InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oorzaken buikvet: meer factoren dan overgewicht alleen!

Oorzaken buikvet: meer factoren dan overgewicht alleen!

Oorzaken buikvet: meer factoren dan overgewicht alleen! Veel buikvet brengen we vaak in verband met zwaarlijvigheid. Toch zijn er ook mensen die maar ietsje te zwaar zijn en toch relatief veel buikvet hebben. Naast het overgewicht zijn er tal van factoren die kunnen bijdragen aan het opslaan van buikvet. Door deze te kennen, is het probleem makkelijker aan te pakken of te accepteren.

Inzicht in factoren buikvet

Dit artikel is met name bedoeld voor mensen met teveel buikvet zonder dat er sprake is van ernstig overgewicht (obesitas). Mensen met veel overgewicht zullen zien dat buikvet als eerste verdwijnt als zij gaan afvallen. 10% van het lichaamsgewicht leidt vaak tot een buikvetreductie van maar liefst 30%! Voor mensen met matig overgewicht maar veel buikvet is het belangrijk om inzicht te krijgen in de factoren die buikvet veroorzaken om zo het probleem bij de wortel aan te pakken.

Wanneer is er sprake van overtollig buikvet?

Overmatig buikvet kan op verschillende manieren gemeten worden zoals via een CT-scan. U kunt natuurlijk ook zelf eenvoudig uw buikomvang bepalen met een meetlint. Bij vrouwen mag de buikomvang maximaal 88 cm bedragen. Bij mannen wordt een omtrek van maximaal 102 cm aangehouden.

Twee soorten buikvet

Zwembandje

Iedereen kent het zogenaamde zwembandje. Dit is vet wat helemaal rondom de buik is opgeslagen. Het is vet dat direct onder de huid zit en u een rond lichaam bezorgt. Wanneer men gaat afvallen verdwijnt het zwembandje vaak als eerste.

Visceraal buikvet

Mensen met een redelijk normaal lichaamsgewicht maar een dikke bolle buik hebben vaak last van visceraal vet, een gevaarlijk soort buikvet. Dit zit namelijk onder de spieren en vitale organen. Mensen met dit soort 'bierbuikjes' die erg bol zijn, moeten maatregelen nemen omdat de buikvetcellen voor gezondheidsproblemen kunnen zorgen.

Buikvet blijkt gevaarlijk

Buikvet, met name visceraal vet, wordt diep in de buikholte opgeslagen. Vroeger dacht men dat dit geen kwaad kon en de buikvetcellen daar rustig zaten. Tegenwoordig is duidelijk dat deze cellen zeer actief zijn. Ze kunnen leiden tot een hoge bloeddruk, een slechte cholesterolspiegel en te veel suiker plus vetten in het bloed. Ook ontstaan er insulineproblemen door buikvet, dit kan op den duur tot hart- en vaatziekten en suikerziekte leiden.

Buikvet niet alleen veroorzaakt door overgewicht

Zoals eerder genoemd in dit artikel wordt teveel buikvet niet alleen door veel overgewicht bepaald. Erfelijkheid, voeding en stress kunnen bijvoorbeeld een rol spelen in overmatig buikvet in relatie tot de rest van het lichaam. Alle onderstaande factoren kunnen bepalend zijn bij het ontstaan van teveel buikvet.

Genen: appel of peer?
Genetische aanleg speelt altijd een rol bij het opslaan van vet. De ene mens heeft een peervormig figuur en zal overgewicht snel rond de heupen opslaan. Mensen met een appelvormig figuur daarentegen slaan overgewicht als eerste rond de buik op, waardoor er relatief veel buikvet ontstaat.

Hormonen hebben invloed op buikvet

Bepaalde hormonen zoals het mannelijke hormoon testosteron zorgt ervoor dat vet sneller rond de buik wordt opgeslagen. Mannen hebben dan ook vaker een 'bierbuikje' dan vrouwen. Ook vrouwen beschikken over mannelijke hormonen. Vrouwen met meer van deze hormonen zullen overgewicht dan ook sneller rondom de buik terugzien.

Voeding: koolhydraten en verzadigde vetten

Voedingsmiddelen met veel koolhydraten zorgen ervoor dat vet snel rond de buik wordt opgeslagen. Denk hierbij aan pasta, wit brood, bananen, witte rijst. Vezelrijke voedingvolkorenproducten blijven niet rond de buik hangen en zorgen bovendien voor een verzadigd gevoel. Ook verzadigde vetten die zich bijvoorbeeld bevinden in snacks of margarine hebben invloed op het ontstaan van buikvet.

Suiker en zout

Suiker is één van de grootste boosdoeners voor het ontstaan van buikvet. Uitzondering hierop zijn de natuurlijke fruitsuikers. Wie een platte buik wil, doet er goed aan weinig zout te eten. Dit zorgt voor vochtophoping en leidt tot vetopslag op de verkeerde plaatsen.

Drankjes en de relatie met buikvet

Drankjes die we tot ons nemen kunnen bepalend zijn voor de hoeveelheid buikvet die we opslaan, zelfs als er geen sprake is van overgewicht. Bekend is dat alcohol, drankjes met suiker en cafeïnehoudende dranken zoals koffie sterk kunnen bijdragen aan teveel buikvet. Groene thee en verse smoothies daarentegen zorgen voor een gezond en evenwichtig verdeeld lichaamsgewicht.

Roken
Hoewel veel mensen denken dat roken afvallen bevordert, is dit niet helemaal waar en geldt in bepaalde gevallen zelfs het tegenovergestelde. Roken heeft een sterke invloed op het ontstaan van relatief veel buikvet. Door roken worden de cortisolspiegel (stresshormoonspiegel) en bloedsuikerspiegel opgejaagd. Beide spiegels zorgen ervoor dat vet als eerste rondom de buik wordt opgeslagen.

