InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstel

Een gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstel

Een gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstel Een gebroken bot in het onderbeen, het scheenbeen (tibia) of het kuitbeen (fibula), kan erg veel vervelende gevolgen hebben. Het herstel van de fractuur kan erg lang duren en men kan veel hinder ondervinden van de breuk. Sporten of bewegen is vaak haast onmogelijk, maar een lichte inspanning kan goed zijn voor het herstel. Ook een meervoudige breuk kan voorkomen, maar maakt het nog lastiger.

De beenfractuur

Sporten of bewegen met een gebroken been kan een enorme uitdaging zijn. Voor veel mensen is het enorm lastig om het lichaam nog te gebruiken ten tijde van een breuk. Veel mensen kunnen en mogen niet meer lopen en zijn aangewezen op de bewegingen van het bovenlichaam - de bovenste extremiteit. Doordat de onderste extremiteit ernstig beschadigd is, wordt er extra veel gevraagd van de bovenste extremiteit. Bovendien gaat er ook nog eens veel energie zitten in het herstel van de fractuur. Hierdoor is vermoeidheid veel voorkomend en dit vergemakkelijkt het niet om toch te blijven bewegen.

Een onderbeenfractuur zorgt er vaak voor dat men stil gaat zitten, wat niet gezond is voor het lichaam en de algehele conditie van het lichaam. De beenspieren zullen slecht getraind worden ten tijde van de fractuur.

Soort fractuur

Er zijn zeer veel verschillende soorten fracturen. Zo kan het zijn dat het een conservatieve breuk is. Een conservatieve breuk is een van de gunstigste breuken in het been, omdat er niet geopereerd hoeft te worden. Deze breuk betekent dat het bot automatisch weer aan elkaar kan groeien en dat er vaak loopgips gebruikt kan worden. Loopgips houdt in dat het gips tot onder de knie blijft. Bij ander gips - dat overigens niet langer dan twee tot drie weken zal blijven zitten - is het onmogelijk om te lopen. Raadpleeg de behandelend arts over de mogelijkheden met betrekking tot het gips en lopen. Vaak zullen ze hier zelf over beginnen.

Een andere fractuur die mogelijk is, is een invasieve breuk. Bij een invasieve breuk moet er geopereerd worden. Dit houdt altijd in dat het bot niet van zichzelf weer goed zou kunnen groeien en dat het bot rechtgezet moet worden. Het bot is in deze gevallen velen malen zwakker dan bij een conservatieve breuk. Als er sprake is van een invasieve breuk duurt het dan ook langer voordat er weer gesteund kan worden op het been en moet het been meestal in een gips boven de knie.

Plaats van de fractuur

De fractuur kan zowel in het scheenbeen - tibia - of in het kuitbeen - fibula - zitten. Een fractuur in de tibia is de meest voorkomende fractuur. Deze fractuur komt vooral bij voetballers veel voor. Vaak komt dit door een verkeerd ingezette tackle - zowel een eigen tackle als een tackle op de benen kan de oorzaak zijn - in combinatie met een overbelasting van de spieren rondom de tibia. Een fractuur in de tibia heeft vaak een langere nasleep dan een fractuur in de fibula. De tibia herstelt minder snel en blijft vaak nog voor een langere tijd gevoelig.

Een fractuur in de fibula is vaak minder vervelend. De tibia biedt nog erg veel stevigheid en hierdoor herstelt de fractuur sneller. Het grootste nadeel van een gebroken fibula is dat de kans redelijk groot is dat de tibia ook gebroken is. Mocht dit zo zijn, dan duurt het langer voordat de fractuur geheeld is.

Herstel van de fractuur

Het herstel van de fractuur kan sterk variëren. Mocht het bot slechts gescheurd zijn - er is dan overigens geen sprake van een daadwerkelijke fractuur - dan kan de fractuur binnen twee tot drie weken hersteld zijn. Bij een conservatieve breuk dan duurt het meestal vier tot zes weken. Bij een invasieve breuk dan duurt het minimaal zes weken en kan het tot wel tien weken duren.

Het herstel stopt echter niet nadat dit klaar is, want dan moeten de spieren nog aansterken. De training van de spieren moet langzaamaan opgebouwd worden. Voor een deskundig advies is het verstandig om naar een fysiotherapeut te gaan. Een fysiotherapeut zal helpen om de stabiliteit te verhogen, de "range of motion" van de gewrichten en pezen te verhogen en hij zal helpen om eventuele verdere klachten te verhelpen. De "range of motion" is een maximale hoek en rekbaarheid die pezen en gewrichten kunnen hebben. De fysiotherapeut zal opdrachten meegeven voor een optimaal herstel, volg deze zo ver dit gaat voor een optimaal herstel.

