InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Droge huid: Wat doe ik er tegen?

Droge huid: Wat doe ik er tegen?

De huid is één van de grootste organen van het lichaam, maar wordt nog wel eens vergeten. We liggen met zijn allen massaal in de zon, douchen dagelijks en we zijn in de weer met chemische stoffen die onze huid niet goed verdragen kan.

Douche niet te vaak

Douchen is weliswaar een manier om schoon te worden, het is ook een manier om de huid te ontvetten. Met een douche spoel je het vet wat de huid aanmaakt er letterlijk af. Het lichaam heeft daarna één week nodig om dit te herstellen, mits de vetlaag er niet weer afgespoeld wordt. Veel mensen douchen dagelijks, of soms meerdere malen per dag. Zeep en shampoo zijn ontvettende middelen die de huidvetten in zijn geheel wegnemen, vooral de combinatie met warm water is schadelijk. Wanneer je een baan hebt waarbij je dagelijks erg smerig wordt kun natuurlijk moeilijk om regelmatig douchen heen. Onder normale omstandigheden is dagelijks douchen echter lang niet altijd nodig. Dit betekent niet dat je niet hygiënisch bent. Een goede wasbeurt met een washand is vele malen beter. Wanneer je zeep wilt gebruiken, gebruik dan een product dat pH-neutraal is.

Smeer je in

Wanneer je de huid insmeert met een beschermende crème, kan de huid zich beter herstellen. Een pure vaseline van de apotheek is vaak al voldoende. Er zijn ook veel crèmes verkrijgbaar die speciaal zijn ontworpen voor de droge huid. Één merk dat zich onder andere speciaal toegespitst heeft op de droge huid is van de producent Eucerin. Mocht je geen baat hebben bij zon crème, dan is er altijd nog de mogelijkheid eens bij een huisarts of een dermatoloog aan te kloppen. Zij kunnen je vaak een crème op recept geven. Zon crème bevat meestal het vochtinbrengende ingrediënt ureum, dat zorgt dat de hoornlaag van de huid beter vocht vasthoudt. Er zijn ook crèmes die salicylzuur of retinoïden bevatten.

Seizoenen

In de winter is de huid er vaak het ergst aan toe. Buiten staat de huid blootgesteld aan wind en kou. Binnen wordt de huid er droog van de centrale verwarming. Deze zorgt voor een erg droge lucht. Dit kan je voorkomen door vochtverdampers in je huis te plaatsen. Ook kun je zelf een schaaltje water op de centrale verwarming zetten. Hierdoor zal het vochtpeil in het huis verbeteren. Verder is het belangrijk in de winter je goed te kleden tegen de kou. Draag een sjaal, handschoenen en warme kleding.

In de zomer is een blootstelling aan teveel zon schadelijk voor de huid. Dit droogt de huid uit. Gebruikt dus altijd een zonnebrandcrème met een hoge beschermende factor.

Voeding

Eet en drink gezond. Een tekort aan vitamine A en B kan de droge huid verergeren of soms veroorzaken. Eet daarom producten waarin deze vitaminen voorkomen of slik vitaminecapsules. Verder is het goed wanneer je genoeg vocht binnenkrijgt, water blijft daarbij het favoriete product. Probeer overmatig thee- en koffiedrinken te vermijden, deze dranken drogen het lichaam uit. Ook een goede nachtrust zal zorgen voor een beter herstel van de huid.
© 2008 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Eucerin-verzorgingsproducten voor de ieder huidtypeEucerin-verzorgingsproducten voor de ieder huidtypeEucerin-producten worden door dermatologen aanbevolen speciaal in die situaties wanneer er sprake is van huidproblemen,…
Droge handen in de winterDroge handen in de winterIn de winter kan het voorkomen dat je last hebt van droge handen. Dit is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Drog…
Ureum: Wat doet het voor je huid?Voor veel mensen vormt een zeer droge huid een groot ongemak. Ichthyosis, eczeem of een extreem droge huid kan een grote…
Eerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEerste hulp voor de huid: irritatie, kloven, jeuk, droogteEen huid met droge, schrale plekken, kloven, irritatie en jeuk: het komt algemeen voor. In de zomer bij warm weer, in de…

Reageer op het artikel "Droge huid: Wat doe ik er tegen?"

Reacties

Marita, 18-03-2010 01:51 #2
Ik heb een droge huid soms droog het zo uit dat het bruin wordt wat moet ik doen, ook mijn hoofhuid is zeer droog

Neftery, 27-03-2009 19:22 #1
Ik heb een echte droog huid. En mijn huid scheurt ook. Wat kan ik gebruiken om het te verkomen? Reactie infoteur, 27-03-2009
Hallo Neftery,

Misschien is dit artikel geschikt voor jou:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/30155-ureum-wat-doet-het-voor-je-huid.html

Dit gaat over de werkzame stof ureum. Deze helpt je huid zijn vocht vast te houden. Ureum is onder andere verkrijgbaar in een crème onder de merknaam Calmurid. Ik heb er zelf ruime ervaring mee, ik ben geboren met een huidziekte en heb nu zelf ook een extreem droge huid. Crème met ureum helpt mij het beste. Het proberen zeker waard. Wel zul je even naar de dokter moeten, het is alleen op recept verkrijgbaar.

Infoteur: Papillon
Laatste update: 08-04-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!