InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Urine (afvalstoffen)

Urine (afvalstoffen)

Urine bestaat uit alle afvalstoffen uit het bloed die het lichaam niet nodig heeft. Via de nieren belandt de nattigheid in de blaas en vanuit deze opslagtank verlaat de urine het lichaam.

Lichaam

Mensen plassen op zn minst een liter per dag. Dit is afhankelijk van wat je doet en hoe warm of koud het is. Als je veel drinkt moet je vaker naar de wc, maar als het warm is en je zweet, dan moet je minder vaak. Het vocht dat wordt gedronken komt eerst in de maag. Vervolgens gaat het naar de darmen waar het in het bloed terecht komt. Het bloed vervoert het water door het hele lichaam want alles heeft water nodig. Bij de nieren wordt het bloed gecheckt. Het bloed mag namelijk te waterig, te zuur of te zout zijn. De nieren filteren de afvalstoffen uit het bloed, dat vervolgens naar de blaas stroomt. Deze opslagtank rekt uit als een ballon. Als de blaas vol genoeg is en open gaat verlaat de urine het lichaam.

Wildplassen

Tegenwoordig is wildplassen verboden, men kan er een boet voor krijgen. Vroeger waren er geen wcs en plaste iedereen waar hij of zij wilde. Het was doodnormaal als er iemand langs de weg stond te plassen. De uitvinding van de eerste wc, de pispot, bracht hier verandering in. Overigens is de pispot geen echte wc, de potten slingerden namelijk overal rond. Iedereen plaste gewoon waar de anderen bij waren.

Urine drinken

De meeste mensen moeten niets van urine hebben, ze vinden het kortweg vies. Sommige mensen zijn juist een liefhebber van het gele vocht en drinken het in plaats van melk, jus of thee, ieder ochtend bij het ontbijt. Ze spoelen en gorgelen de urine in hun mond als ze bijvoorbeeld keelpijn hebben. Sommigen gieten het in hun oor bij een oorontsteking, en anderen plassen op hun wratten. In Afrika gaan ze nog verder: daar doen ze koeienpis in de melk. Dit schijnt geluk te brengen.

Uitdrukkingen

Er bestaan nogal een aantal uitdrukkingen en woorden die met urine te maken hebben. Hier volgen er twee:
  • Kruikenzeikers: Urine blijkt een goed schoonmaakmiddel te zijn. Er zit namelijk ammoniak in, dat prima reinigt. In de middeleeuwen stond in Tilburg (Brabant) een grote wolfabriek. Hier maakten ze de schapenwol met urine schoon. Elke inwoner van Tilburg kreeg een kruik om zijn of haar urine in te bewaren. Voor iedere volle kruik die bij de fabriek werd ingeleverd, kreeg men een stuiver. Hier is de naam kruikenzeikers van afgeleid. Met carnaval worden de inwoners daarom ook zo genoemd.
  • Piskijkers: Vroeger waren er dokters die alleen naar plas keken. Zij werden piskijkers genoemd. De patiënt bezocht de dokter met een pot urine, die werd onderzocht. Zogenaamd dan, want de dokters waren kwakzalvers die maar wat verzonnen. Tegenwoordig weten dokters meer over urine. Bij sporters kan er bijvoorbeeld worden onderzocht of er doping is gebruikt.

