InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Elektrische tandenborstel: types en eigenschappen

Elektrische tandenborstel: types en eigenschappen

Elektrische tandenborstel: types en eigenschappen Het belang van tandenpoetsen wordt door niemand meer betwijfeld. Maar poetsen met een handborstel of met een elektrische borstel is nog steeds een discussiepunt. Wellicht wordt die discussie onbewust beïnvloed door de aanschafprijs van een elektrische borstel maar eenmaal aangeschaft gaat hij een hele poos mee. De prijs per poetsbeurt is dan maar betrekkelijk. En het poetsresultaat met een elektrische borstel is door diverse onderzoeken aantoonbaar beter dan met een handborstel.

Over de elektrische tandenborstel

Een elektrische tandenborstel ziet er niet wezenlijk anders uit dan een handborstel. Wel is de steel van de elektrische borstel dikker omdat daar een motortje en een accu in zitten. Bij de elektrische tandenborstel wordt een laadstation meegeleverd waar de borstel ingezet kan worden om de accu op te laden voor de volgende poetsbeurten. Het borstelgedeelte is gemaakt van kunststof zoals nylon.

Twee types elektrische tandenborstels

Elektrische tandenborstels zijn in twee types verkrijgbaar. Bij het ene model maakt de borstel een draaiende en heen en weer gaande beweging (oscillerend-roterend) en het andere model maakt alleen een zijwaarts heen en weer beweging (sonisch). Het borstelgedeelte van de zijwaarts heen en weer bewegende tandenborstel heeft dezelfde vorm als een handborstel (nagenoeg rechthoekig of ovaal) terwijl de roterende borstel rond van vorm is. Beide types zijn in staat om de tanden beter te poetsen dan een handborstel. Zij verwijderen meer tandplak met als resultaat schonere tanden.

Voorkeur voor type

Veel gebruikers hebben voorkeur voor het model dat alleen zijwaarts heen en weer bewegingen maakt (sonisch). De ovale of langwerpige borstelkop beweegt in principe hetzelfde als een handtandenborstel alleen het tempo waarmee de borstel beweegt is veel sneller. De borstel verwijdert plak tot diep tussen de tanden en langs de rand van het tandvlees.

Soms toch nog flossen noodzakelijk

Maar vooral door het gebruik van de oscillerende-roterende borstel wordt meer tandplak verwijderd. Dit is niet alleen het geval in vergelijking met een handborstel maar ook met een sonische borstel. De sonische borstel bereikt echter wel makkelijker de ruimten tussen de tanden dan de ronddraaiende borstel. Overigens kan ook een elektrische tandenborstel soms niet voor honderd procent mondhygiëne zorgen en blijft flossen noodzakelijk om de ruimten tussen de tanden volledig schoon te houden.

Poetsen met elektrische tandenborstel door kinderen

Poetsen met een elektrische tandenborstel is niet alleen voor volwassenen weggelegd. Er bestaan speciale modellen die aangepast zijn aan kinderen. Veel kinderen vinden elektrisch poetsen ook leuk waardoor regelmatig poetsen geen probleem is.

Overige eigenschappen van de elektrische tandenborstel

  • De borstelkop van een elektrische tandenborstel is kleiner dan van een handborstel en kan daardoor makkelijker op moeilijk bereikbare plekken komen.
  • Er hoeft slechts op te worden gelet dat alle plekken worden aangedaan om moeiteloos met automatische bewegingen van de borstelkop te poetsen.
  • Bij een elektrische tandenborstel kunnen alle soorten tandpasta worden gebruikt.
  • Makkelijk is ook een borstel met een poetstimer waarbij een bepaalde poetstijd van kracht is. Die timer kan ingebouwd zijn of als een soort klokje apart worden meegeleverd.
  • Er zijn ook borstels die een signaal afgeven als te hard wordt gepoetst.
  • Een elektrische tandenborstel is wel duurder dan een handborstel.
  • Wie jaren handmatig heeft gepoetst moet meestal even wennen aan de trillingen van de elektrische borstel.
  • Uiteraard is een dergelijk apparaatje gevoelig voor vallen op de tegelvloer van de badkamer. Een klein nadeel voor het milieu is ook dat stroom wordt gebruikt voor het opladen van de accu.
  • Volgens de gegevens van leveranciers zijn er elektrische tandenborstel die 62.000 bewegingen per minuut maken en zou een maand lang dagelijks twee minuten handmatig poetsen pas eenzelfde aantal bewegingen betekenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrische tandenborstel: voordelenElektrische tandenborstel: voordelenPoetsen met een elektrische tandenborstel heeft veel voordelen. Eén voordeel is dat elektrisch poetsen tandplak effectie…
Tandenpoetsen bij kinderenTandenpoetsen bij kinderenTandenpoetsen bij kinderen. Het is belangrijk om bij kinderen regelmatig hun tanden te poetsen. Maar wanneer begin je nu…
Gaatjes voorkomen bij kinderenGaatjes voorkomen bij kinderenBij kinderen is het belangrijk om zeer goed te poetsen. Enerzijds om de tanden op jonge leeftijd al goed te beschermen,…
Goed tanden poetsenGoed tanden poetsen"Je moet je tanden wel goed poetsen hoor" is een zin die velen erg bekend in de oren zal klinken. Je tanden goed poetsen…
Tanden poetsen en het gebit bij kinderenTanden poetsen en het gebit bij kinderenTanden poetsen is enorm belangrijk voor een sterk en gezond gebit. Het ritueel begint zodra het eerste tandje doorkomt e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.philips.nl/c-m-pe/elektrische-tandenborstels
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tandenborstel
  • http://www.cyclopaedia.nl/wiki/Tandenborstel

Reageer op het artikel "Elektrische tandenborstel: types en eigenschappen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 28-01-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Tandverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!