InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De gevaren van PVC

De gevaren van PVC

De gevaren van PVC PVC staat al langere tijd onder vuur doordat het een van de meest milieuonvriendelijkste plasticsoorten is. Daar komt nog bij dat PVC schadelijk voor de gezondheid blijkt te zijn. De goedkope en veel gebruikte kunststof bevat namelijk een tal van schadelijke stoffen als vinylchloride, DEHP en dioxines. Het is dan ook niet voor niets dat de eisen voor gebruik van PVC in speelgoed en kinderverzorgingsproducten al zijn aangescherpt.

Polyvinylchloride

Polyvinylchloride, ook wel afgekort als PVC, is in 1838 voor het eerst ontdekt door Henri Victor Regnault, maar pas commercieel in gebruik genomen in 1926. Tegenwoordig is PVC de op een na meest gebruikte kunststof. PVC wordt gemaakt door polymerisatie van vinylchloride. Bij de productie van PVC wordt gebruik gemaakt van een stabilisator. Vroeger werden hiervoor vaak toxische stoffen gebruikt als tribasisch loodsulfaat of dibasisch loodfosfiet, maar tegenwoordig zijn deze vervangen door niet-toxische stabilisatoren. PVC is een harde en transparante kunststof, maar kan door het toevoegen van additieven andere eigenschappen krijgen. Voor verschillende toepassingen worden er aan PVC vaak glijmiddelen, vloeiverbeteraars, uv-stabilisatoren, slagvastigheidadditieven of weekmakers toegevoegd. PVC is licht van gewicht, vlamdovend, bestand tegen vele chemische
producten en slijtvast. PVC heeft recyclecode nummer 3.

Toepassingen

PVC heeft door zijn verschillende eigenschappen zeer veel verschillende toepassingen. Zo wordt PVC veel gebruikt in buizen voor bedrading. Deze buizen zijn hard om de bedrading te beschermen. Daarnaast wordt van PVC ook behang gemaakt. Behang is juist flexibel. Deze twee verschillende toepassingen zijn mogelijk door de toevoeging van verschillende additieven. Andere toepassingen van PVC zijn:
  • raamkozijnen
  • dakgoten
  • bloedzakken
  • handschoenen
  • speelgoed
  • opblaasbare artikelen
  • douchegordijnen
  • tuinslangen
  • vloerbedekking
  • laarzen
PVC wordt ondanks de goede barrière eigenschappen zeer weinig als verpakking voor voedingsmiddelen gebruikt. De reden is dat PVC gevaren kan leveren voor de gezondheid. Hierdoor zijn veel PVC verpakkingen vervangen door de minder gevaarlijke PET verpakkingen.

Veiligheid

Dat PVC niet altijd even veilig is voor de gezondheid, heeft te maken met de schadelijke grondstoffen die in PVC zijn verwerkt.

Vinylchloride

Al in de jaren zestig hebben onderzoeken aangetoond dat vinylchloride, waaruit PVC wordt gemaakt, kankerverwekkend is en een rol speelt bij het ontstaan van de reumatische ziekte sclerodermie. Door critici wordt beweerd dat de concentratie van vinylchloride in eindproducten zo laag is dat de effecten te verwaarlozen zijn. In voedselverpakkingen en medische artikelen is het zelfs zo laag dat vinylchloride analytisch niet aantoonbaar is.

DEHP

Naast de grondstof vinylchloride bevat veel PVC de weekmaker diethylhexylftalaat, ook wel afgekort met DEHP. Weekmakers worden aan kunststoffen toegevoegd om de elasticiteit te verhogen. In 1980 is door het National Cancer Institute aangetoond dat DEHP tumoren bij knaagdieren konden veroorzaken. Ondanks dit onderzoek is in 1990 DEHP door de EG gekwalificeerd tot een niet-kankerverwekkende weekmaker. Later in 1999 is er uiteindelijk toch besloten om een DEHP en een aantal andere ftalaten in speelgoed en kinderverzorgingsproducten tijdelijk te verbieden. Omdat onderzoek in 2005 genitale abnormaliteiten bij jongens aantoonde is gebruik van de ftalaten sinds deze tijd verboden geworden in speelgoed en kinderverzorgingsproducten.

Dioxine

Naast de gevaren van DEHP en vinylchloride is een gevaar van PVC dat er bij de verbranding dioxine kan vrijkomen. Er is aangetoond dat dioxines al in kleine hoeveelheden veranderingen kunnen veroorzaken in de hormoonhuishouding.

