InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > TENS (transcutane elektrische zenuwstimulatie): Toepassingen

TENS (transcutane elektrische zenuwstimulatie): Toepassingen

TENS (transcutane elektrische zenuwstimulatie): Toepassingen Een TENS-apparaat is een apparaat met batterijvoeding dat sommige patiënten gebruiken om pijn te behandelen. TENS is de Engelse afkorting voor transcutaneous electrical nerve stimulation (transcutane elektrische zenuwstimulatie). Een patiënt moet eerst zelfklevende elektroden op de huid plakken. Vervolgens geven TENS-apparaten kleine elektrische impulsen af. Deze elektrische impulsen komen terecht bij het zenuwstelsel. Hierdoor vermindert het vermogen om pijnsignalen door te geven aan het ruggenmerg en de hersenen. Dezelfde elektrische impulsen stimuleren het lichaam ook om natuurlijke pijnstillers (endorfines) te produceren. Bijwerkingen komen niet veel voor bij het gebruik van dit apparaat, maar het is belangrijk om een arts te raadplegen alvorens TENS te gebruiken. Hoewel er een gebrek aan sterk klinisch bewijs is voor de effectiviteit, is TENS voor veel patiënten een veilige optie voor pijnverlichting.

Toepassingen van transcutane elektrische zenuwstimulatie

Het gebruik van een TENS-apparaat is nuttig om pijnklachten te verlichten en de pijn van enkele aandoeningen te verminderen.

Hoofdpijn is één van de mogelijke symptomen die behandeld kunnen worden via transcutane elektrische zenuwstimulatie / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn is één van de mogelijke symptomen die behandeld kunnen worden via transcutane elektrische zenuwstimulatie / Bron: Geralt, Pixabay

Symptomen

TENS-apparaten behandelen mogelijk volgende symptomen:

Aandoeningen

De apparaten verlichten eveneens mogelijk de pijn van volgende aandoeningen.

Voor zwangere vrouwen is TENS niet aanbevolen / Bron: PublicDomainPictures, PixabayVoor zwangere vrouwen is TENS niet aanbevolen / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Tegenindicatie van TENS

Hoewel transcutane elektrische zenuwstimulatie veilig is voor de meeste patiënten, raden vermijden sommige groepen patiënten de TENS-behandeling het best tenzij een arts adviseert om dit toch te gebruiken.

Deze aanbeveling is van toepassing op de volgende patiënten:
  • patiënten met een pacemaker of een ander type elektrisch of metalen implantaat
  • patiënten met epilepsie: Elektroden aanbrengen op het hoofd of de nek van patiënten met epilepsie veroorzaakt mogelijk epileptische aanvallen.
  • patiënten met hartproblemen
  • zwangere vrouwen: Zwangere vrouwen moeten het gebruik van TENS in de buik- en bekkengebieden vermijden.

Opties van TENS

Een TENS-apparaat heeft bedieningselementen waarmee patiënten een passend niveau van pijnverlichting kunnen toedienen. Het is mogelijk om volgende opties aan te passen:

Duur

De duur is het aantal microseconden waarmee de stroom de huid binnengaat tijdens elke puls.

Frequentie

De frequentie verwijst naar het aantal elektrische pulsen per seconde. Hoogfrequente (HF) pulsen variëren van 80 tot 120 cycli per seconde en helpen bij het onder controle krijgen van acute pijn. Laagfrequente (LF) pulsen variëren van 1 tot 20 cycli per seconde en zijn geschikt voor de behandeling van chronische pijn.

Intensiteit

De patiënt kan met behulp van een knop de intensiteit van de elektrische stimulatie aanpassen.

Voordelen

TENS is een niet-invasieve methode om pijn te verlichten. Patiënten die pijnverlichting door TENS ervaren, moeten minder of geen pijnstillers meer innemen. Dit is een voordeel daar sommige pijnstillende geneesmiddelen mogelijk verslavend zijn of nadelige bijwerkingen veroorzaken. TENS-apparaten zijn ook handig omdat ze klein, draagbaar en relatief discreet zijn. Het is mogelijk om een TENS-apparaat in een zak te dragen of deze op een riem vast te maken. Op deze manier heeft de patiënt de hele dag door direct toegang tot pijnverlichting.

Bijwerkingen

Het gebruik van een TENS-apparaat is meestal veilig; bijwerkingen komen zelden voor. De elektrische impulsen die een TENS-apparaat produceert, veroorzaakt echter een tintelend of prikkelend gevoel dat sommige patiënten mogelijk niet prettig vinden. Sommige patiënten reageren voorts soms allergisch op de zelfklevende pads. Patiënten die roodheid van de huid en irritatie ervaren, gebruiken beter hypoallergene producten. Het is van vitaal belang om de elektroden nooit op de voorkant van de nek of de ogen te plaatsen. Het plaatsen van elektroden op de nek veroorzaakt een verlaging van de bloeddruk en spierspasmen. Wanneer de elektroden op de ogen terechtkomen, ontstaat een verhoogde oogdruk en een mogelijk oogletsel. Ook mogen de pads nooit geplaatst worden op de mond, een beschadigde of geïnfecteerde huid, gevoelloze gebieden en plaatsen met spataders. De pads tegelijkertijd op de borst en bovenrug plaatsen is evenmin aanbevolen. Tot slot mag de transcutane elektrische zenuwstimulatie niet uitgevoerd worden wanneer de patiënt een voertuig bestuurt.

