InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oud worden. Hoe snel word je oud?

Oud worden. Hoe snel word je oud?

Oud worden. Hoe snel word je oud? Oud worden we allemaal, maar hoe snel verouder je eigenlijk? Als je jong bent ga je er vanuit dat oud worden heel langzaam gaat en dat het heel lang zal duren voordat je zelf ook oud zal zijn. Helaas is dat niet zo. Oud worden gaat heel snel. Als je 20 jaar bent, ben je over 7300 dagen immers al 40 jaar. En over 14.600 dagen zal je dus 60 jaar oud zijn. Ook het verouderen van je uiterlijk gaat snel. Na je 30e ligt je jeugd dik achter je, terwijl je op je 25e nog het gevoel had dat je nog jong was. Oud worden gaat snel. Ook mensen zijn maar heel kort echt jong, vanaf hun geboorte tot hun 24e ongeveer, daarna hoor je als mens niet meer bij de jeugd. Als je een kind bent lijkt de tijd langzamer te gaan, en naarmate je ouder wordt lijkt de tijd sneller te gaan. Als je eenmaal een jaar of 15 bent, begin je te merken hoe snel de tijd gaat. Tien jaar duurt 3650 dagen. Je weet zelf hoe snel een dag om is, een weekend of een week. Zo tellen de dagen van die tien jaar af, zeer snel. Tien jaar klinkt lang, maar het is zo om.

Van je 15e tot je 25e

Van je 15e tot je 25e ben je volwassen en jong. Daarna ben je eigenlijk niet jong meer, maar ook nog niet erg oud. Vanaf ongeveer je 18e zeggen mensen al vaak 'u' tegen je in winkels. Vanaf je 15e tot je 25e ongeveer, ben je jong en vitaal. Maar vanaf je 25e begin je misschien al de eerste kenmerken van het ouder worden in de spiegel te zien. Deze verschijnselen kunnen zijn:
  • Eerste grijze haren ontdekken
  • Kaal worden (bij mannen), bijvoorbeeld inhammen boven het voorhoofd
  • Lachrimpels, voorhoofdsrimpels, kunnen al zichtbaar worden
  • Tanden worden geler en je gebit heeft al gaatjes gehad
  • Borsten zijn bij vrouwen een beetje gaan hangen
  • Wellicht ben je al wat aangekomen in gewicht
  • Mannen beginnen soms al een buikje te krijgen
  • Je ogen kunnen achteruit gegaan zijn
  • Je gehoor kan zelfs al slechter geworden zijn
  • Overige

In de middeleeuwen werden mensen gemiddeld 30 a 40 jaar. Mensen werden vroeger dus niet zo oud als tegenwoordig. Doordat onze gezondheidszorg veel verder ontwikkeld is, en ook onze kennis over hygiëne is veel beter, en omdat we ook voldoende gezond voedsel tot onze beschikking hebben, worden mensen tegenwoordig een stuk ouder. Maar je kunt dus stellen dat je in de middeleeuwen op je 30e al oud was. Toch ben je op je 25e eigenlijk nog vol levenslust. Tegenwoordig is het dan ook anders. Ook al ben je op je 25e geen jongere meer, je voelt je meestal nog vitaal.

Van je 25e tot je 35e

In de periode van je leven 25e tot je 35e krijg je misschien kinderen en is je leven op de rails gekomen. Je leeft waarschijnlijk zelfstandig en je hebt misschien een relatie opgebouwd met een partner. Ouder worden gaat ook weer snel in deze periode. Je huid wordt slapper en bij de een zal dat zorgen voor meer rimpels dan bij de ander. De een is op zijn 30e als oud om te zien, de ander kan nog een heel stuk jonger lijken. Veel mensen beginnen in deze periode wel al moeite te krijgen met het ouder worden. Ze hadden niet verwacht dat het zo snel zou gaan maar het is toch echt zo.

Wanneer voel je je oud?

Vrouwen voelen zich vaak eerder oud dan mannen. Biologische aspecten spelen hierbij een belangrijke rol. Een vrouw wil tegenwoordig graag voor haar 35e moeder worden. Na je 40e moeder worden komt in onze westerse maatschappij veel minder voor. Bovendien zijn er meer risico's als oudere vrouwen kinderen nemen, zowel voor moeder als kind. Voor mannen zijn die risico's niet aanwezig want ze hoeven fysiek geen zwangerschap door te maken. Vrouwen komen ergens rond hun 50e in de overgang en kunnen na de overgang zonder medische hulpmiddelen geen kinderen meer krijgen. Mannen kunnen in principe nog wel een tijdje kinderen verwekken na hun 50e, hoewel de kwaliteit van de zaadcellen ook achteruit gaan door veroudering. Ook vertonen de zaadcellen van mannen op die leeftijd vaker afwijkingen, waardoor er bijvoorbeeld een verhoogde kans op kinderen met Downsyndroom is. Eitjes van vrouwen verouderen eveneens en daarom kunnen zowel er zowel bij mannen als vrouwen een verhoogde kans op afwijkingen bij kinderen voortkomen, als zij op oudere leeftijd kinderen krijgen. Hoe ouder, hoe groter de kans op afwijkingen.

