InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is lichaamsgerichte benadering?

Wat is lichaamsgerichte benadering?

Wat is lichaamsgerichte benadering? Emotionele klachten kunnen leiden tot lichamelijke klachten. Denk bijvoorbeeld aan hoofdpijn, stress, buikpijn en een gespannen houding. Om psychische klachten te behandelen zijn verschillende methodieken. De lichaamsgerichte benadering is hier één van. Bij lichaamsgerichte benadering staat het lichaam centraal.

Wat houdt een lichaamsgerichte benadering in?

Wanneer mensen psychische klachten hebben krijgen zij ook vaak lichamelijke klachten. Iemand die lijdt aan een depressie is bijvoorbeeld vaak moe, heeft hoofdpijn en minder eetlust. De meeste therapieën richten zich op gevoelens, gedachten of gedrag. Wanneer mensen zich beter voelen heeft dat ook een positieve uitwerking op het lichaam. Mensen voelen zich weer fitter, slaapproblemen worden minder en de eetlust komt terug. Lichaamsgerichte therapeuten werken precies andersom. Zij richten zich als eerst op de lichamelijke klachten. Vanuit dat oogpunt benaderen zij de psychische klachten en gevoelens van de cliënt. Zij bekijken de lichamelijke klachten eerst en dan kijken ze wat de oorzaak hiervan is.

De combinatie van lichaam en geest

Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Wanneer iemand last heeft van een stijve rug, verkrampte schouders en benauwdheid kan dit wijzen op emotionele pijn. Volgens therapeuten hebben de klachten te maken met emoties die in het lichaam geblokkeerd zijn; bijvoorbeeld angst, verdriet en woede. In het beginstadium negeren mensen signalen van het lichaam zoals vermoeidheid, honger, dorst en slaap. Als iemand lang emoties onderdrukt reageert het lichaam negatief. Dit kan weer leiden tot ernstigere klachten zoals depressie of chronische hoofdpijn. In de therapie wordt de cliënt bewustgemaakt van zijn lichaam zodat hij beter kan aanvoelen wat hij nodig heeft.

De cliënt leert om eerder lichamelijke klachten te herkennen en daardoor grenzen te stellen. Ook reageren in moeilijke situaties is een onderdeel van de therapie. Doordat er een beter balans is tussen lichaam en geest wordt er voorkomen dat er nieuwe spanningen worden opgeslagen. Er wordt niet alleen gepraat over lichamelijke klachten maar er worden ook gedragsoefeningen, ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen gedaan.

Wanneer wordt de lichaamsgerichte benadering gebruikt?

Lichaamsgerichte behandeling wordt gebruikt bij mensen die vaak al gesprekstherapie hebben gekregen maar bij wie de klacht niet verholpen is. Vaak gaat het om mensen met psychosomatische klachten. Meestal vinden zij het moeilijk om hun gevoelens en problemen onder woorden te brengen. Ook grenzen voelen en aangeven is bij deze mensen vaak een lastig punt. Wanneer patiënten het moeilijk vinden om hun eigen emoties en behoeften te uiten is de lichaamsgerichte benadering een goede behandeling. Bij deze methodiek zie je vaak mensen die kampen met stoornissen uit de vroege kindertijd of met traumatische ervaringen. Denk bijvoorbeeld aan een oorlogstrauma, ongeluk, seksueel misbruik of mishandeling.

Therapeuten met deze methodiek richten zich op:

  • Lichaamsbewustzijn
  • Lichaamsbeleving
  • Ontspanning
  • Ademhaling
  • Focussen
  • Omgaan met bepaalde situaties
  • Voelbaar en inzichtelijk maken van opgeslagen spanningen en emoties

Dit wordt gedaan op de volgende manieren:

  • Er worden spanningen opgewekt door te praten over het verleden zodat de patiënt pijn onder woorden kan brengen
  • Er wordt geëxperimenteerd met verschillende lichaamshoudingen
  • Er worden ontspanningsoefeningen gedaan

Deze therapie wordt dus gegeven door lichaamsgerichte therapeuten, mensen die hier speciaal voor geleerd hebben. Vaak hebben ze een eigen praktijk. Deze behandeling duurt gemiddeld 10 tot 25 sessies. Meestal gaat het om een wekelijkse sessie van gemiddeld een uur per keer.
© 2015 - 2019 Nevi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://xeadnl.plazilla.com/page/4294986609/psychologische-stromingen-de-lichaamsgerichte-benadering
  • http://www.cojacoaching.nl/lichaamsgerichte-benadering/

Reageer op het artikel "Wat is lichaamsgerichte benadering?"

Infoteur: Nevi
Gepubliceerd: 09-09-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!