InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Lipopigmenten als veroorzaker van dementie en Alzheimer

Lipopigmenten als veroorzaker van dementie en Alzheimer

Lipopigmenten als veroorzaker van dementie en Alzheimer Cellen in ons lichaam maken enzymen aan, waarmee uiteenlopende processen worden aangestuurd. Het kan echter voorkomen dat deze stoffen niet goed werken en mogelijk niet worden gebruikt. Door aangeboren afwijkingen aan de lysosomen als ook door toedoen van het ouder worden, kan het aandeel lipopigmenten snel stijgen. Omdat deze vetten en eiwitten in de hersenen gaan accumuleren, heeft het vergaande gevolgen. Hoe veroorzaakt lipopigmentopbouw dementie, Alzheimer en het overlijden van de persoon?

Lipopigmenten

Wat zijn lipopigmenten?

Voor het functioneren van ons lichaam worden dagelijks vele stoffen omgezet. Dit wordt ook wel de stofwisseling genoemd. Dit wordt gedaan door toedoen van enzymen, welke in de celorganel worden aangemaakt. Indien daarbij een verkeerde enzym of te weinig van wordt aangemaakt, dan kan het tot opbouw van ongewenste stoffen leiden. Het gaat om reststoffen, welke niet door het lichaam worden gebruikt. Deze afvalstoffen worden uit de celorganel verbannen, waardoor het lichaam als het ware wordt vervuild. Een belangrijke afvalstof is lipopigment en tast organen aan. Wat zijn de consequenties van lipopigmenten?

Invloed van ouder worden

Naarmate de mens ouder wordt, neemt de kans op neerslag van vetten en eiwitten in de hersenen toe. De lipopigmenten worden opgebouwd, omdat lysosomen van de celorganel (kleinste cellen van het menselijk lichaam) in toenemende mate afvalstoffen niet kunnen afbreken. Het ouder worden vertraagt de celwerking, waarnaast het aantal goedwerkende cellen afneemt. De lipopigment heeft een vergelijkbare vorm als een halve sikkels en dat geeft aan dat de deeltjes gemakkelijk in elkaar blijven haken. Het bestaat voornamelijk uit vet en proteïne, echter tast orgaancellen ernstig aan. Oftewel het is als het ware een gifstof, waardoor hersencellen afbreken en afsterven. Dit vormt de basis voor verschillende hersenziekten. Denk aan vergeetachtigheid, dementie of Alzheimer. Bij onderzoek met ultraviolet-licht (lit.1) kunnen deze structuren worden herkend, waarbij het als neonachtige kleur oplicht.

Stofwisselingsziekte

Naast dat het over een lange termijn wordt opgebouwd, kan het ook door een stofwisselingsziekte komen. In dat geval is het een aangeboren afwijking, waarbij het kind binnen enkele jaren dermate veel lipopigmentneerslag of –stapeling heeft dat men er snel aan komt te overlijden. BSV oftewel de ziekte van Batten-Spielmeyer-Vogt is een agressieve variant hiervan en leidt tot complete lichaamsuitval. Het start vanaf het vijfde jaar, waarbij het zien, horen en geheugen geleidelijk aan verslechtert. Heeft men de volwassen leeftijd bereikt, dan kan men reeds invalide en blind zijn. De persoon zal meestal het dertigste levensjaar niet halen. Dit is de ernstige invloed van lipopigmentstapeling in de hersenen.

Geleidelijk blind worden

In het geval van NCL oftewel Neuronale Ceroid Lipofuscinose (lit.2) treedt geleidelijk aan een opbouw van vetten met proteïnen op, welke in de membranen van de ogen en oren neerslaan. De persoon zal steeds minder goed kunnen zien, waarbij het netvlies wordt aangetast. Oftewel de kegeltjes en celstructuur van het netvlies worden benadeeld. Dit principe is ook van toepassing op het gehoor. Daarnaast zullen meerdere klachten door hersenvervuiling geleidelijk aan groeien en de overhand nemen.

Epilepsie en geheugen

Indien de gifstof in de overgang van hersenschors naar de hersenen volop aanwezig is, dan zal het epileptische gevolgen hebben. Oftewel vanuit het niets maakt men ongecontroleerde trillingen en spastische bewegingen. Aantasting van de hersencellen zorgt ervoor dat verder het geheugen afneemt. In eerste instantie gaat het om het kortetermijngeheugen. Daarnaast wordt steeds verder het middellange geheugen belemmerd. De persoon kan anderen niet meer herinneren, waarnaast pas meegemaakt gebeurtenissen zijn vergeten. Het kan daarbij leiden tot het godotsyndroom. Daarbij verkeert de persoon in continue angst, omdat een prangende vraag onbeantwoord blijft.

Overlijden

Doordat in de hersenstam ook neerslag van lipopigmenten van toepassing is, zal het de basisfuncties van het lichaam aantasten. Meest kenmerkende is dat men steeds slechter kan bewegen tot men totaal invalide raakt. Omdat de controle over spieren eveneens uitvalt, neemt de kans steeds verder toe dat het functioneren van de ademhalingsspieren afneemt. Dit zal in een vergevorderd stadium tot de dood leiden.

Behandeling

Tot dusver zijn er geen goede methoden om dit type hersenziekten te behandelen. De behandeling is er dus slechts op gericht om de complicaties minder ernstig te laten zijn. Denk aan de inname van anti-epileptica, waarnaast ook een praktische inrichting en aanpassing van de omgeving noodzakelijk is. Laat u informeren hoe u verder gedegen zorg kunt verlenen of krijgen, zodat het leven van de patiënt wordt vergemakkelijkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heparansulfaat: veroorzaker van veel hersenschade kindHeparansulfaat: veroorzaker van veel hersenschade kindDoor de kleinste cellen van ons lichaam – de celorganel – worden afvalstoffen aangemaakt, welke normaal ook door die cel…
Ontregelde celorganel-lysosomen veroorzaken ernstige ziektenOntregelde celorganel-lysosomen veroorzaken ernstige ziektenDe kleinste deeltjes van het menselijk lichaam – ook wel de celorganel genoemd – zijn van groot belang bij de stofwissel…
Dementie: ErfelijkheidOnderzoek naar de erfelijkheid van dementie heeft de laatste tijd nieuwe inzichten opgeleverd. Erfelijke factoren zijn b…
Medicijnencocktail tegen dementieMedicijnencocktail tegen dementieDoor de vergrijzing zijn er steeds meer mensen met de ziekte van Alzheimer. Het krijgt volgens sommige wetenschappers de…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://www.contactpuntncl.be/menu5b.htm
  • Lit.2: http://www.erfelijkheid.nl/content/neuronale-ceroid-lipofuscinose

Reageer op het artikel "Lipopigmenten als veroorzaker van dementie en Alzheimer"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Hersenziekte
Medische informatie…
Schrijf mee!