonder afvallenMathijs Vrieze is de nieuwe dieetgoeroe, na Sonja Bakker is er nu ook een boek van zijn hand, met menu's om gezond af te…
SOS Sonja of toch gezond afvallen?SOS Sonja: een programma van Sonja Bakker dat in 2009 bij RTL 4 werd uitgezonden. Sonja Bakker is al bekend van haar die…
Gezonde tussendoortjes uit verschillende diëtenGezonde tussendoortjes uit verschillende diëtenTussendoortjes maken of breken een gezond eetpatroon. De extra kilootjes die maar blijven hangen, hebben vaak te maken m…

Reageer op het artikel "Slank voor en ná de feestdagen"

Infoteur: Alex
Gepubliceerd: 28-10-2007
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!