InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips om fit de winter door te komen

Tips om fit de winter door te komen

Wind, kou, regen, hagel, sneeuw. Het weer kan ons immuunsysteem behoorlijk van slag brengen. Houdt u aan de volgende tips en u komt fit de winter door.

Weg met het vet

Wie zonder griep de winter doorkomen wil, moet op het vet letten. Onderzoekers stellen vast dat afweercellen dubbel zo actief zijn, als het vetaandeel van de voeding vermindert wordt. Tip: neem in de winter vetarme levensmiddelen.

Fruit voor de koude dagen

Het ‘dreamteam’ voor de winter: Bananen en vijgen. Voedingsexperts bewijzen in studies dat beide fruitsoorten een verzuring van het lichaam verhindert. Verzuring is in veel gevallen verantwoordelijk voor en zwakke afweer.

Hup, het bad in!

Artsen waarschuwen: Hevig huiveren heeft bijna altijd een verkoudheid als gevolg. Wat helpt? Een bad. Wie bij constante temperatuur van 40 graden het immuunsysteem voor 15 minuten verwarmt, kan in 70 procent van alle gevallen een infectie verhinderen.

’s Morgens frisse lucht

Vroeg opstaan loont zich: Een wandeling in de ochtend, van 30 minuten, hardt zich. Onderzoeken wijzen uit dat infecties tot 80 procent wordt vermindert. Helaas voor de lange slapers: avondwandelingen hebben helaas minder effect.

Gezondheidskick

De kick voor het immuunsysteem: een 7-daagse honingduindoorn kuur. Neem overdag elk uur een lepel honing en duindoornsap in. Zweedse wetenschappers wezen uit dat hierdoor het aantal afweercellen in het bloed 30 procent stijgt.

Thee die slank maakt

In de winter werkt de stofwisseling op een laag pitje, waardoor men makkelijker toeneemt. Om de stofwisselingomzet te laten stijgen, voegt u 5 gram gedroogde blaaswier (verkrijgbaar bij apotheek) toe in 250 milliliter water. Laat dit 5 minuten koken, zeef het en drink dagelijks een kopje hiervan.

De truc bij het douchen

Een koud- of warm douchend persoon? Het liefste allebei. Dagelijks afwisselend douchen motiveert het immuunsysteem tot topprestaties. Testen aan de medische hogeschool in Hannover, Duitsland, bewezen dat met dagelijks afwisselen met koud en warm douchen, het verkoudheidsrisico met 53 procent vermindert.

Zink: powerstof voor volle immuunkracht

De belangrijkste wellnessstof voor de winter is zink. Het activeert meer dan 200 hormonen en enzymen en kan de slagkracht van het immuunsysteem met 60 procent verhogen. Optimale leveranciers van zink zijn vlees, vis en melkproducten.

Zwemmen is goed in de winter

De beste sport voor de winter: Zwemmen. Twee maal per week, 40 minuten. In winter beweegt men zich te weinig. Zwemmen mobiliseert alle spiergroepen en steunt de gewrichten.

Fit in de woonkamer

Zinkt de temperatuur onder 4 graden, stijgt het aantal hartaanvallen en hartinfarcten snel tot 35 procent. Tip: Door gymnastiek bij kamertemperatuur voorkomt men zulke aanvallen.

Meer drinken als in de zomer!

Medici waarschuwen: Veel volwassenen nemen in de winter te weinig vochtigheid tot zich. Tip: Drink per dag 4 grote glazen mineraalwater met bosbessensap (verkrijgbaar bij reformwinkel). Door de vitamine C stijgt de afweerkracht tot 28 procent.

Pure kracht in het glas

De fitnessdrank voor de winter: 1 papaya, sinaasappel en limoen uitpersen. Voeg daarbij 1 theelepel bruine suiker, 1 eetlepel gemalen amandelen en 1 theelepel tarwekiemolie en meng alles door elkaar. Het beste is om dit elke dag ’s morgens na het opstaan te drinken. De bescherming van het immuun stijgt met 15 procent.

Geen koffie

Op overmatig nuttigen van koffie (meer dan 2 kopjes per dag) moet men afstand doen in de koude maanden. Een universiteit in New York wees erop dat de cafeïne het prestatievermogen van het immuunsysteem vermindert. Koffiedrinkers zijn 3 keer zo vaak verkouden als een theedrinker.

Olie truc voor gladde huid

Vanaf circa 8 graden produceren de talgklieren minder vet, de natuurlijke beschermingslaag wordt dunner. Dient de huid glad te blijven, moet men vet van buiten ‘toevoegen’.
Tip: Voeg een paar druppels gezichtsolie (verkrijgbaar bij apotheek) toe aan de normale crème. Masseer het ’s ochtends en ’s avonds in.
Gerelateerde artikelen
Droge huid: Wat doe ik er tegen?De huid is één van de grootste organen van het lichaam, maar wordt nog wel eens vergeten. We liggen met zijn allen massa…
Voeding en stress: Tips voor stressverlagende voedingVoeding en stress: Tips voor stressverlagende voedingVoeding en stress lijken misschien een onlogische combinatie. Er zijn manieren om stress te verlagen door de juiste voed…
Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Heb je net een nieuwe tatoeage laten zetten? Dan moet je goed rekening houden met het genezingsproces. Om de tattoo mooi…
Een mooie huid door voedingEen mooie huid door voedingEen mooie huid wil iedereen. Door gezond te eten met voldoende vitamines kan een stralende huid bereikt worden. Veel hui…
Zwemmen in zee – elke dag van het jaar, ook als het koud isZwemmen in zee – elke dag van het jaar, ook als het koud isElke dag zwemmen in zee en dat het hele jaar door. Niet alleen in de zomer bij een lekkere temperatuur maar ook in de he…
Bronnen en referenties
  • TV Duitsland

Reageer op het artikel "Tips om fit de winter door te komen"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 27-11-2007
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!