InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De noodzaak van zonnebrandcrème

De noodzaak van zonnebrandcrème

Veel mensen onderschatten de noodzaak van het gebruik van zonnebrandcrème. Hoewel dit besef wel steeds meer bij mensen leeft, kunnen de mogelijke gevolgen van het niet gebruiken van zonnebrandcrème niet genoeg worden benadrukt. Want doordat deze mogelijke gevolgen niet voldoende bekend zijn bij mensen, is dit tegelijk de reden waarom mensen er niet voldoende gebruik van maken. Je beschermt je huid ermee, maar hoe precies en waarvoor? Kortom, wat is de werking van zonnebrandcrème?

Zonlicht en huidkanker

Zonlicht bestaat uit verschillende soorten UV-straling. De UV-A en UV-B straling zijn de schadelijke soorten. UV-B straling zorgt er voor dat je huid verkleurt, dus dat deze bruin wordt of verbrandt. UV-A straling komt dieper in de huid terecht en daardoor beschadigt de huid. Hierdoor ontstaat ook huidveroudering.

Als je verbrandt, beschadigt dit je huidcellen. Hoe vaker je verbrandt, hoe meer dit het geval is. Vooral bij kinderen is dit extra schadelijk, omdat door de snelle groei de huidcellen niet voldoende kunnen herstellen. Hierdoor ontstaan littekens diep in de huid. En juist deze littekens kunnen zich later gaan ontwikkelen tot huidkanker. Dit gebeurt pas op latere leeftijd. Uit nieuwe cijfers blijkt dat zonverbranding op jonge leeftijd de kans op een melanoom verdubbelt. Een melanoom is een zeer agressieve vorm van huidkanker. 90% van de huidkankergevallen is een gevolg van zonlicht. In Nederland komen er jaarlijks ongeveer 25.000 nieuwe gevallen van huidkanker bij en daarmee is het een van de meest voorkomende vormen van kanker. Jaarlijks overlijden er ongeveer 650 Nederlanders als gevolg van huidkanker.

Verschillende huidtypes

Huidkanker door zonlicht komt het meest voor bij mensen met een lichte huid. Mensen met een donkere huid hebben van nature een huid met een betere bescherming tegen zonlicht.

Hoe bescherm je je tegen verbranding en dus tegen huidkanker?

Door altijd beschermd de zon in te gaan. Huidkanker komt het meest voor in het gezicht en dat komt uiteraard doordat ons gezicht het meest wordt blootgesteld aan de zon. Het is belangrijk om je huid dagelijks te beschermen, ook in de winter. In de meeste dagcrèmes zit tegenwoordig standaard factor 15.

Welke factor moet je kiezen?

Er zijn zonnebrandcrèmes te koop met factor 6 tot zelfs factor 50+. Een hoge factor biedt meer bescherming dan een lage, waarbij er tussen factor 30 en factor 50 weinig verschil zit. Een hele lage factor heeft eigenlijk geen zin, want deze beschermt te weinig. Als richtlijn kun je aanhouden dat voor dagelijks gebruik factor 15 voldoende is. Wanneer je echt iets in de zon gaat ondernemen of gedurende een langere tijd in de zon zit, kun je het beste factor 30 gebruiken.

Verschil in prijs/merken

Je kunt er van uit gaan dat zonnebrandcrèmes die in Nederland verkocht worden, altijd de factor hebben die wordt aangegeven. Er zijn wel kleine verschillen, maar eigenlijk komt het er op neer dat je met duurdere crèmes zuiniger smeert en dan kun je beter vaker smeren met een goedkopere crème. Het is wel van groot belang om een zonnebrandcrème te kiezen die zowel tegen UV-A als UV-B beschermt.

De hoeveelheid zonnebrandcrème die je per keer gebruikt.

Als richtlijn voor de hoeveelheid zonnebrandcrème kun je het beste een borrelglaasje voor je gehele lichaam aanhouden.

Hoe vaak moet je smeren en hoe smeer je goed?

In principe moet je altijd beschermd de zon in gaan. Zo loop je het minste risico. Als je smeert kun je het beste na 5 minuten nog een keer smeren. Zo weet je zeker dat je alles hebt gehad. Als je de hele dag in de zon blijft kun je het beste om de twee uur opnieuw smeren. Door je aan deze richtlijnen te houden, verklein je de kans op huidkanker aanzienlijk!
© 2015 - 2019 Runing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Misverstanden van zonbeschermingMisverstanden van zonbeschermingDe zon kan veel schade aanrichten en veel mensen weten dit niet. Vooral wanneer je naar het buitenland gaat moet je goed…
Zonnebrandcrème: hoe vaak smeren en welke factor?Zonnebrandcrème: hoe vaak smeren en welke factor?Verbranden is niet alleen pijnlijk, het brengt ook de nodige gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo is huidkanker vaak het…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…
Het belang van een goede zonnebrandcrèmeHet belang van een goede zonnebrandcrèmeTijdens de zomer kunnen we weer lekker genieten van de zon. Uiteraard is het heel belangrijk om de huid goed te bescherm…
Bronnen en referenties
  • www.uvbescherming.com
  • www.rivm.nl
  • www.dokteronline.com
  • www.radartv.nl
  • www.gezondheidsnet.nl/zonnen/zonnebank-gevaarlijk-of-gezond

Reageer op het artikel "De noodzaak van zonnebrandcrème"

Infoteur: Runing
Laatste update: 19-07-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!