InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Overgewicht door teveel eten? Zo kun je het stoppen

Overgewicht door teveel eten? Zo kun je het stoppen

Overgewicht door teveel eten? Zo kun je het stoppen In bijna alle gevallen kun je zelf obesitas verminderen. De belangrijkste vraag die je moet beantwoorden is: Waarom eet ik teveel? Lees hier ook hoe je kunt stoppen met teveel eten en hoe je overgewicht kunt voorkomen.

Overgewicht (Obesitas) algemeen

Obesitas is wereldwijd een steeds groter probleem aan het worden. Overgewicht treft zowel jonge mensen als oudere mensen, niemand is immuun voor de bedreiging van obesitas. Als je niet bewust bent van het belang van een gezonde levensstijl dan kun je ook gemakkelijk slachtoffer worden van dit enorme gezondheidsprobleem. Meerdere levensbedreigende ziektes worden in verband gebracht met obesitas. Als je nu nog geen overgewicht hebt zorg er dan voor dat je niet teveel eet waardoor je overgewicht zult krijgen.

Teveel eten: Waarom doe ik het?

Als je wilt stoppen met teveel eten zul je eerst moeten onderzoeken waarom je zoveel eet. Het komt echter heel vaak voor dat er een emotionele reden is waarom mensen teveel eten.

Mogelijke emotionele redenen van teveel eten

  • scheiding
  • ontslag
  • weinig of geen zelfvertrouwen
  • verveling
  • het gewoon leuk vinden om te eten

Er zijn vele redenen op te noemen waarom mensen teveel eten. Wees eerlijk tegenover jezelf en onderzoek wat voor jou de redenen zijn waarom je teveel eet. Als je eenmaal weet waarom je teveel eet is het veel gemakkelijker om minder te gaan eten.

Als afvallen in het verleden maar niet lukte

Het kan ook zo zijn dat je teveel eet omdat je in het verleden geprobeerd hebt om gewicht te verliezen maar dat dit niet is gelukt. Als je jouw doelen niet hebt bereikt om af te vallen dan blijf je daarna weer gewoon teveel eten en misschien wel meer dan voorheen en zo blijf je verder leven met jouw ongezonde overgewicht. Zoek voor jezelf de reden waarom je zo graag wilt afvallen. Door duidelijk te beseffen waarom je gewicht wilt verliezen zul je veel meer gemotiveerd blijven om overgewicht te verminderen of te voorkomen.

Teveel eten door verveling of luiheid

Veel mensen eten teveel omdat zij zich vervelen en/of omdat zij te inactief zijn. Zij proberen de tijd te doden en wat plezier in het leven te krijgen door simpelweg te gaan eten. Het gevolg van deze manier van eten is niet alleen dat ze teveel eten, maar ook vaak nog de verkeerde, ongezonde voeding gebruiken. Start vandaag nog met meer lichaamsbeweging of zoek een hobby om de tijd te doden. Doe iets wat je altijd al hebt willen doen maar waar gewoonweg nog nooit van is gekomen. Door iets te gaan doen wat je werkelijk interesseert zal de verveling verdwijnen en zul je ook niet constant het verlangen hebben om te gaan eten. Het blijkt ook dat actievere mensen vaak gezondere voeding eten omdat dit ervoor zorgt dat ze zich beter en fitter voelen.

Minder eten door minder stress

Minder stress zal jou ook helpen om minder te gaan eten. Stress zorgt ervoor dat we troost gaan zoeken. Eten kan heel goed troosten. Je vindt zelf dat je een goede reden hebt om meer te eten omdat dit jouw gevoel van stress verminderd. Ga in plaats van meer eten gewoon meer bewegen. Regelmatig een wandeling in de buitenlucht is een goede manier om stress te verminderen en je krijgt geen extra calorieën binnen.

Overgewicht (Obesitas) conclusie

Kort samenvattend kunnen we zeggen dat teveel eten vaak een emotionele reden heeft. Angst, woede, eenzaamheid, ontevredenheid etc. kunnen allemaal emotionele redenen zijn waarom je teveel eet. Als je in staat bent om jouw emotionele redenen te vinden dan zul je beter in staat zijn om deze slechte, ongezonde gewoonte te stoppen.

Lees verder

© 2008 - 2018 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Heeft u overgewicht, hoe afvallen?Heeft u overgewicht, hoe afvallen?U bent eigenlijk te dik, u wilt dus afvallen. Maar hoe doet u dit het beste? Met een dieet of met veel sporten en bewege…
Overgewicht en mogelijke oorzakenOvergewicht en mogelijke oorzakenGezondheid wordt steeds belangrijker voor mensen en een gezond gewicht is daar een groot onderdeel van. Maar wanneer is…

Reageer op het artikel "Overgewicht door teveel eten? Zo kun je het stoppen"

Reacties

Wubbo (infoteur), 25-11-2008 19:59 #2
Ik leg in mijn artikel puur de nadruk op het teveel eten en hoe je dit eventueel zou kunnen stoppen. Als ik jouw reactie lees dan eet jouw zoon niet overmatig en krijgt hij genoeg beweging. Ik zou de situatie van jouw zoon eens bespreken met de huisarts en hem laten adviseren hoe hier in de toekomst mee om te gaan.

Bedankt voor jouw reactie en succes,

Wubbo

Natasja, 24-11-2008 23:48 #1
Mijn zoon is al vanaf de geboorte te zwaar (10jr en weegt 65kg), hij heeft 2 sporten (judo en tennis).
Hij heeft genoeg vrienden en doet het goed op school.
Hij speelt regelmatig buiten en springt ook vaak voor de WII-sport games.
Wat kun je nog meer doen.
Eetpatroon is in de
ochtend- voor hij naar school gaat BROOD ene dag donkerbrood en de andere dag wit.
smiddags hetzelfde. tussen de middag een koekje en na school fruit.
en in de avond gewoon warm eten en een toetje.
wat kun je nog meer doen.? streng dieet daar doe ik niet aan. een kind moet wel kind blijven en niet met vanalles worden geconfronteerd. het is heel moeilijk een kind met obesitas.

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 15-11-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Gezond afvallen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!