InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Mensen met mogelijkheden

Mensen met mogelijkheden

Mensen met een verstandelijke handicap noemt men ook wel de mens met mogelijkheden. Want als je naar iedere persoon individueel kijkt wat hij/zij wel kan, kun je daar een heleboel bezigheden op aanpassen. In dit artikel functieniveaus, iets over de motorische ontwikkeling van kinderen tussen de 0 en 6 jaar (en dus ook voor veel matig tot ernstig verstandelijk gehandicapten) en verder iets over spelenderwijs leren.

De functieniveaus van Gordon

Gordon heeft de mate van afhankelijkheid van mensen onder verdeeld in de volgende 5 niveaus;
  • Niveau 0; volledig vermogen tot persoonlijke zorg,
  • Niveau 1; heeft apparaten of hulpmiddelen nodig,
  • Niveau 2; heeft hulp of begeleiding van anderen nodig,
  • Niveau 3; heeft hulp van anderen en hulpmiddelen nodig,
  • Niveau 4; is volledig afhankelijk van anderen.

Motorische ontwikkeling

Veel mensen met mogelijkheden zijn qua motorische ontwikkeling blijven steken in de fasen van een kind tussen 0 en 6 jaar. Daarom is het goed om te weten hoe de motorische ontwikkeling verloopt. Grof gezien is de motorische ontwikkeling in 3 fasen op te delen;

Fase 1, van 0 tot 18 maanden

In deze fase leert iemand veel. Er zijn grote veranderingen in de grove motoriek; ze kunnen zelf het hoofd opheffen, zichzelf omdraaien, zitten, kruipen, een beetje lopen (met hulp). Ook de fijne motoriek verandert al; mensen kunnen iemand of iets volgen met de ogen, ze kunnen een voorwerp pakken, etc.

Fase 2, de peuter

De peuter of de mens met mogelijkheden die zich op dit niveau bevindt, kan al op één been staan, sluipen, een bal vangen of wegschoppen en een beetje rennen. