InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > MOC, een multidisciplinair oncologisch consult

MOC, een multidisciplinair oncologisch consult

MOC, een multidisciplinair oncologisch consult Wanneer je kanker hebt, wil je de beste behandeling met de meeste kans op genezing. Vaak kom je bij één oncoloog terecht. Toch beslist hij niet alleen over je behandeling. Wanneer de diagnose duidelijk is en je behandeld wilt worden zal de oncoloog samen met andere specialisten samen zitten om de beste behandeling voor jou te kiezen. Zo zal meestal een combinatie van verschillende behandelingen gebruikt worden om te genezen.

Wat is een MOC?

Een multidisciplinair oncologisch consult, ook wel een multidisciplinair oncologisch overleg genaamd, is een overleg van de oncoloog met andere specialisten. Hierbij zijn meestal een chirurg, een radioloog en een anatoom-patholoog bij betrokken. In sommige gevallen wordt er ook een laborant, een sociaal medewerker, een psycholoog en een verpleegkundige bij betrokken. De huisarts mag hierbij ook aanwezig zijn indien die dat wenst. Het doel van een MOC is om voor elke patiënt een individueel behandelplan op te stellen met de meeste kans tot genezing. Wanneer een behandelplan is opgesteld wordt deze meegedeeld aan de patiënt. Tijdens de volgende MOC-vergaderingen zal deze patiënt opnieuw besproken worden en bekeken worden hoe goed de behandeling verloopt. Wanneer de behandeling toch niet werkt wordt samen opnieuw beslist om eventueel over te stappen naar een andere behandeling.

Richtlijnen MOC

Een MOC heeft richtlijnen. Zo staat er in grote lijnen al beschreven bij welke diagnose welke behandeling gevolgd moet worden. Dit is terug te vinden in het oncologisch handboek dat in elk ziekenhuis aanwezig is. Toch kan er afgeweken worden van deze richtlijnen. Dit dient zeker besproken te worden op een MOC.

Wanneer komt er een MOC-vergadering?

In de meeste ziekenhuizen is er wekelijks een MOC-vergadering. Tijdens deze vergadering worden de patiënten besproken voor ze een behandeling krijgen of wanneer een behandeling dient aangepast te worden. Dit staat ook zo in het oncologisch handboek. Verder is het ook zo dat in een MOC niet alle soorten kanker tegelijk worden besproken. Zo zal er een MOC zijn voor alle longtumoren en op een ander moment een MOC voor alle tumoren aan het maagdarmstelsel. Zo komt elke soort kanker wel aan bod, maar op verschillende MOC-vergaderingen.

Verslag

Van elke patiënt die besproken is dient men een verslag te maken. In dat verslag staat welke behandeling is gekozen en welke elementen daarvoor hebben gezorgd. Wanneer een behandeling wordt aangepast dient dit ook vermeld te worden in het verslag. Dit verslag komt mee in het medisch dossier van het patiënt en kan op elke moment geraadpleegd worden door de arts, maar ook door de patiënt op aanvraag.

Registratie

Elke patiënt die kanker heeft moet geregistreerd worden. Op die manier kan bekeken worden hoeveel patiënten een bepaalde kanker hebben en in welk stadium de kanker zit. Ook hoeveel patiënten overleden zijn door kanker wordt geregistreerd. De registratie gebeurt door artsen. Het is wel voor iedereen mogelijk om de gegevens te raadplegen. Dit kan je doen op de site van kankerregistratie.
© 2018 - 2019 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Voltamax, Pixabay
  • Gebaseerd op een opleiding bachelor in de oncologie.
  • http://www.azstlucas.be/moc/multidisciplinair-oncologisch-consult
  • http://www.allesoverkanker.be/multidisciplinair-oncologisch-consult
  • http://www.uzbrussel.be/u/view/nl/348798-Multidisciplinair+Oncologisch+Consult+%28MOC%29.html

Reageer op het artikel "MOC, een multidisciplinair oncologisch consult"

Infoteur: Leen0095
Laatste update: 26-01-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!