InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe voorkom je flauwvallen?

Hoe voorkom je flauwvallen?

Hoe voorkom je flauwvallen? Flauwvallen (in medische termen heet het syncope) komt vrij veel voor, het meest bij tienermeisjes. Drieëndertig procent van de mensen (voornamelijk vrouwen) overkomt het ooit in het leven. Vaak is het een enorme schrik, maar meestal is er gelukkig niets ernstigs aan de hand. Over oorzaken van flauwvallen, de eerste tekenen en voorkomen van flauwvallen. In vroegere tijden vielen vrouwen geregeld flauw door te strak zittende korsetten en slechte gezondheidstoestanden. Misschien is dat de reden dat het lang geduurd heeft voordat de medische wereld het probleem flauwvallen serieus ging nemen.

Redenen voor flauwvallen

De reden voor flauwvallen is een verminderde bloedtoevoer naar de hersenen.
Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals:
  • een te lage bloeddruk
  • bloedarmoede
  • het gebruik van bloeddrukverlagende medicijnen.

Wanneer je bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt, moet je niet op eigen houtje gaan minderen. Ga naar de huisarts en bespreek het probleem daar. Daar kan eventueel de medicatie worden aangepast.

Flauwvallen, de eerste tekenen

Je voelt het flauwvallen in de meeste gevallen langzaam aankomen. Je voelt je wat minder lekker, geluiden lijken van verder weg te komen en je hoort een licht gezoem in je oren. Je zicht wordt langzaam minder en er verschijnen zwarte vlekken voor je ogen. Je wordt duizelig en vaak ook misselijk en uiteindelijk zak je steeds verder weg.

De mensen in je omgeving kunnen waarnemen dat je bleek wordt, niet meer reageert op hetgeen ze zeggen, overmatig gaat zweten en dat je ademhaling verandert.

Vaak flauwvallen

Wanneer je vaker flauw valt, weet je meestal in welke situaties dit het vaakst voorkomt. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij langdurig staan, honger, oververmoeidheid, hitte, het zien van bloed of door extreme emoties. Vaak speelt erfelijkheid in dit geval een rol.

Je kan in dit geval het best zorgen voor:
  • voldoende rust
  • geen vermageringsdiëten en op geregelde tijden iets eten
  • vermijden van alcohol en cafeïne
  • voldoende drinken
  • niet roken.

Bezoek in dit geval ook de huisarts voor nader onderzoek. Misschien is er een medische reden voor het flauwvallen zoals hartproblemen of suikerziekte.

Frequent flauwvallen kan je leven op een negatieve manier gaan beïnvloeden. De meeste ziekenhuizen nemen de klachten van patiënten die vaak flauwvallen wel degelijk serieus. In sommige ziekenhuizen zijn syncope poli's te vinden voor patiënten met klachten van kortdurend bewustzijnsverlies (Transient Loss Of Consciousness, TLOC).

Flauwvallen, hoe voorkom je dat?

  • Ga zitten wanneer je het flauwvallen voelt aankomen en span je bilspieren aan. Sla ook je benen over elkaar.
  • Blijft het gevoel aanhouden, laat dan je hoofd tussen je knieën zakken.
  • Wanneer je hierna nog steeds flauwval neigingen hebt, vraag dan aan iemand om zijn of haar hand boven op je achterhoofd te leggen. Probeer de hand met je hoofd weg te duwen. Door het drukgevoel op je hoofd wordt je meestal langzaam weer helderder.
  • Wanneer het gevoel nog niet wil verdwijnen kan je het beste plat op je rug gaan liggen met je benen omhoog.

Toch flauwgevallen?

Wanneer het je toch gebeurd is en je bent toch flauwgevallen, sta dan niet direct op maar blijf even liggen totdat je je weer wat beter voelt. Wanneer je te snel weer overeind komt loop je de kans om opnieuw flauw te vallen.

Wanneer je ziet dat iemand is flauwgevallen

Wanneer je ziet dat iemand is flauwgevallen zorg je eerst dat knellende kleding rond de hals wordt open gemaakt. Je zorgt voor voldoende frisse lucht. Zet een raam open, zorg dat er niet te veel mensen om heen staan en kantel het hoofd naar achter. Wanneer je iets weet van EHBO, kan je het slachtoffer in de stabiele zijligging leggen. Meestal is het slachtoffer na enkele seconden weer bij kennis. Gaat de situatie langer dan twee minuten duren, dan is er wat anders aan de hand. Schakel dan medische hulp in.
Gerelateerde artikelen
Flauwvallen: oorzakenFlauwvallen: oorzakenFlauwvallen: dat is even schrikken voor de meeste mensen. Toch zijn de oorzaken van flauwvallen vaak onschuldig. Zo kun…
Bewusteloos vallen of flauwvallenBewusteloos vallen of flauwvallenBewusteloos vallen of flauwvallen is een toestand waarin men in een abnormale slaap geraakt. De oorzaken zijn altijd ter…
Flauwvallen (syncope) niet altijd onschuldigFlauwvallen (syncope) niet altijd onschuldigFlauwvallen (syncope) mag niet in één adem worden genoemd met ‘shock’. De oorzaken van flauwvallen zijn doorgaans minder…
Eerste hulp bij flauwvallenEerste hulp bij flauwvallenIn de meeste gevallen is flauwvallen ongevaarlijk. De aandoening wordt wel eens verward met shock, hoewel er duidelijke…
Flauwvallen: wat doe je eraan?Flauwvallen: wat doe je eraan?Het kan iedereen overkomen: flauwvallen. Door een daling van bloedtoevoer naar de hersenen en een vertraagde hartslag ku…
Bronnen en referenties
  • http://www.neurologiecontact.be/flauwvallen.htm
  • http://www.diakonessenhuis.nl/smartsite.dws?id=3659&ch=DEF&Section=2&Spec=924

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je flauwvallen?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!