InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vasovagale reactie door injectie of bloed

Vasovagale reactie door injectie of bloed

Vasovagale reactie door injectie of bloed De meeste mensen voelen zich vrij ongemakkelijk wanneer ze een injectie krijgen of bij het zien van bloed. In sommige gevallen gaat de persoon in kwestie zelfs daadwerkelijk flauwvallen. We spreken in dit geval van een vasovagale reactie of syncope. Maar hoe komt het nu dat zelfs de meest stoere kerels kunnen flauwvallen van een prikje? Ligt het aan de grote van de naald of is hier een andere verklaring voor?

Wat is een vasovagale syncope?

Een vasovagale reacties of syncope is één van de meest voorkomende vormen van flauwvallen of bewustzijnsverlies, welke optreedt wanneer er te weinig bloed naar de hersenen stroomt. Dit gebeurt wanneer een bepaalde stimulans een overreactie in het parasympathische zenuwstelsel veroorzaakt. Wanneer dit deel van het zenuwstelsel wordt gestimuleerd zal de hartslag vertragen en zullen de bloedvaten verwijden. Hierdoor zal er minder bloed terug naar het hart stromen en zal vervolgens ook minder bloed de hersenen bereiken, waardoor de patiënt mogelijk het bewustzijn kan verliezen.

Oorzaken

Een vasovagale reactie op zich is niet zeer ernstig hoewel er wel mogelijke verwondingen kunnen optreden wanneer de patiënt effectief valt. Een vasovagale reactie kan zich voordoen wanneer iemand voor lange tijd rechtstaat daar het bloed zich voornamelijk opstapelt in de benen en er dus minder bloed naar de hersenen zal stromen. Een andere oorzaak is blootstelling aan hitte omdat het bloed in dit geval het lichaam zal moeten afkoelen waardoor ook hier de hersenen van te weinig bloed worden voorzien. Andere factoren die mogelijk aan de basis van een vasovagale reactie kunnen liggen omvatten:
  • Sterke emoties waaronder paniek en angst
  • De aanblik van bloed
  • De aanblik van een injectie of andere medische procedures
  • Grote inspanning van de spieren tijdens het sporten

Symptomen

In bepaalde gevallen wordt dergelijke reactie uitgelokt door het krijgen van een injectie, de aanblik van bloed of wanneer de naald de huid doorboort. De bloeddruk en hartslag dalen waardoor er zich bepaalde symptomen zullen manifesteren zoals:
  • Licht gevoel in het hoofd
  • Zwarte vlekken voor de ogen zien
  • Bewustzijn verliezen
  • Bleek uitslaan
  • Overmatig zweten
  • Misselijkheid

De symptomen van een vasovagale syncope treden vrij snel op na de injectie of na het zien van bloed en kunnen zowel eenmalig als meer frequent voorkomen; dit is afhankelijk van de patiënt. Sommige mensen ervaren slechts milde symptomen tijdens deze reactie terwijl anderen regelmatig flauwvallen.

Een vasovagale reactie op zich is niet ernstig, hoewel flauwvallen in sommige gevallen toch kan duiden op een onderliggende, ernstigere aandoening. Wanneer het flauwvallen gepaard gaat met hevige symptomen, waaronder ademhalingsproblemen, pijn in de borst, bleke of blauwe lippen en een versnelde hartslag, is een medische interventie noodzakelijk.

Behandeling

Daar flauwvallen verscheidene oorzaken kan hebben is het belangrijk dat de exacte oorzaak wordt vastgesteld. Zo is het noodzakelijk dat bij herhaaldelijk verlies van bewustzijn bij ongewone omstandigheden, bijkomend onderzoek wordt gedaan zodat afwijkingen of aandoeningen aan het hart of het zenuwstelsel kunnen worden uitgesloten.

In de meeste gevallen is een vasovagale syncope vrij onschuldig en lost het probleem zichzelf op zonder bijkomende behandeling.

Vasovagale reacties als gevolg van een injectie of bloed zijn vrij banaal. Wanneer je dus een injectie moet krijgen of bloed dient te laten prikken kan het al handig zijn om de behandelend arts op de hoogte te brengen dat je mogelijk zou kunnen flauwvallen zodat deze de nodige voorzorgsmaatregelen kan treffen. In dit geval zal de arts opteren om de handeling uit te voeren in liggende positie zodat de kans op bewustzijnsverlies en mogelijke verwondingen die hierbij kunnen worden opgelopen sterk wordt verkleind.

Lees verder

© 2015 - 2017 Robin990, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flauwvallen (syncope) niet altijd onschuldigFlauwvallen (syncope) niet altijd onschuldigFlauwvallen (syncope) mag niet in één adem worden genoemd met ‘shock’. De oorzaken van flauwvallen zijn doorgaans minder…
Aandoeningen: flauwvallen, collapsWanner iemand flauwvalt, ook wel een collaps genoemd, is er sprake van een kortdurend bewustzijnsverlies dat niet wordt…
Eerste hulp bij flauwvallenEerste hulp bij flauwvallenIn de meeste gevallen is flauwvallen ongevaarlijk. De aandoening wordt wel eens verward met shock, hoewel er duidelijke…
Is flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenIs flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenVeel mensen hebben het al eens zien gebeuren of zelf meegemaakt: plotseling wordt iemand onwel, bleek, begint te zweten…
Flauwvallen: oorzakenFlauwvallen: oorzakenFlauwvallen: dat is even schrikken voor de meeste mensen. Toch zijn de oorzaken van flauwvallen vaak onschuldig. Zo kun…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PhotoLizM, Pixabay
  • http://www.elkerliek.nl/Quartz/Patientenfolders/Flauwvallen.pdf
  • http://www.e-gezondheid.be/bewustzijnsverlies-vasovagale-syncopes-kunnen-eenvoudig-worden-voorkomen/actueel/1471

Reageer op het artikel "Vasovagale reactie door injectie of bloed"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 04-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!