Duur van pijnverlichting

De duur van pijnverlichting na gebruik van een TENS-apparaat is variabel. Sommige patiënten melden dat de pijn terugkeert zodra ze het apparaat uitzetten. Anderen hebben een adequate mate van pijnverlichting gedurende maximaal 24 uur. De duur van pijnverlichting neemt toe na herhaalde TENS-behandelingen. Deze herhaling vergroot echter ook de kans dat een patiënt een tolerantie voor de behandeling opbouwt.

Effectiviteit van TENS

Verschillende factoren hebben invloed op de effectiviteit van TENS.

Stimulatie-intensiteit

Met behulp van een draaiknop is het mogelijk om de sterkte aan te passen. Wanneer de patiënt een hoge frequentie gebruikt, behandelt dit de pijn vaak beter dan bij gebruik van een lage frequentie. Aangezien hoogfrequentie-TENS een effectievere pijnstiller is, is het aanbevolen om TENS met de hoogste intensiteit toe te passen die patiënten kunnen verdragen.

Tolerantie

Patiënten die dagelijks een TENS-apparaat gebruiken met dezelfde frequentie en intensiteit ontwikkelen een tolerantie voor de behandeling op. Dit houdt in dat de patiënt niet langer hetzelfde niveau van pijnverlichting ervaart als bij het eerste gebruik van het apparaat. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat patiënten binnen elke behandelingssessie wisselen tussen LF en HF TENS. Als alternatief is het nuttig om de intensiteit of de duur van TENS op dagelijkse basis geleidelijk te verhogen.

Aandachtspunten over gebruik van TENS-apparaat

Wetenschappers hebben anno november 2018 geen wetenschappelijk bewijs dat het gebruik van een TENS-apparaat effectief is voor het verlichten van de pijn. Dit is het gevolg van een gebrek aan hoogwaardige wetenschappelijke en klinische onderzoeken rond dit thema anno november 2018. Sommige onderzoeken suggereren dat de behandeling met TENS wel de pijn verlicht, maar dit is dan afhankelijk van bepaalde factoren, zoals het getroffen lichaamsgebied en de behandelintensiteit. TENS is tot slot geen remedie voor pijn en biedt vaak alleen verlichting op korte termijn terwijl de patiënt het TENS-apparaat gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ElektrotherapieElektrotherapieElektrotherapie: depressie, interferentie, fysiotherapie, psychiatrie, myomed, tens. Elektrotherapie wordt toegepast ter…
De TENS, hulp bij chronische pijnDe TENS is een apparaat wat pijn kan bestrijden. Met een soort van kleine stroomschokjes wordt de pijn verlicht, en gaat…
Bevallen met TENSIk zag erg op tegen een tweede bevalling en de ruggenprik was voor mij geen optie. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de g…
Postherpetische neuralgie: Zenuwpijn door gordelroosPostherpetische neuralgie: Zenuwpijn door gordelroosPostherpetische neuralgie is een chronische pijnaandoening waarbij vooral oudere patiënten door schade aan de zenuwvezel…
Fantoompijn: Pijn en sensaties in ledemaat na amputatieFantoompijn: Pijn en sensaties in ledemaat na amputatieNa een amputatie, een operatie waarbij de arts een lichaamsdeel volledig of gedeeltelijk verwijdert, kampen sommige pati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • Geraadpleegd op 10 november 2018:
  • 7 Amazing Benefits Of TENS Unit Therapyn http://www.elitespinehouston.com/7-amazing-benefits-tens-unit-therapy/
  • Benefits of TENS Unit, https://techcaremassager.com/blogs/wellness-blog/benefits-tens-unit
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • TENS (transcutaneous electrical nerve stimulation), https://www.nhs.uk/conditions/transcutaneous-electrical-nerve-stimulation-tens/
  • TENS Unit Uses: The Definitive Guide, https://www.thegoodbody.com/tens-unit-uses/
  • TENS unit, https://healthjade.com/tens-unit/
  • Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation (TENS) reduces pain, fatigue, and hyperalgesia while restoring central inhibition in primary fibromyalgia, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3972497/
  • What is a TENS unit and does it work?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323632.php
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "TENS (transcutane elektrische zenuwstimulatie): Toepassingen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-05-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Hersenaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!