InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Spijsvertering in de dunne darm

Spijsvertering in de dunne darm

Spijsvertering in de dunne darm Om normaal te kunnen functioneren en bewegen is voedselinname belangrijk (eten en drinken). Maar eenmaal in het lichaam moet er nog heel wat gebeuren voordat ons lichaam het voedsel echt kan gebruiken. Dit artikel beschrijft de voedselbewerking in de dunne darm, die een belangrijke rol speelt in de opname van voedingsstoffen.

Dunne darm: vertering

Wanneer de voedselbrij vanuit de twaalfvingerige darm in de dunne darm komt, zijn de eerste stappen van de vertering voltooid. Darmsap wordt geproduceerd door darmsapklieren, die zich in de darmwand bevinden (per etmaal 2 liter). De laatste grote moleculen worden hier omgezet in kleine eenheden, die de darmwand kunnen passeren:
  • Disachariden worden afgebroken tot monosachariden.
  • Eiwitten komen hier aan als peptiden. Het enzym peptidase breekt dat af. In darmsap zitten ook dipeptidasen die dipeptiden splitsen in twee aminozuren.
  • Nucleïnezuren worden hier door nucleasen afgebroken.
  • De vertering van vetten wordt ook voltooid

Verplaatsing voedselbolus

Naast de peristaltiek vinden in de dunne darm ook schommelende en knedende bewegingen plaats (mechanische bewerking, zie hiervoor het artikel Motoriek in het spijsverteringskanaal). In de dunne darm zijn alle verteerbare voedingsstoffen omgezet in kleine moleculen die in het bloed of lymfe (vet) kunnen worden opgenomen.

Voedingsstofopname uitgelegd

Dit gebeurt er bij het opnemen/resorberen:
  • Koolhydraten zijn veelal omgezet in glucosemoleculen, die met behulp van actief transport aan de haarvaten in de darmvlokken worden overgedragen.
  • Vetten zijn afgebroken tot glycerol en vetzuren. Kleine vetzuren gaan gelijk naar de haarvaten, grotere (ook glycerol) worden eerst geresorbeerd in de darmwandcellen en daarna weer in elkaar gezet waarna door exocytose ze aan het lymfe worden afgegeven en later aan het bloed (borstbuis).
  • Eiwitten zijn gesplitst in aminozuren en op de manier als glucose geresorbeerd.
  • Vetoplosbare vitamines worden met vetdeeltjes geresorbeerd. De overige (water oplosbaar) gaan rechtstreeks naar het bloed.

Haarvaten van het darmkanaal verenigen zich tot de poortader. Hierdoor stroomt zuurstofarm, maar voedselrijk voedsel naar de lever. Ga naar de special over spijsvertering en lees verder over de manier waarop ons lichaam voedsel verteert.
Gerelateerde artikelen
Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)In het spijsverteringskanaal zijn verschillende contractiepatronen te onderscheiden. Het begint al in de slokdarm met pe…
Het Kortedarmsyndroom (Short Bowel Syndroom)Het Kortedarmsyndroom (Short Bowel Syndroom)Een patiënt met het kortedarmsyndroom, ook wel het Short Bowel Syndroom (SBS) genoemd, heeft een tekort aan goed functio…
De spijsvertering, hoe verloopt deze eigenlijk?De spijsvertering, hoe verloopt deze eigenlijk?De spijsvertering is natuurlijk een belangrijk proces. Een goede spijsvertering zorgt voor een goede weerstand doordat b…
Spijsvertering, hoe werkt datSpijsvertering, hoe werkt datDe spijsvertering is een ingewikkeld proces dat begint in je mond en eindigt in de endeldarm. Dit proces bestaat uit neg…
Bronnen en referenties
  • Nectar VWO biologie bovenbouw, Bax e.a, Wolters-Noordhoff, Groningen.

Reageer op het artikel "Spijsvertering in de dunne darm"

Reactie

Van der Hulst, 05-05-2019 11:45 #1
Geachte Heer/Mevrouw,
Welke enzymen zijn ( nodig vanwege problemen met alvleesklier ) zinvol bij een ileostoma ( dus geen dikke darm meer.medicijnen met een coating worden slecht opgenomen).zou ik.capsules moeten nemen die ik open maak?
dank voor uw aandacht! Reactie infoteur, 06-05-2019
Mijn beste,
Met een dergelijke specifieke medische vraag zou ik u adviseren dit met uw behandelend arts te bespreken.

Infoteur: Victorho
Laatste update: 22-01-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Voedselbewerking
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!