Tips om overgewicht te bespreken met te dikke werknemers
Problemen in de samenleving zijn vaak ook zichtbaar op de werkvloer. Volgens het CBS hebben 6,5 miljoen Nederlanders overgewicht en dus is ook op het werk een toename aan dikkerds zichtbaar. In de veel gevallen belemmert dat medewerkers niet in hun functioneren. Maar wat als dat wel het geval is? Hoe ga je om met een collega die door overgewicht niet goed presteert? En voor een leidinggevende; hoe benader je een collega met een ernstige eetstoornis? Een paar tips.
Maar liefst 40% van de Nederlandse mannen en 30% van de vrouwen heeft overgewicht. Daarnaast heeft 10% van de Nederlanders obesitas (ernstig overgewicht).Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie hebben volwassenen overgewicht wanneer een BMI tussen de 25 en 30 uitkomt. Een BMI van 30 of meer wordt beschouwd als een teken van obesitas. Dit geldt overigens niet voor kinderen tot 18 jaar.
De BMI, ook wel Quetelet Index genoemd, is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters).
Oorzaken
Het overgrote deel van overgewicht wordt veroorzaakt door de leefstijl. In maar 5% is overgewicht en obesitas het gevolg van een aandoening of ziekte. Uit onderzoeken blijkt dat het gedrag en de leefstijl van mensen slechts deels wordt bepaald door kennis en informatie. Vanuit de psychologie is bekend dat motieven als genot, gemak en gewoonten sterke drijfveren zijn. Volgens onderzoekers is het met name belangrijk dat gezond eten gemakkelijker wordt gemaakt.
Op het werk
Het voorkomen van overgewicht van werknemers wordt steeds belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers met overgewicht zich vaker ziekmelden. Bovendien levert in sommige beroepen een te hoog gewicht problemen op bij het uitoefenen van de werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan buschauffeurs die niet meer in hun stoelen passen, laboranten met beschermende kleding die knelt, of kantoorpersoneel waarvan de bovenbenen niet onder een ergonomisch ingesteld bureau passen. De werkgever kan dat met slimme middelen oplossen maar het is natuurlijk beter om samen en op vrijwillige basis met de werknemer een plan op te stellen om het overgewicht aan te pakken. Maar, hoe maak je dit bespreekbaar? Hier volgen drie tips.
Tip 1 Wees een beetje tactvol
Elk persoon met overgewicht heeft zijn of haar eigen verhaal. Het komt voor dat er een medische oorzaak is voor het overgewicht maar vaak spelen persoonlijke omstandigheden een rol. Ook kunnen psychische problemen zorgen voor emotie-eten. Wanneer een collega door overgewicht niet voldoende functioneert, breng dit dan met tact en inlevingsvermogen ter sprake. Spreek je iemand te direct aan, dan kan dit tot een verstoorde arbeidsrelatie leiden.
Tip 2 Denk er niet te licht over
Zo’n 30 tot 40 procent van de te zware mensen die professionele hulp zoeken, zeggen dat ze zich regelmatig te buiten gaan aan gigantische hoeveelheden eten en drinken. Ofwel: ze werken in korte tijd enkele zakken chips, taart, snacks, tientallen koekjes, liters ijs en cola naar binnen. Zo’n eetbui wordt natuurlijk nooit gepland in werktijd. De werknemer zal het niet toegeven, ook als je er gericht naar vraagt. Er is waarschijnlijk sprake van schaamte. Denk er niet te licht over!
Tip 3 Onderschat de vicieuze cirkel niet
Mensen met een flink overgewicht krijgen heel wat over zich heen. Ze worden regelmatig op straat door willekeurige voorbijgangers uitgescholden. Het zelfbeeld van deze dikkerds wordt daar niet beter van. Het heeft een grote invloed op hun leven. Om zichzelf troost te bieden, grijpen ze toch maar weer naar eten. Veel eten. Na de eetbui voelen zij zich vervolgens weer schuldig en dat maakt de kans op herhaling groter. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. Wanneer je medewerkers en collega’s met overgewicht belachelijk maakt, werkt dat hoogst waarschijnlijk alleen maar averechts.