Aanbevelingen

Of PVC een gevaar kan vormen voor de gezondheid is vooral afhankelijk van de toepassing. Voor buizen voor bedrading blijkt PVC een prima materiaal, andere alternatieven hiervoor zouden namelijk meer schade aan mens en milieu kunnen aanrichten. Maar men moet uitkijken met voorwerpen waarmee veelvuldig contact gemaakt wordt, zoals voerbedekkingen of douchegordijnen. Zeker in het geval van kleine kinderen die over een vloerbedekking kruipen kan het een gevaar voor de gezondheid opleveren. Bij kleine kinderen is het ook aan te bevelen om speelgoed en drinkflesjes of bekers te controleren. Het mag dan wel al enige tijd verboden zijn om DEHP toe te voegen aan deze producten, toch is er nog tweedehands speelgoed op de markt die deze weekmakers bevatten. Daarbij kan voor deze groep PVC zonder DEHP toch ook andere gevaarlijke ftalaten en dioxines bevatten. Verder is het aan te bevelen om opblaasbare artikelen zoals zwambadjes van een ander materiaal te kopen. Let ook bij verpakkingsmateriaal van voedsel goed op de materiaalsoort. In het geval van PVC zouden namelijk de weekmakers kunnen migreren in de voedingsmiddelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine in voedsel: in welke voeding zit veel dioxine?Dioxine hoort niet thuis in voedsel, maar zit het toch. Wie teveel dioxine of dioxine-achtige stoffen binnenkrijgt, kan…
HACCP, Hazard Analysis Critical Control PointsHACCP, Hazard Analysis Critical Control PointsWat betekent HACCP, dit staat voor Hazard Analysis Critical Control Points, het betekend in het nederlands het analysere…
Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Borstvergroting, wat zijn de gevaren?Een deel van de vrouwen is niet tevreden met haar borsten. De grootte of vorm is niet goed of niet in verhouding met de…
Joyriding: Definitie, Straf, Gevaren, Gevolgen en ConslusieJoyriding: Definitie, Straf, Gevaren, Gevolgen en ConslusieIn Nederland bestaan er nog steeds discussies over de definitie van joyriden. Tijd om daar een einde aan te maken. Joy-r…
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyvinylchloride, bezocht op 2-12-2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ftalaat, bezocht op 2-12-2014
  • http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h099-Polyvinylchloride--PVC-.pdf, bezocht op 2-12-2014

Reageer op het artikel "De gevaren van PVC"

Reacties

Astrid Hegeman, 04-03-2019 21:07 #4
Wij hebben bij toeval ontdekt dat er schadelijke stoffen in veel merken pvc vloeren zitten, hier schrokken wij van. We waren ons hier niet van bewust maar het is onbegrijpelijk dat daar niets aan gedaan wordt. Wij hebben uiteindelijk voor ipc gekozen en daar werden wij blij van. Er zijn nog niet veel winkels die het kennen maar we hebben de vloer nu 2 maanden en we zijn erg blij dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Dus eerst goed in verdiepen voor dat je iets kiest.

Anja van Rooijen, 21-01-2019 21:00 #3
Mensen wees gewaarschuwd, niet elke pvc vloer is veilig, vooral niet voor baby’s en jonge kinderen. Mijn man is arts en wij hebben ons er goed in verdiept en ik kan alleen zeggen dat je je goed moet inlezen. Let op de keurmerken want die zijn belangrijk. Het EU logo stelt niks voor en zegt niets over de aanwezigheid van schadelijke stoffen. Let op met name de TUV keurmerken, die zijn het meest betrouwbaar. Gr. Anja

Britt, 08-02-2016 21:46 #2
Ik vind het artikel heel goed, mensen moeten veel meer en nog veel beter gewaarschuwd worden over de gevaarlijke stof PVC wat overal inzit! We worden door de maatschappij vreselijk bedonderd en je hebt notabene meer kans op kanker!

Kabinet en Willem Alexander! Wake up! Ook uw kinderen en nageslacht zal door PVC via voedsel of anders mee in contact worden gebracht. Triest dat Nederland te lui is om deze zeer gevaarlijke stof niet adequaat aan te pakken en het moet verboden worden! Wat hebben we hiervoor nodig? Nog meer chronische ziektes welke zeker gaan komen in de toekomst door PVC? Nederland sta massaal op en laten we ons niet meer voor de gek houden!

Sometosay, 05-12-2014 12:36 #1
Ik vind het artikel nogal ongenuanceerd. Onderzoek uit de jaren '60 aanhalen en als bron Wikipedia gebruiken is niet echt sterk. Verder is niet gekeken naar de recyclingmogelijkheden van PVC!

Infoteur: Mrst
Laatste update: 13-05-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!