Omalizumab: onderdrukken van ernstige astmatische reacties

Omalizumab: onderdrukken van ernstige astmatische reacties Het hebben van astma kan een grote impact op het normale leven hebben. Door stoffen in de lucht wordt het lichaam regelmatig getriggerd, waardoor het immuunsysteem overmatig reageert. Veel histamine-aanmaak zorgt ervoor dat de persoon benauwd is, spontaan een lage bloeddruk krijgt en soms flauwvalt of in shock raakt. Normaal zal men astmamedicatie innemen, echter bij extreme astma moet het worden aangevuld. Wat houdt het medicijn Omalizumab in en hoe werkt het?

Omalizumab

Astma kent verschillende gradaties

Het hebben van allergische reacties kan veel overlast geven. Zeker als het gaat om de zwaarste variant, kan het lastig worden behandeld. Men heeft geregeld klachten en complicaties, zodra men weer men zekere stoffen in de lucht in aanraking komt. Astma kent een aantal gradaties uitlopend van allergische astma tot ernstige astma (lit.1). Wat is het onderscheid daartussen?

Allergische astma

Dit is de meest voorkomende variant. De persoon ademt iets in, waardoor men het benauwd krijgt. Meestal gaat het om pollen, huismijt, haardeeltjes of schilfers van mens of dier. Ook de inname van specifieke stoffen kan heftige reacties geven.

Intrinsieke astma

In dit geval krijgt men ook door niet-allergische stoffen complicaties. Benauwdheidsverschijnselen treden op, indien men in contact komt met gassen. Denk aan rook, uitlaatgassen, chemische stoffen, smog of verstoven alcohol zoals bij parfum. Bovendien kunnen weersinvloeden de gevoeligheid verergeren.

Astma bij inspanningen

Emoties maar ook fysieke of lichamelijke inspanningen kunnen astmatische reacties veroorzaken. Door de veranderende zuurstof-kooldioxide verhouding in de bloedbaan reageert de afweer erop. Het is dus van belang om geleidelijk aan de intensiteit van de inspanningen op te voeren, zodat het lichaam er minder heftig op reageert. Indien men echter acuut veel emoties moet verwerken, kan een aanval plotsklaps voordoen. Denk aan emoties door een overlijden of rouwen om een naaste.

Ernstige astma

Circa tien procent van de astma patiënten heeft de zwaarste variant. Het is lastig te behandelen, waardoor men geregeld klachten heeft. Men staat daarnaast onder periodieke controle, waarbij zwaardere medicatie benodigd is. In deze gevallen wordt Omalizumab als medicatie ingezet, om zo de consequenties van een astma-aanval te beperken.

Wat gebeurt er bij astma-aanval?

Indien de persoon in contact komt met bepaalde stoffen, dan reageert het immuunsysteem erop. Meest kenmerkende is dat mestcellen histamine aanmaken. Afhankelijk van de veroorzakende stof kan de heftigheid daarbij variëren. Overmatige concentraties histamine vernauwen de ademhalingswegen en verlagen de spanning om de bloedvaten drastisch. De bloeddruk daalt dus abrupt! Dit kan bij heftige omstandigheden tot shock leiden. Het vermijden van astma-triggerende stoffen is dus noodzakelijk, waarnaast men ook emoties en directe inspanningen moet vermijden. Krijgt men een ernstige aanval dan wordt vaak de EpiPen toegepast, zodat adrenaline wordt toegediend. Het verwijdt de ademhalingswegen en zorgt ervoor dat de bloeddruk weer stijgt.

Symptomen

Heeft men ernstige astma dan kan men bij het minste of geringste een heftige aanval krijgen. Het leidt tot langdurige benauwdheid als ook ontstekingen aan de luchtwegen. De persoon trekt per ommegaande bleek weg, waarna men soms flauw valt. Oftewel men verliest het bewustzijn. Deze omstandigheid is typerend en vormt een urgente bedreiging op het leven van de persoon. Adrenaline moet snel worden toegepast. Indien men ernstige astma heeft, dan is de kans reëel dat deze omstandigheid zeer regelmatig voorkomt. Daarom wordt dit speciale medicijn ingezet.

Wat doet Omalizumab?

Dit medicament wordt alleen in de meest ernstige astma gevallen toegepast. Immunoglobuline (IgE) binnen (lit.2) het afweersysteem reageert heftig op de astma veroorzakende stoffen, waardoor mestcellen worden geactiveerd. Daarbij wordt histamine aangemaakt. Omalizumab vermindert het vrijkomen van immunoglobulines, waardoor mestcellen minder heftig gaan reageren. Heeft men dan alsnog een aanval, dan wordt minder histamine aangemaakt en trekken de luchtwegen minder samen. Ook de bloeddruk blijft meer stabiel. Het middel is geen vervanging voor andere astmamedicatie, omdat het enige tijd nodig heeft om in werking te treden. Is het middel toegediend dan duurt het enkele weken, voordat aanvallen minder ernstige complicaties geven. Het blijft daarna enkele weken tot een maand actief, waarna tijdig het medicijn opnieuw moet worden toegediend (lit.3).

Lees altijd de bijsluiter van dit medicijn. Sommige mensen reageren namelijk ook op dit medicijn. Laat u daarom ook verder informeren omtrent de mogelijke bijeffecten door de behandelend arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zomersmog: betekenis, risico's en voorzorgsmaatregelenZomersmog: betekenis, risico's en voorzorgsmaatregelenDes te warmer het weer, des te groter de kans op zomersmog. Met smog wordt in zijn algemeenheid luchtvervuiling bedoeld.…
E104 - Chinolinegeel (en het verband met histamine)E104 - Chinolinegeel (en het verband met histamine)Chinolinegeel staat bekend onder het E-nummer E104. Deze gele kleurstof brengt aardig wat gezondheidsrisico's met zich m…
Astma: diagnose, tips en medicijnen (inhalatorgebruik)Astma: diagnose, tips en medicijnen (inhalatorgebruik)Astma is een ziekte waarbij de longen altijd een beetje ontstoken zijn. Astma is helaas niet te genezen en klachten kunn…

Medicatietrouw en de medicatierolMedicatietrouw en de medicatierolMedicatietrouw houdt in dat je op correcte wijze een recept of zelfzorg-medicijnen gebruikt. Alleen als je medicatie op…
AMC Amsterdam: adres, bezoektijden en bereikbaarheidAMC Amsterdam: adres, bezoektijden en bereikbaarheidEen van de grootste ziekenhuizen van Nederland is het AMC in Amsterdam. Naast het bieden van zorg aan patiënten wordt er…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: https://www.longfonds.nl/over-longen/longziekten-overzicht/astma/over-astma/soorten-astma
  • Lit.2: http://nl.wikipedia.org/wiki/Histamine
  • Lit.3: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/omalizumab.aspx?mId=10698&rId=1124

Reageer op het artikel "Omalizumab: onderdrukken van ernstige astmatische reacties"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-05-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Allergie
Medische informatie…
Schrijf mee!