InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Lichttherapiebril tegen winterdepressie en slaapproblemen

Lichttherapiebril tegen winterdepressie en slaapproblemen

Wie last heeft van een winterdepressie, slaapproblemen, vermoeidheid of een jetlag kan deze ongemakken verdrijven met de Re-Timer lichttherapiebril. In de bril zitten lampjes die een speciaal groen licht uitstralen. Door deze bril op gezette tijden te dragen, kun je aan je eigen biologische klok sleutelen. De bril wordt in Nederland gelanceerd op Blue Monday 2013. Een groen lichtpuntje in de duisternis!

Blue Monday

Bij schrijven van dit artikel is het 21 januari 2013: Blue Monday. Blue Monday staat voor deprimaandag, de meest depressieve dag van het jaar. Blue Monday werd in 2005 in het leven geroepen door de Britse psycholoog Cliff Arnall. Arnall liet er zelfs een algebraïsche formule op los. Op deze maandag in januari ziet de wereld er voor veel mensen somber uit: maandag als eerste werkdag van de week is toch al vaak niet favoriet. Het is donker, het geld is op en het salaris laat nog even op zich wachten, de vakantie ligt nog in een ver verschiet. En actueel: je moet door de sneeuw ploeteren en baggeren om naar je werk te komen, de economische omstandigheden zijn er niet beter op geworden. Enfin, je kunt zoveel negatieve voorbeelden opnoemen als maar voor handen zijn.
Ondanks het feit dat Arnall veel kritiek oogstte met zijn uitvinding van Blue Monday en zijn daarbijbehorende formule, besteden de media er toch ieder jaar weer aandacht aan. Had je nog geen Blue Monday, dan krijg je er vanzelf een aangepraat en dan is de cirkel rond.

Winterdepressie

Bij het fenomeen Blue Monday kun je zo je vraagtekens zetten, maar wat wel een reële aandoening is: de winterdepressie met alle gezondheidsklachten van dien. De winterdepressie is een seizoensafhankelijke depressie (Season Affective Disorder, afgekort SAD), die optreedt als de dagen korter worden en weer verdwijnt als de dagen gaan lengen. Die afkorting SAD is overigens - wellicht geheel onbedoeld - zeer toepasselijk voor iemand die aan een winterdepressie lijdt. Vooral volkeren in het hoge noorden hebben van deze kwaal te lijden, maar ook genetische aanleg kan een rol spelen.
Een winterdepressie heeft dus alles te maken met te weinig daglicht en de biologische klok van de mens. Een veel toegepaste therapie is de lichttherapie, een in de reguliere geneeskunde erkende therapie.

Re-Timer lichttherapiebril

Goodlite Lichttherapie, een bedrijf gespecialiseerd in lichttherapieadvies en lichttherapielampen, introduceert juist op Blue Monday 21 januari 2013 de Re-Timer lichttherapiebril in Nederland. Dat is nog eens een kwestie van timing!
De Re-Timer, ontwikkeld in Australië, is een draagbaar brilmontuur met geïntegreerde lampjes die speciaal zacht groen licht uitstralen om gezondheidsklachten als winterdepressie, slaapproblemen, vermoeidheid en jetlag tegen te gaan. De lancering ervan in Nederland is een Europese primeur. Zachtgroen licht dus om alles weer een beetje door een roze bril te kunnen zien!
De bril werd ontwikkeld door de Australische Professor Leon Lack, internationaal erkend als een van de meest belangrijke wetenschappers in slaapmanagement. Hij is als klinisch psycholoog werkzaam bij het Adelaide Institute of Sleep Health (AISH). Daarnaast is hij als Professor Psychologie verbonden aan de Flinders University of South Australia.

Hoe werkt de Re-Timer

De toepassing van lichttherapie wordt een stuk eenvoudiger met de Re-Timer bril. Met name waar het gaat om slaapproblemen. Die slaapproblemen kunnen ontstaan tengevolge van een winterdepressie en een ontregelde biologische klok. En als je niet goed slaapt word je humeurig en presteer je minder en heb je ook veel meer kans op allerlei lichamelijke kwaaltjes.
Het licht van de bril stimuleert dat gedeelte van de hersens, dat verantwoordelijk is voor de biologische klok van het lichaam.
Door de Re-Timer lichttherapiebril 50 minuten per dag te dragen, wordt de biologische klok naar voren verschoven. Mensen die 's avonds eerder in slaap willen vallen, dragen de bril in de vroege ochtend en mensen die juist het inslaapmoment willen uitstellen zetten de bril op in de vroege avond. Na drie dagen is het resultaat al merkbaar.
Terwijl je die bril op je neus hebt kun je gewoon doen wat je altijd doet; hij is ook te gebruiken in combinatie met een gewone bril.

Waar is de Re-Timer te koop?

De Re-Timer kost 229,00 en is verkrijgbaar via www.goodlite.nl. Het product wordt geleverd met een 14-dagen-tevredenheidgarantie. De koper krijgt dus ruimschoots de tijd om te bepalen of hij baat heeft bij het gebruik van de Re-Timer.
© 2013 - 2020 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gratis lichttherapie bij je koffie? Op naar Bagels & Beans!Gratis lichttherapie bij je koffie? Op naar Bagels & Beans!Blue Monday. Dat is de toepasselijke dag waarop koffieketen Bagels & Beans begon met een originele service: daglichtther…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Maandag: feiten, bijzondere maandagen en spreekwoordenMaandag: feiten, bijzondere maandagen en spreekwoordenMaandag wordt internationaal erkent als de eerste dag van de week, al is niet iedereen het hier mee eens. Deze dag roept…
De impopulaire maandag in de popmuziekDe impopulaire maandag in de popmuziekDe maandag is de eerste dag van een nieuwe werkweek en de dag die het verst is verwijderd van het komende weekend. Bij s…
Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar!Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar!Voel je je niet goed in je vel? Een beetje down? Compleet depri? Misschien komt het wel door Blue Monday, de meest depri…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Goodlite
  • www.goodlite.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Lichttherapiebril tegen winterdepressie en slaapproblemen"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 21-01-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!