Na ongeveer twee weken uit het gips is het al mogelijk om weer normaal te lopen. Fietsen is vaak nog niet een optie, maar dit kan vaak wel na vier weken uit het gips. Vier weken is vaak wel een minimumeis, maar afhankelijk van het verloop van het herstel kan het ook wel vijf of zes weken duren voordat er weer goed gefietst kan worden.

Na zes tot acht weken moet in principe alles weer mogelijk zijn, alhoewel het opletten blijft met extreme sporten en extreme krachtsinspanningen. Zorg ervoor dat het in opbouw blijft, want pas na een half jaar kan het onderbeen weer alles aan. Vraag de fysiotherapeut om specialistisch advies, want het zijn experts in beweging.

Vorm volgt functie

Blijf ten tijde van de fractuur het onderbeen wel trainen. Door de training wordt de vorm van de botten beter en sterker. Voor een goed trainingsschema is het verstandig om ook hiervoor de fysiotherapeut te raadplegen. Door te blijven trainen blijven de spieren in beweging en verliest het niet zijn volledige functie. Doordat de functie blijft en de spieren nog steeds licht getraind en geprikkeld worden, wordt de vorm van het onderbeen mooier. Ook de plek van de fractuur blijft na het herstel sterker. Hierdoor valt later alles weer te doen, alle activiteiten en alle (extreme) sporten.
© 2014 - 2019 Mattie010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kuitbeen / scheenbeen gebroken, en nu?Kuitbeen / scheenbeen gebroken, en nu?Na een val, een schop of ander ongeluk kan het gebeuren dat je kuitbeen of scheenbeen is aangetast. In sommige gevallen…
Gebroken enkel, en nu?Na een val, verstuiking of een hevige overtreding kan het zijn dat je enkel flink is aangetast. In sommige gevallen is j…
Gebroken been: onderbeen en bovenbeenGebroken been: onderbeen en bovenbeenEen gebroken been ontstaat vaak na een val, het uitoefenen van een sport, een klap tegen het been of als gevolg van vers…
Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanBotbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Ma…
Typen botbreuken bij de mensTypen botbreuken bij de mensBijna iedereen maakt het wel eens mee: een gebroken bot. Een gebroken been, een armbreuk, een gebroken pols.. Ieder bot…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheenbeen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kuitbeen

Reageer op het artikel "Een gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstel"

Reacties

Wies, 09-08-2019 13:06 #10
M'n voet is gezwikt, en had een gebroken kuitbeen en scheenbeen, ik heb te lang gewacht, omdat ik dacht dat het zwaar gekneusd was, dus is het opnieuw gebroken. al met al ben al 11 weken bezig… gips is eraf en nu lopen met krukken, ik vind het best wel zwaar, m'n enkel is nog pijnlijk! en dik. weet iemand hoelang dit gaat duren voordat je weer gewoon kan lopen?
Ben natuurlijk ook bang geworden om te vallen…

Youran, 27-01-2019 11:40 #9
Ik heb een verbrijzeld onderbeen opgelopen door een motorongeluk. 7 maanden heb ik een externe fixateur gehad. Een jaar fysio daarna. Dus 18 maanden verder kan ik nog steeds niet pijnvrij lopen. Deze week second opinion aangevraagd bij ander ziekenhuis. Conclusie, alles overnieuw met interne platen en schroeven. Binnen een maand moest ik geopereerd worden. Nu heb ik dus een plaat en litteken van 40cm langs m'n scheen. Maar m'n been staat iig weer recht! Kuitbeen is ook opnieuw gebroken. Nu een week geleden geopereerd en nu al minder pijn dan voor de operatie in ruststand. Ik geloof erin dat het nu wel goed gaat komen. Maw: blijf niet zitten met de pijn! Er kan altijd iets gedaan worden!

R. Thiel- Schenkel, 07-04-2017 16:19 #8
Ik heb 7 jaar geleden m'n kuitbeen en scheenbeen gebroken. Er is een pin in m'n been gezet en nu na 7 jaar heb ik pijn aan m'n been met lopen, wat moet ik hier aan doen?

E., 15-01-2017 23:57 #7
Mijn scheenbeen is nu 3 maanden gebroken. Te hard een duel ingegaan tijdens het voetballen. Scheenbeen is geheel door maar staat mooi recht. 4.5 week tot mijn lies in het gips gezeten, daarna een gipsbrace gekregen. Als je alleen je scheenbeen breekt en niet je kuitbeen verloopt de genezing traag. Het kuitbeen vangt veel druk op. Door opbouw van spieren loop ik zonder hulpmiddelen. Artsen spreken na 6 maanden pas van een vertraagde genezing en eventuele maatregelen. Helaas moet sporten nog een lange tijd uitgesteld worden. Wat word je geduld met deze breuk enorm op de proef gesteld!