Cortisol geeft een stressbuikje

Cortisol staat bekend als het stresshormoon. Staan we onder druk, dan maken we dit hormoon, dat in de bijnierschors gemaakt wordt, meer aan dan goed voor ons lijf is. We gaan ons onrustig voelen en gaan dit hormoon ook opslaan in actief vetweefsel wat zich bij de buikholte nestelt. Het gevaarlijk soort buikvet dus. Zijn we meer in balans, dan zal het vet veel gelijkmatiger over ons lichaam opgeslagen worden. Mensen met een overmatig dikke buik hebben dus vaak last van een zogenaamd 'stressbuikje'.

Hongergevoel door verstoorde cortisolproductie

Buiten het feit dat een overmatige cortisolproductie leidt tot een gestrest gevoel en vetopslag rondom de buik, verstoort een verhoogde cortisolproductie ook het hormoon dat ons hongergevoel controleert. Hierdoor zijn we geneigd meer te eten dan goed voor ons is en bovendien ook sneller naar de verkeerde producten, zoals snacks, te grijpen. Met wederom een verhoogde buikvetopslag als gevolg.

Te weinig slaap: funest voor een platte buik

Wie een strakke buik wil doet er goed aan goed en regelmatig te slapen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die te weinig of onregelmatig slapen vaak teveel buikvet ontwikkelen. Eén van de oorzaken is ook dat te weinig slaap kan leiden tot een hoge cortisolproductie omdat het lichaam stresshormonen aan moet maken om actief te blijven. Dit stresshormoon leidt tot vetopslag rondom de buik.

Medische oorzaken buikvet
Uiteraard kan overmatig buikvet buiten bovengenoemde factoren ook komen door bepaalde medische oorzaken/ziekten. Bekend is dat een tekort aan groeihormoon kan zorgen voor teveel buikvet. Ook het innemen van bepaalde medicijnen kan hieraan bijdragen. Denkt u dat dit bij u het geval is? Raadpleeg dan uw huisarts of specialist. Hij of zij is de enige die u hierover kunt informeren en eventuele leefregels voor kan schrijven om uw buikvet toch minimaal te houden.

Conclusie

Factoren buikvet aanpakken

Om uw overtollige buikvet aan te pakken is het eerst belangrijk inzicht te krijgen in al deze factoren. Als u voldoende bent afgevallen of al een gezond lichaamsgewicht heeft, is het raadzaam andere factoren te bekijken. Onderzoek uw voedingspatroon en bekijk bijvoorbeeld of u last heeft van teveel stress of een stevige roker bent. Wanneer u uw levensstijl aanpast, bent u wellicht sneller slank dan u denkt of gaat u binnenkort met een platte buik door het leven.

Acceptatie

Heeft u er alles aan gedaan om uw buikvet te beperken maar blijft u een klein buikje houden? Kijk dan of u uw figuur kunt accepteren. Bepaalde mensen hebben nu eenmaal een buikje, anderen gaan weer met wat dikkere benen door het leven. U kunt eventueel cursussen zoals mindfulness of yoga volgen om uw lichaam te accepteren. Dit geeft rust en yoga zorgt bovendien voor een mooi figuur!
© 2013 - 2019 Schoontje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Teveel buikvet gevaarlijkTeveel buikvet gevaarlijkWaar ‘te’ voor staat is nooit goed, hebben we allemaal ergens op school geleerd. Toch is de ene ‘te’ niet de andere. Heb…
Vijf tips om Buikvet te verbrandenVijf tips om Buikvet te verbrandenBuikvet is iets waar veel mensen mee te kampen hebben. Door het doen van buikspieroefeningen kun je buikvet verbranden.…
Buikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenBuikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenThuis vetverbrandende oefeningen doen om buikvet kwijt te raken. Je kunt snel resultaat bereiken door te zorgen voor ext…
Effectief buikvet verminderenEffectief buikvet verminderenWil je minder zwembandjes, 'love handels' of hoe je het ook wilt noemen? Het overtollige vet rond je buik, dat wiebelt e…
Fabels over BuikvetFabels over BuikvetAls je traint om je buikvet te verminderen, zodat je een wasbordje kunt blootleggen, dan ga ik je nu onthullen waarom je…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.ziektefaq.info
  • www.opdieet.nl
  • www.ad.nl
  • www.elsevier.nl
  • www.ingevanhaselen.nl
  • www.leefbewust.com
  • www.google.nl (afbeelding)

Reageer op het artikel "Oorzaken buikvet: meer factoren dan overgewicht alleen!"

Reacties

Bron, 13-02-2014 12:00 #2
Ben ik veel afgevallen en al twee jaar op hetzelfde gewicht. Meer gaat er niet af. Echter zit ik nog met onder de huid vet op mijn maag/lever gebied en onderbuik, die door zwangerschappen ruim en hangend is. Hierover lees ik niets, vreemd eigenlijk er zijn namelijk veel vrouwen die hieraan lijden.

Lida, 06-01-2014 10:07 #1
'Hormonen hebben invloed op buikvet
Bepaalde hormonen zoals het mannelijke hormoon testosteron zorgt ervoor dat vet sneller rond de buik wordt opgeslagen. Mannen hebben dan ook vaker een 'bierbuikje' dan vrouwen. Ook vrouwen beschikken over mannelijke hormonen. Vrouwen met meer van deze hormonen zullen overgewicht dan ook sneller rondom de buik terugzien.'
Sorry hoor, maar volgens mij worden mensen niet bepaald dik van teveel testosteron… maar van een disbalans (teveel oestrogenen) kan wel!

Infoteur: Schoontje
Gepubliceerd: 15-01-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!