Verschijnselen ouder worden

Als mensen ouder worden zou je kunnen zeggen dat het te vergelijken is als het proces wat een bloem doormaakt. De bloem begint als een klein kiemplantje en richt zich op in zijn jeugd. In de puberteit komt hij in de knop te staan, bijna klaar voor het volwassen leven. Dan gaat de knop open en komt de bloem tot bloei. De bloem is dan volwassen. Na de bloei schiet de bloem zaad en vermenigvuldigd zichzelf. Daarna verwelkt de schoonheid van de bloem heel snel. Vervolgens sterft de bloem. Mensen maken een soortgelijk proces door, telkens in periodes van ongeveer 15 jaar, ongeveer 5000 dagen. Rond je 30e heb je ongeveer 10.000 dagen geleefd. Je begint nu steeds sneller te verouderen:
  • Rimpeltjes nemen toe
  • Steeds meer grijze haren
  • Haar wordt dunner
  • Lippen worden dunner
  • Slappe borsten
  • Gewichsttoename
  • Misschien ben je meer op je moeder/vader/een van je grootouders gaan lijken
  • Overige

Van je 35e tot je 50e

Rond je 30e zijn je jonge jaren helemaal voorbij. Als je 35 bent ga je snel naar 40 toe. Als je 35 bent voel je je vaak minder fit en als je ijdel bent kan je er moeite mee krijgen dat je jeugd zo snel voorbij is gegaan. Je kunt nu ook de beginnende ongemakken van het ouder worden al ervaren. Als je de 35e gepasseerd bent kan je jezelf fit houden met sporten en gezond eten en een gezonde levensstijl, maar een goede conditie is niet meer vanzelfsprekend. Je kunt last hebben van stijve spieren en je conditie is vaak slechter geworden. Je kunt jonge mensen niet zo goed meer bijhouden, misschien heb je een buikje gekregen, als man ben je misschien kaal aan het worden, of je hebt soms last van stijve gewrichten in de ochtend, enzovoorts. De een is op zijn 40e een stuk fitter dan de ander, en ook zal de een meer rimpels hebben dan de ander, maar je bent op je 40e fysiek niet jong meer. Ook uiterlijk hoort je gewoon bij de ouderen. Verouderen gaat na je 35e snel. Rond je 45e zijn de meeste mensen seksueel niet erg aantrekkelijk meer, met name niet voor jong volwassen mensen. Je bent oud geworden en je bent van middelbare leeftijd. Toch kan je nog genieten van het leven, je kinderen en eventueel je kleinkinderen. Veel mensen vinden de middelbare leeftijd ook fijne kanten hebben, omdat ze dan eindelijk aan dingen voor zichzelf toekomen. Verschijnselen rond deze periode:
  • Oud gezicht (slappe huid)
  • Grijs haar
  • Dikker worden
  • Stramme ledematen
  • Overgangsklachten
  • Minder libido kan voorkomen
  • Impotentie kan voorkomen (ongeveer 1/3 van de mannen)
  • Dunnere lippen
  • Doffe ogen
  • Gehoor of zicht kan achteruit gaan
  • Geel gebit
  • Kwaaltjes

Van je 50e tot je 65e

Na je 50e ben je je bewust dat je oud bent. Je kunt vaak niet geloven dat de tijd zo snel gegaan is. Maar als je terug telt in dagen, begrijp je ineens hoe kort het maar geduurd heeft. Uiteindelijk eindigen we allemaal zeggende: 'De tijd gaat snel, veel te snelů' Tussen je 45e en 55e komen de meeste vrouwen in de overgang. En vrouwen en mannen krijgen typische uiterlijke kenmerken die bij de middelbare leeftijd horen.
  • Voor mannen is dat een oud uiterlijk, vet op een ronde buik, wat kalend of helemaal kaal, gele(re) tanden, libido verlies en erectiestoornissen (33%)
  • Voor vrouwen is het een oud uiterlijk, meer vet op de maag en buikstreek, dunner haar, gele(re) tanden, libido verlies en menopauze

Van je 65e tot je 80e

Vanaf ongeveer je 65e ben je officieel bejaard. Veel mensen hebben op deze leeftijd ouderdomskwaaltjes, variërend van ouderdoms- suiker tot verminderd gehoor, slechtziende ogen, staar, aambeien, gewrichtsklachten, stijfheid bij bewegen, slechtere motoriek, hart en vaatziekten, vergrote prostaat, afnemende reactiesnelheid, vergeetachtigheid, enzovoorts. Natuurlijk heeft de een minder klachten als de ander, maar over het algemeen zijn veel mensen op deze leeftijd een beetje aan het kwakkelen met hun gezondheid. Naarmate ze ouder worden neemt de kans op kwalen en klachten steeds meer toe. Steeds meer ziektes en aandoeningen kunnen effectief worden bestreden of afgeremd. Daarom worden mensen gemiddeld steeds ouder. Vrouwen worden gemiddeld 82 jaar en mannen gemiddeld 79 jaar. Ook komen er in ons land steeds meer mensen bij die ouder worden dan 100.