Lieve, 22-10-2016 08:14 #6
Is het normaal dat ik 10 weken na de operatie aan het kuitbeen, met titaniumplaatje en schroeven, nog niet gewoon kan stappen, zonder pijn te hebben?

Hugo, 28-08-2016 20:09 #5
Goedenavond,

4 weken geleden heb ik eerst een ontsteking opgelopen aan mijn enkel. Toen dit op zijn retour was heb ik een val gemaakt met de motor en ben waarschijnlijk door de ontstoken enkel gezakt. Hierbij heb ik mijn scheen en kuitbeen gebroken. Na operatie nu twee weken geleden gaat het herstel redelijk al blijf ik veel last houden van voet en enkel. Wat ik vergelijkbaar lees op internet wordt dit omschreven als zenuwpijn. Voet voelt bevroren en doet veel pijn voornamelijk in de nacht. veel wakker en weet niet hoe te liggen. Iemand hier ervaring mee?

Leonie, 18-05-2016 23:18 #4
Goede dag,
Ik heb 7 jaar geleden een ongeluk gehad waarbij ik mijn kuitbeen heb gebroken. Sindsdien heb ik een bult op mijn scheenbeen. Deze doet met tijden nog pijn maar sinds een week is de pijn behoorlijk toegenomen. Er is verder niets aan te zien. De bult wordt groter zodra ik door mijn knieën zak. Heeft u enig idee hoe dit kan/ wat dit is? Verstandig om toch naar de huisarts te gaan of kan het afgewacht worden? Reactie infoteur, 19-05-2016
Beste Leonie,

ik kan en mag zelf geen medisch advies geven wat dit betreft, maar mocht u het niet vertrouwen zou ik ten allen tijde naar de huisarts gaan. Zeker nu de pijn is toegenomen (wellicht zonder bewuste reden?) zou ik daar zelf wel voor kiezen als dit mij zou overkomen.

Mvg

Jan Mencnarowski, 04-04-2016 14:27 #3
Heb op 18 februari een val gemaakt van een steiger welke op mij is gekomen. Hierdoor kuitbeen en scheenbeen gebroken plus loopt de breuk door in knieschijf. Dacht met een 4 weken wel weer wat te kunnen doen maar men heeft mij even met de neus op de feiten gedrukt. When u are à patiënt… Please have patiënt. Blijf nu vooral veel pijn in knie houden. Heb wel een hometrainer aangeschaft om spieren wat soepel tme houden. Wel in overleg natuurlijk met fysio drie maal daags 10 minuten onbelast fietsen. Gaat op zich best aardig moet ik zeggen. Het meeste waar ik tegen op zie zijn de nachten want die duren wel heel lang en je weet op den duur niet meer hoe te gaan liggen. Heeft hier iemand ervaring mee die dit wil delen.

Ben Mazeland, 15-10-2015 20:51 #2
Beste mensen,
4 Oktober heb ik mijn rechter scheen en kuitbeen gebroken, het scheenbeen was door de huid geprikt.
Ben geopereerd er is een pen ingezet, een week in het ziekenhuis gelegen, ben nu thuis aan het revalideren.
Lig nog wel veel op bed, maar loop ook al stukken met looprek en met krukken en gebruik ook nog pijnstillers.
Fysio komt aan huis, voorlopig.
Mijn vraag is wanneer mag ik weer autorijden, ik heb een auto met een automaat.
Groeten Ben Mazeland. Reactie infoteur, 17-10-2015
Beste Ben Mazeland,

ga hiervoor langs de huisarts. Belangrijk is of het het rechterbeen is of niet. Wanneer het gaat om het rechterbeen kunt u pas weer autorijden wanneer de huisarts en de fysiotherapeut het hierover eens zijn. Wanneer het om uw linkerbeen gaat, dan mag het nu in principe al.

Met vriendelijke groeten

Henny, 08-10-2015 22:49 #1
In januari open dubbele scheenbeen en kuitbeen breuk opgelopen. Veel oefeningen gedaan fysio eerst elke dag. Later 2 x per week, later een keer per week, nog steeds geen goede afwikkeling, en pijn. Strakke band om de voet en enkel. Is dit normaal? Reactie infoteur, 09-10-2015
Beste,

ik kan, mag en wil hier helaas niet te veel over zeggen omdat ik hier geen goed advies over kan geven. Ik wil u daarom aanraden om naar de huisarts of de fysiotherapeut te gaan. Het feit dat er problemen omtrent de afwikkeling zijn duidt er voor mij op dat u naar de fysiotherapeut moet.

Mvg,
Mattie

Infoteur: Mattie010
Gepubliceerd: 12-09-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!