InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezondheid: Afkoeling van het lichaam

Gezondheid: Afkoeling van het lichaam

Gezondheid: Afkoeling van het lichaam Er zijn nogal wat fabels de wereld in geholpen over kou. Zoals dat je je in de winter warm zou moeten kleden, omdat je anders ziek wordt. Maar in de zomer moet je warm en koud niet te sterk afwisselen, dat is niet goed voor het lichaam. En zo zijn er nog wel meer te benoemen, maar feitelijk zijn ze nergens op gebaseerd, althans behoudens iemands persoonlijke mening wellicht.

Kou in de zomer

De Hollandse zomers zijn niet echt warm, maar ook al zouden ze dat wel zijn of zoek je zuidelijker de warmte op (de koude voelsprieten van ons lichaam komen bij gemiddeld 42 graden in actie en moet gezien worden als een signaal dat het lichaam de maximumtemperatuur behaald heeft) … dan nog is een verkwikkende plons in het water meer dan prima. Behalve dat het je mogelijk opgelopen lichaamstemperatuur, door de zon of sauna, weer naar normale proporties terugbrengt, werkt het koele water ook vitaliserend. Je ziet het ook in sauna- en andere wellnesscomplexen. Het geeft een verhelderend gevoel en je krijgt meer energie.

Wat zijn de mogelijkheden?

Sneeuw

Sneeuw is een prima middel om het lichaam op een prettige manier af te koelen. Denk aan de Finse sauna, waar je vanuit de sauna de sneeuw ingaat en jezelf insmeert met sneeuw. Veel saunacomplexen hebben tegenwoordig buiten ook een bak met klein gemaakt ijs wat je over je lichaam kunt wrijven als je uit de warme sauna komt. Als er in de winter echt sneeuw gevallen is, vullen ze deze bak met verse sneeuw.
De warmte heeft je bloedcirculatie op gang gebracht om middels ijswater of sneeuw vervolgens dat vitaliserende gevoel te creëren. Behalve dat veel mensen het – na even te moeten wennen – heerlijk vinden, is het voor sommige mensen zelfs verslavend.

IJswater

Een andere optie in de wellnessoorden is de ijsgrot of -cabine. Steeds meer sauna’s zijn er inmiddels van voorzien. Nadat je je lichaam na de sauna weer op een normale temperatuur hebt gebracht met sneeuw of ijswater, stap je de ijsgrot in. Je kunt een dergelijke cabine ook gebruiken als je een hekel hebt aan de wisselbaden na de warme sauna. Je lichaam moet wel weer op een normale temperatuur komen en door in een dergelijke koude ruimte te stappen, daalt je temperatuur logischerwijs snel en heeft een vergelijkbaar effect als de koudegrot.
Het ene wellnessoord werkt met koud aanvoelende muren waar de temperatuur laag gehouden wordt, maar er zijn er ook waar men met daadwerkelijke ijsblokken of sneeuw werkt.

Wisselbaden

De wisselbaden na een warme sauna of een tijdje in de warme zon, zijn zondermeer goed. Je lichaamstemperatuur moet enig moment weer naar normale proporties teruggebracht worden (om bijvoorbeeld de saunakater met hoofdpijn te voorkomen) en de wisselbaden werken daar prima voor. Loop als eerste het trapje van het koude dompelbad in en zorg dat je uiteindelijk ook met je hoofd onderwater komt. Je loopt er weer uit en stapt desgewenst in het lauwwarme dompelbad. De een vindt het lauwwarme bad er achteraan prima en de ander loopt liever twee keer het koude dompelbad in en uit om vervolgens even het lichaam op een stretcher te laten rusten.

Kou uit de fles

Wat je steeds meer op het (warme) strand ziet, is de kou uit de fles. Het zijn een soort lichtgewicht flesjes (vaak aluminium) waar koud water, eventueel voorzien van een aangenaam luchtje, over het lichaam en gezicht mee kunt vernevelen (het flesje is van een coating voorzien en houdt het vocht in het flesje koud). Het kan prima toegepast worden als je in de warme zon ligt, maar zorg er wel voor dat je lichaam voldoende beschermd is. De verleiding is groot de verkoeling uit het flesje je doet laten vergeten dat je ook af en toe nog moet smeren om de warme zonnestralen niet schadelijk te laten zijn voor je huid.

Tot slot

Waar je ook voor kiest, het is wel belangrijk dat je je lichaam na de warmte een rustmoment geeft. Geniet ervan, laat je lichaam er heerlijk van bijkomen, maar doe het wel verantwoord.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor het eerst naar de saunaVoor het eerst naar de saunaWanneer je voor het eerst naar de sauna gaat, kan dit een spannende belevenis zijn. Vaak voelt het allemaal een beetje o…
De Sauna, meer dan rust!De Sauna, meer dan rust!De sauna: voor veel mensen niet meer dan een dagje ontspanning en rust. Maar het is meer dan dat... Hartstikke gezond!
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek saunaOm een goede weerstand op te bouwen tegen de Mexicaanse griep is een bezoek of meerdere bezoeken aan de sauna de moeite…
Lekker naar de saunaLekker naar de saunaEen sauna bezoeken is goed voor je huid en geest. Het heeft een reinigende werking voor de huidporiën en het zorgt voor…
Wellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness arrangement en weekend. Wellness betekent ontspannen. Overal in het land is wel een wellness-centrum te vinden.…

Reageer op het artikel "Gezondheid: Afkoeling van het lichaam"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-07-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!