Wat kan je doen tegen oud worden?

Veroudering hou je niet tegen. Je kunt wel zorgen dat het verouderingsproces minder snel gaat door niet te roken, weinig of geen alcohol te drinken, dagelijks gezond te eten, en dagelijks te wandelen.
  • Niet te veel eten schijnt te helpen om veroudering te voorkomen. Daar zit wel wat in want je lichaam moet gewoon harder werken als het veel brandstof krijgt te verwerken. Weinig eten (wel genoeg om fit te blijven) helpt dus tegen snel fysiek verouderen.
  • Gezond leven, zonder alcohol, drugs of sigaretten
  • Vitamine C kan mogelijk helpen veroudering te helpen vertragen
  • Gezonde natuurlijke voeding, weinig zout en suiker, wees zuinig met vlees
  • Jong denken en je jong voelen geven je meer energie
  • Regelmatig bewegen houdt je lichaam in conditie en soepel
  • Hormonen via de huisarts als dat nodig is, zorgen ervoor dat je lichaam op hormonaal gebied in balans blijven. Bijvoorbeeld tijdens de overgang.
  • Het grijze haar verven
  • Plastische chirurgie

Plastische chirurgie

Steeds meer mensen gaan naar de plastisch chirurg om de kenmerken van het oud worden te tegen te gaan. Kenmerken die kunnen worden verholpen zijn:
  • Rimpels in het gezicht door middel van botox, fillers in rimpels, of operaties waarbij de huid strakgetrokken wordt
  • Dunne lippen kunnen voller en dus op het oog jonger gemaakt worden
  • Borsten kunnen gelift worden
  • Buikwandcorrectie
  • De huid van het lichaam kan over het algemeen strakker worden getrokken
  • Overige
Gerelateerde artikelen
Onderzoek: steeds jongere kinderen krijgen ouderdomskwalenOnderzoek: steeds jongere kinderen krijgen ouderdomskwalenOuderdomskwalen komen er bij het ouder worden. Nou, nee, helaas klopt dat niet volgens onderzoek. Op steeds jongere leef…
Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Het is de droom van elke mens om verouderingsverschijnselen zo lang mogelijk uit te stellen. Vandaar dat er ook wetensch…
Veroudering voorkomen - TelomerenOnderzoek heeft aangetoond dat het korter worden van de telomeren de voornaamste oorzaak is van veroudering. Een telomee…
Waarom verouderen we?Waarom verouderen we?Oud worden, een biologisch proces waar we allemaal onderhevig aan zijn. Hoewel het een enorm complex samenspel is van ve…
Beleggen in vastgoed: investeren in studentenkamersBeleggen in vastgoed: investeren in studentenkamersBeleggen in studentenkamers wordt door investeerders in vastgoed gedaan om een extra inkomen te puren uit verhuuropbreng…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GLady, Pixabay

Reageer op het artikel "Oud worden. Hoe snel word je oud?"

Reacties

Mark, 21-04-2017 11:51 #3
Er zijn mensen van 70 die een uitstraling hebben waar je u tegen zegt en dat gaat voorbij de leeftijd en/of veroudering!

Survivallaar (infoteur), 05-01-2017 21:55 #2
Had ik (vrouw van 30) dit nou maar niet gelezen :D Word er niet echt blijer van. Maar volgens mij is het artikel, wat Adam al schrijft, wel erg zwart/wit hoor. Ik ga ervoor om er zo lang mogelijk gezond en jong uit te zien (op een natuurlijke manier, geen chirurgie). Je kunt veroudering niet helemaal tegengaan, maar goede zelfverzorging helpt al veel.

Adam, 30-10-2016 16:45 #1
Erg slecht artikel erg zwart/wit. Natuurlijk, feiten zijn feiten maar uiteindelijk ben je zo oud als dat je je voelt (cliché i know) en dat hangt helemaal af van je eigen gezondheid en ontwikkeling. Er zullen bijvoorbeeld ongetwijfeld mensen in de 40 zijn die fysiek fitter en gezonder zijn dan menig jongere. Ook het stukje 'wat kun je doen tegen ouder worden' vind ik erg zwak beschreven, een tip als plastische chirurgie of het verven van je haren is niet echt een tip waar velen iets aan zullen hebben. Ga dan liever inhoudelijk in op gezonde voeding met wat sterke wetenschappelijk onderbouwde feiten en dan niet 'vitamine c kan mogelijk helpen' of 'niet veel eten schijnt te helpen'. Desondanks worden we uiteraard wel allemaal ouderů

We zijn allemaal individuen, kijk niet te veel naar statistieken maar kijk wat meer naar jezelf. Wees bezig met je gezondheid en als dat specifieke vragen oproept onderzoek ze dan of pleeg raad bij een verantwoord iemand.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!