InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Veroudering voorkomen - Telomeren

Veroudering voorkomen - Telomeren

Onderzoek heeft aangetoond dat het korter worden van de telomeren de voornaamste oorzaak is van veroudering. Een telomeer is een stukje van een chromosoom. Van zodra de telomeer kort genoeg is, zal de cel zich niet meer vernieuwen en kan het lichaam zich niet meer wapenen tegen ziekte en veroudering. Het verlies van telomeren kan op dit moment nog niet worden teruggedraaid, maar je kan er wel voor zorgen dat de afbraak ervan tot drie keer trager verloopt.

Wat zijn telomeren en wat hebben ze met veroudering te maken?

Leonard Hayflick kwam er toevallig achter dat cellen ongeveer 80 keer delen en vervolgens trager functioneren en uiteindelijk stil vallen. Dit wordt de Hayflick Limiet genoemd. Het blijkt dat in elke cel een mechanisme is ingebouwd, een soort van klok, dat bepaald hoeveel keer een cel zich kan delen. Dit wordt gecontroleerd door de telomeren, een DNA streng die zich aan het eind van elke chromosoom bevindt. Elke keer dat een cel zich deelt, gaat er een stukje van het DNA, een deel van de telomeer, verloren. Elke generatie cellen heeft dus kortere telomeren dan de voorgaande generatie. Hoe korter de telomeer, hoe trager en minder goed de cel zijn werk zal verrichten en hoe minder het lichaam zich zal kunnen verdedigen tegen veroudering en ziekte. Gelukkig zijn er verschillende dingen die we kunnen doen om ervoor te zorgen dat het korter worden van de telomeren trager verloopt.

Homocysteïne niveau laag houden

Onderzoek heeft aangetoond dat grote hoeveelheden van het aminozuur homocysteïne ervoor zorgt dat er bij elke celdeling drie keer zoveel van de lengte van een telomeer verloren gaat. Dat betekent dat je lichaam drie keer zo snel zal verouderen als je veel homocysteïne in je bloed hebt. Je dokter kan gemakkelijk het homocysteïne-niveau in je bloed aantonen door middel van een bloedproef. Als blijkt dat je te veel homocysteïne hebt, kan je de hoeveelheid ervan terugdringen door het nemen van de volgende supplementen:

  • Vitamine B12 500 mcg per dag
  • Foliumzuur 800 mcg per dag
  • Vitamine B6 25 mg per dag
  • Vitamine B2 (Riboflavine) 25 mg per dag
  • TMG (trimethylglycine) 500 mg per dag

Vitamine C

Het innemen van voldoende Vitamine C kan het korter worden van de telomeren met 62% trager doet verlopen. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Vitamine C van 60% is hiervoor niet genoeg. Het beste is om te beginnen met twee keer 500 mg Vitamine C per dag.

Anti-oxidanten

Vrije radicalen beschadigen niet alleen de cellen zelf, maar ook de telomeren. Beschadiging kan worden voorkomen door genoeg anti-oxidanten te slikken. Deze anti-oxidanten kan je gedeeltelijk binnenkrijgen via je voeding, maar om echt effect te hebben zal je een supplement moeten nemen. Tegenwoordig zijn er supplementen op de markt die alle anti-oxidanten in één enkele pil bevatten. Neem ze bij voorkeur in tijdens een maaltijd waarin een beetje olie zit omdat ze anders niet door het lichaam zullen worden opgenomen.

  • Vitamine A 2,500 IU per dag
  • Vitamine E 400 IU per dag
  • Alpha Lipoic Acid 100 mg per dag
  • CoQ10 30 mg per dag
  • Luteïne 20 mg per dag
  • Lycopeen 20 mg per dag

Veroudering voorkomen

Rimpels Voorkomen: Overzicht en bespreking van de belangrijkste behandelingen tegen rimpels (Botox, Mesotherapie, Crystal Clear, hyaluronzuur, Isolagen, etc).
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veroudering voorkomen - Telomeren"

Reactie

Student, 11-02-2011 16:52 #1
>Onderzoek heeft aangetoond dat het korter worden van de telomeren de voornaamste oorzaak is van veroudering.
Bron? Ouder worden is de voornaamste reden voor telomeer verkorting, niet andersom. Typisch voorbeeld van een fout causaal verband. Dit artikel gaat nergens over, anders zouden muizen en andere knaagdieren met hun extreem lange telomeren zeer oud worden.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 02-07-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!