InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wanneer wordt een spataderbehandeling nog vergoed?

Wanneer wordt een spataderbehandeling nog vergoed?

Wanneer wordt een spataderbehandeling nog vergoed? Eigenlijk kan iedereen spataderen krijgen. Een zichtbaar bloedvat op het been is een lelijk gezicht maar het kan ook jeuk, pijn of kramp in het onderbeen veroorzaken. Dit kan behandeld worden, maar vergoeding van de spataderbehandeling door een ziektekostenverzekeraar vindt alleen nog maar plaats vanaf CEAP classificatie C3. Het voorafgaande (DUPLEX) onderzoek wordt wel altijd vergoed.

Wat zijn spataderen

Spataderen zijn uitgezette, vaak kronkelig verlopende aders die zo dicht onder de huid verlopen dat u ze duidelijk kunt
zien. Een spatader kan gevoelig en in sommige gevallen zeer pijnlijk zijn.

Waardoor ontstaan spataderen

In aders zitten klepjes die ervoor zorgen dat het bloed niet terugstroomt als het tegen de zwaartekracht in richting het hart omhoog wordt getransporteerd. De klepjes kunnen om diverse redenen defect raken.

Welke klachten kunnen spataderen geven

Vaak bestaat er slechts een cosmetisch bezwaar: men vindt zon zichtbaar bloedvat op het onderbeen een lelijk gezicht.
Sommige mensen met spataderen hebben echter jeuk of pijn of een onrustig, zwaar gevoel in het onderbeen, soms met
krampen. Soms kan er huiduitslag ontstaan, of een verkleuring (bruine vlekken), of kan er zich een aderontsteking voordoen. Er is overigens geen duidelijke relatie tussen de zichtbare spataders en klachten.

Welke soorten behandelingen zijn er

Om tot een goed behandelvoorstel te kunnen komen is aanvullend onderzoek nodig. Dit onderzoek heet een Duplex onderzoek. Met behulp van geluidsonderzoek (echo) wordt gekeken naar de aders en met name waar de klepjes zitten die lekken. De kosten voor het Duplex onderzoek vallen wel onder de basisverzekering van uw ziektekostenverzekeraar.

De volgende spataderbehandelingen zijn mogelijk

  • Wegspuiten
  • Foamen
  • Múller
  • Closure Fast methode

Vergoeding van de ziektekosten

Bij een spataderbehandeling horen bepaalde medische indicaties. Deze indicaties zijn verdeeld in CEAP-classificaties van C0 tot en met C6. Alleen vanaf C3 is vergoeding door een ziektekostenverzekeraar mogelijk op basis van medische indicatie. De behandelend specialist kan u na het onderzoek van uw been en met behulp van het aanvullende duplex (=echo) vaatonderzoek vertellen welke gradatie u heeft.

De CEAP classificatie is een internationale classificatie voor aderafwijkingen aan de onderbenen. Er worden vier elementen beoordeeld:
  • C: Klinisch beeld
  • E: Etiologie
  • A: Anatomie
  • P: Pathofysiologie

Voor de patient is momenteel vooral de 'C' van belang omdat vanaf 2011 alleen de behandeling van spataderen die passen bij C3 en hoger nog wordt vergoed door de zorgverzekering vanuit het basispakket.
  • Class 0 (C0): Geen zichtbare of palpabele veneuze afwijkingen
  • Class 1 (C1): Besenreiser of reticulaire venen
  • Class 2 (C2): Spataderen overig (middelgroot, groot, zijtak, stam)
  • Class 3 (C3): Oedeem zonder verdere huidveranderingen
  • Class 4 (C4): Tekenen van veneuze insufficiëntie (hyperpigmentatie, keratose, eczeem)
  • Class 5 (C5): Tekenen van veneuze insufficiëntie plus litteken van genezen open been
  • Class 6 (C6): Tekenen van veneuze insufficiëntie, en een zweer ten tijde van het onderzoek
© 2015 - 2019 Birdy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Spataderen, wat is het en wat kun je er tegen doen?Spataderen zijn bloedvaten die door de huid schijnen. Deze zijn meestal blauw/paars van kleur en zitten meestal in de be…
Spataderen: oorzaken en behandelingSpataderen: oorzaken en behandelingSpataderen zijn verwijde aderen. Ze komen meestal voor aan de benen. Spataderen kun je zien aan de benen als duidelijk z…
Spataderen laserenVroeger was het verwijderen van spataderen een hele klus. Tegenwoordig is dat een stuk eenvoudiger. Door de spataderen t…
Spataderen, wat nu?Spataderen, wat nu?Spataderen. Een groot probleem als je mooie benen wil hebben. Maar wat zijn spataderen eigenlijk? En hoe kom je er aan?…
De balzak spatader: vergrote ader op de teelbalDe balzak spatader: vergrote ader op de teelbalHet hebben van een balzak spatader kan gevolgen hebben voor de vruchtbaarheid van de man. Dertig procent van de mannen m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackerhack, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • -patiëntenfolder spataderen algemeen st. jansdal Harderwijk
  • -https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zorgvergoedingen/spataderen
  • -http://www.huidziekten.nl

Reageer op het artikel "Wanneer wordt een spataderbehandeling nog vergoed?"

Infoteur: Birdy
Laatste update: 28-04-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!