InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vrouwen die continue bezig zijn met overdenken

Vrouwen die continue bezig zijn met overdenken

Vrouwen die continue bezig zijn met overdenken Veel vrouwen hebben er last van. Veel te lang nadenken (overdenken) over iets dat er is gebeurd, en hoe je het eigenlijk had moeten aanpakken. Hier kan men soms wel eens dagen lang mee bezig zijn.

Overdenken

Maar niet kunnen stoppen met overdenken

Urenlang of zelfs dagenlang nadenken over iets. Iemand die dit doet wil dit niet, maar het gebeurt gewoon. Men heeft bijvoorbeeld een moeilijk gesprek gehad en blijft daar continue over nadenken, analyseert het en blijft alsnog op hetzelfde punt hangen. Men zit dan dus in een cirkeltje wat veel stress met zich mee kan brengen.

Voorbeelden waar men veel te lang over na kan denken

Zoeken naar de juiste woorden

Wat schrijf je juist wel of juist niet in een sms of mailtje. Hoe sluit ik een bericht af? Wat zal hij/zij wel niet denken als ik dat schrijf? In de tijd dat vrouwen hier over nadenken heeft een man het bericht allang verstuurd.

Dingen die in het verleden zijn gebeurd

Dingen welke in het verleden zijn gebeurd kunnen redenen zijn van het overdenken. Momenten in het verleden waar jij je zo naar bij hebt gevoelt blijven rondspoken in je hoofd. ''Zou diegene er nu nog zo over denken?'' of ''Zal hij/zij het al vergeten zijn?''

Mannen

Als het om overdenken gaat, heeft dat vaak te maken met mannen. Hierin maakt het niet uit of je nou net een eerste afspraakje hebt gehad, of dat je al jaren lang een relatie hebt gehad. ''Hij is vast op mij uitgekeken......'' of ''Hij praat met een oude bekende, vindt hij haar leuk?'' Of bijvoorbeeld de gedachten waarom hij de ene keer wel een kus geeft en de andere keer niet.

Gedachten van een ander

Veel vrouwen willen altijd graag weten wat een ander over haar denkt. Dit heeft de maken met controle en zekerheid. Men kan hier heel lang over nadenken en dit overdenken kan heel wat stress opleveren. In de meeste gevallen kom je er toch niet achter wat de ander over je denkt. Je hebt er dus helemaal niets aan om hier zo lang over na te denken.

Hoe je bent en hoe je graag wil zijn

Dit heeft vaak te maken met een negatief zelfbeeld. Een paar voorbeelden hiervan zijn ''Waarom moest ik dat nou op zo een manier zeggen?'' of ''Waarom moet ik nou altijd stotteren als ik zenuwachtig ben?'' Er even over nadenken is niet erg, maar als je hier continue over na blijft denken dan denk je jezelf op een gegeven moment de put in.

Hoe kom je van dat 'overdenken' af?

Overdenken helpt je niet

Belangrijk is dat je beseft dat je aan het overdenken bent en dat je er mee moet stoppen. Je helpt jezelf er namelijk niet mee om continue maar over dingen na te denken welke zijn gebeurd. Als je het besef houdt, zul je het sneller herkennen wanneer je weer aan het overdenken bent. Het kost allemaal veel tijd, energie en vooral stress. Stop er dus mee! En besteed je tijd aan leuke dingen.

Neem het leven wel serieus, maar niet té

Ga leuke dingen doen, of iets waar je van kan leren. Het maakt je veel gelukkiger en positiever op het moment dat je stopt met overdenken. Je leert altijd van fouten, en dus kan je het in het vervolg beter doen.

Afleiding zoeken

Ga lekker shoppen, lees een boek of bel/sms een vriend(in). Wanneer je je verveelt ga je juist nadenken over van alles en nog wat. Laat dit dus niet gebeuren.

Plan je nadenk momentjes

Weet dat het inderdaad moeilijk is om te stoppen met overdenken, maar je helpt jezelf er echt niet mee. Geef je af en toe een paar minuten om over het geen waar je mee zit na te denken en laat het daarna rusten. Blijf er niet in hangen en voorkom dat je in een vicieuze cirkel terecht komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De vicieuze cirkel van het piekerenDe vicieuze cirkel van het piekerenJe zorgen maken kan omslaan in eindeloos piekeren. Dan ben je bezig je leven negatief te veranderen. Wat weet men nu ove…
Negatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandelingNegatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandelingEen negatief zelfbeeld of een laag zelfbeeld komt vaak voor. Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld? Wat zijn de oorzaken?…
De nadelen van een negatief zelfbeeldVeel mensen hebben een negatief zelfbeeld. Dit is erg vervelend, omdat een negatief zelfbeeld mensen beperkt in het dage…
Waarom we eten, functies van het etenWaarom we eten, functies van het etenWaarom moeten we eten? Welk functie heeft het eten? Hoe gebuikt het lichaam energie? Wat gebeurd er met overtollig energ…
Hoe zie je jezelf?Hoe zie jij je zelf als je in de spiegel kijkt. Ben je er tervreden mee of niet? Zou je jezelf willen veranderen zodat j…
Bronnen en referenties
  • http://www.proud2bme.nl/Proud2Live/Niet_kunnen_stoppen_met_overdenken

Reageer op het artikel "Vrouwen die continue bezig zijn met overdenken"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 08-03-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!