InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Colectomie: Dikke darmresectie (operatie aan dikke darm)

Colectomie: Dikke darmresectie (operatie aan dikke darm)

Colectomie: Dikke darmresectie (operatie aan dikke darm) Bij een dikke darmresectie verwijdert de chirurg de zieke secties van de dikke darm. De chirurg brengt op het einde van de operatie de gezonde randen weer bij elkaar. Soms is een tijdelijke of permanente stoma vereist waardoor ontlasting via een drainagezak van de patiënt naar buiten komt. De operatie is mogelijk bij veel verschillende aandoeningen waaronder onder andere darmkanker, poliepen en een verstopping in de darm (darmobstructie). De dikke darm valt volledig of gedeeltelijk te verwijderen. Ook een operatie waarbij de chirurg de linker- of rechterkant van de dikke darm verwijdert is mogelijk. Tot slot verwijdert een chirurg in ernstige gevallen mogelijk de volledige dikke darm en het rectum (endeldarm).

Synoniemen colectomie bij een darmobstructie

Een dikke darmresectie is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • colectomie
  • colonresectie

Soort colectomie

Afhankelijk van het type colectomie bij de patiënt, zijn volgende gebruikte namen mogelijk.
  • abdominale perineale resectie
  • aflopende of dalende colectomie
  • colectomie – gedeeltelijk
  • lage anterieure resectie
  • laparoscopische colectomie
  • linker hemicolectomie
  • proctocolectomie
  • rechter hemicolectomie
  • sigmoïd colectomie
  • stijgende of oplopende colectomie
  • subtotale colectomie
  • transversale colectomie

Indicatie dikke darmresectie

Een dikke darmresectie is een mogelijke behandelingsmethode bij vele aandoeningen waaronder:

Voor de operatie

Voorbereidingen

De patiënte meldt de arts een (eventuele) zwangerschap, en ook geeft de patiënt de arts informatie over allergieën (allergische reactie door contact met uitlokkende stof) en (onderliggende) aandoeningen. Stoppen met roken is verder aangewezen, dit bespoedigt namelijk het herstelproces. Voorts meldt de patiënt ruim op voorhand welke vitaminen, kruiden en andere supplementen hij neemt. Ook het medicatiegebruik meldt de patiënt aan de chirurg, want mogelijk moet hij in overleg de dosis aanpassen of tijdelijk stoppen met de medicijnen.

Praktisch

De patiënt krijgt vanuit het ziekenhuis informatie over een mogelijk dieet dat hij moet volgen enkele dagen tot een week voor de operatie. Tevens krijgt hij laxeermiddelen (geneesmiddelen bij obstipatie) en een klysma om de dikke darm te reinigen voor de operatie. Hij komt verder nuchter naar het ziekenhuis. De operatie kent tot slot een tijdsduur tussen de één en vier uur.

Beschrijving operatie: Laparoscopie of open chirurgie, patiënt krijgt mogelijk stoma op de buik

De patiënt krijgt een algemene anesthesie toegediend. Hij is met andere woorden pijnvrij en slaapt gedurende de operatie. De chirurg voert de operatie uit via open chirurgie of via een laparoscopie. Bij een laparoscopie maakt een chirurg kleinere incisies waardoor de patiënt sneller herstelt en minder pijn heeft na de operatie. Bij voldoende gezonde dikke darm hecht of niet de chirurg de einden aan elkaar (medische term: anastomose). De chirurg maakt een stoma (opening) door de huid van de buik indien bij de patiënt onvoldoende gezonde dikke darm overblijft om te verbinden. Het afval verlaat dan via een drainagezak rond de stoma het lichaam. Bij sommige patiënten is de stoma slechts een tijdelijk hulpmiddel terwijl anderen permanent een stoma hebben.