Natte broek door lachen

Het komt geregeld voor dat mensen, vooral jonge kinderen, in hun broek plassen van het lachen. Hier is echter niets aan te doen, je bent machteloos. De hersenen geven namelijk geen seintjes meer door aan de spieren, waardoor ze slap worden. De spier die zorgt dat alle urine in de blaas blijft verslapt ook dus alles stroomt eruit, zonder dat er ook maar enige controle over is.
© 2007 - 2019 Bartw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Urine therapie, een alternatieve geneeswijzeUrine therapie, een alternatieve geneeswijzeBij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en…
Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Iedereen heeft zich wel eens in een situatie bevonden waarin het praktisch niet mogelijk was om te gaan plassen. Je plas…
Anurie: nieren maken geen urine aanAnurie: nieren maken geen urine aanWanneer de nieren heel weinig tot geen urine meer aanmaken, heet dit een anurie. Een anurie heeft verschillende oorzaken…
Paroxysmale nachtelijke hemoglobinurie: bruin stinkende plasParoxysmale nachtelijke hemoglobinurie: bruin stinkende plasHet kan voorkomen dat u bij het wakker worden de ochtend plas doet waarbij de urine zeer donker van kleur is en onpretti…
Wat betekent een donkere en troebele urine?Wat betekent een donkere en troebele urine?Je kunt verbaast op kijken wanneer je een donkere of troebelere urine hebt. In de meeste gevallen zal dit het gevolg zij…

Reageer op het artikel "Urine (afvalstoffen)"

Reacties

Mark, 27-05-2010 09:28 #5
Hey ik vind dat wat een tikje gekker wordt genoemd over Afrika minder gek als de mensen die hier hun mond gorgelen, of hun ontbij beginnen met een glaasje mensen pis… de persoon die dit heeft geschreven moet eens bijzichzelf nagaan… wat een tikje gekker betekend, en waarom hij Afrika er op deze manier bij betrekt. De voorouders van Nederlanders hebben al vele onmenselijke handelingen gedaan in het verleden. En nu zie ik hoe de schrijver Afrika nog eventjes als gekker wilt beschrijven. hou het bij je eigen drink een kopje urine en eet je paasei!

F., 15-06-2009 17:20 #4
Hallo,
als ik naar de wc gaan om te plassen
vind ik dat me urine erg vies ruikt
ik vraag me af hoe dat komt
want ik merk dat het sinds kort zo vies ruikt

Katherine D'hoore, 16-11-2008 19:27 #3
Mijn zoontje is 11 jaar oud en plast geregeld in zijn broek als hij moet lachen. Hij vindt dit verschrikkelijk en komt zeker in groep in heel vervelende situaties terecht. Dit duurt al een aantal jaar en we hebben al vanalles geprobeerd. Kan iemand ons tips geven om dit probleem te verhelpen?

Charona, 27-07-2008 12:19 #2
Ik zou graag willen weten waar urine allemaal goed voor is. Ik heb gehoord dat dat goed is als je je ochtend urine 's morgens opdrinkt en dat elke dag dat dat dan goed is. Maar ik weet niet of dat zo is maar ik denk dat dat niet waar is en het moet denk ik heel vies smaken.

Maras, 12-10-2007 19:44 #1
Urine is geen afvalstof, integendeel er zitten zeer veel goede stoffen in, vooral voor als je verkouden bent, en
om je immuunsysteem op te krikken, het heeft dezelfde eigenschappen als homeophatie, genezen met wat je mankeert, dus bronchitis bv. En ge drinkt je ochtend-urine, daar zitten bestanddelen in van die bronchitis, en zo ent ge uw eigen in en genees je.

Ik kan het weten want heb veel last gehad van bronchitis en zelfs lichte longontsteking, en het was met niks te genezen, het kwam steeds terug. En nu krijg ik nog wel eens een lichte verkoudheid, maar na een weekje is het alweer over, wat vroeger nooit over ging jaren aan een stuk door, en dokters gaven mij zo van die busjes om te zuigen, maar niks gekort.

Dus vertel mij niet dat het slecht is. Onder de oksels wat urine wrijven en ge ruikt de ganse dag niet meer, want de deodorants zijn ook geweldig slecht (aluminium chl.) zit daarin en remt het zweet af, en dat hoopt zich op in de klieren, zodoende kunnen vrouwen borstkanker krijgen.

Enfin, voor mij niks dan lof en laat de mensen maar zeggen ik weet wel beter!

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 03-03-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!