Laparoscopie

Vooreerst maakt de chirurg drie tot vijf kleine sneetjes in de buik. Via deze incisies brengt hij een laparoscoop in. Dit is een dunne, verlichte buis met aan het einde een camera. Hierdoor is de chirurg in staat de buik te inspecteren. Hij brengt gas in de buik zodat de buik uitzet en hij beter de gebieden ziet. De chirurg onderzoekt de organen in de buik zodat hij mogelijke problemen opmerkt. Hij verwijdert of herstelt het zieke deel van de dikke darm. Tevens verwijdert hij mogelijk lymfeklieren.

Open chirurgie

De chirurg maakt een snede van zes tot acht centimeter in de onderbuik. Hij onderzoekt daarna de organen in de buik om te zien of er problemen zijn. Ook bij deze techniek herstelt of verwijdert hij het zieke deel van de dikke darm. En ook hier zijn lymfeklieren eventueel te verwijderen.

Na de operatie

Ziekenhuisverblijf

Na de operatie verblijft de patiënt nog in een verkoeverkamer. Hij blijft daar tot zijn vitale functies stabiel zijn, hij alert is en zijn ademhaling goed is. De patiënt krijgt na twee à drie dagen rust heldere vloeistoffen te drinken. Daarna bouwt de patiënt dit langzaam op door zacht voedsel toe te voegen. Op deze manier zijn de darmen weer in staat om te werken.

Ziekenhuisduur

Het gemiddelde ziekenhuisverblijf bedraagt drie tot zeven dagen. Een langer ziekenhuisverblijf is vereist wanneer de patiënt een spoedoperatie gekregen heeft of als een groot stuk dikke darm verwijderd is.

Risico’s en bijwerkingen

Algemene anesthesie

Risico's voor anesthesie en chirurgie zijn onder andere: bloedingen, ademhalingsproblemen en een infectie. Ook reageert een patiënt mogelijk allergisch op medicatie.

Dikke darmresectie

Risico’s van deze operatie omvatten beschadiging van de ureter (urineleider) en blaas, bloedingen in de buik, huidirritatie aan de stoma, nevenschade aan andere organen in het lichaam, problemen met de stoma, een incisie hernia, een opengesprongen wonde en een wondinfectie. Ook een opening van de darmranden die de arts aan elkaar hecht (anastomotisch lek) is mogelijk. Dit veroorzaakt mogelijk levensbedreigende problemen. Een ander risico is het ontwikkelen van meer littekenweefsel in de buik. Dit leidt tot een verstopping van de darmen.

Prognose operatie

De meeste patiënten herstellen volledig. Een patiënt met een stoma is in staat om alle activiteiten weer te hervatten. Indien de patiënt een chronische aandoening heeft zoals kanker, de ziekte van Crohn (aandoening met buikpijn, diarree en gewichtsverlies) of colitis ulcerosa, is een bijkomende behandeling vaak vereist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leven met een stomaEen stoma, wat is het en wat doet het? Een stoma is een kunstmatig gemaakte uitmonding van de darm waar ontlasting of ur…
Leven met een stomaHoe is het om te leven met een stoma? Het krijgen van een stoma is het schrikbeeld van veel darmpatienten. Maar is dit s…
Soorten stoma's en materialenSoorten stoma's en materialenEen stoma is een uitgang van een stuk darm of twee urineleiders op de buik, waardoor ontlasting of urine uit de buik kom…
Darmobstructie: Operatie in buik na verstopping in darmenDarmobstructie: Operatie in buik na verstopping in darmenEen operatie bij een darmobstructie is nodig wanneer de patiënt een verstopping heeft bij de darmen. Een darmobstructie…
Colitis ulcerosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseColitis ulcerosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseColitis ulcerosa is een chronische ontsteking van de dikke darm met vorming van zweren. De aandoening begint meestal op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.healthline.com/health/large-bowel-resection
  • http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/colectomy/home/ovc-20157031
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Colectomy
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002941.htm

Reageer op het artikel "Colectomie: Dikke darmresectie (operatie aan dikke darm)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 22-07-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Gastro-enterologie
Medische informatie…
Schrijf mee!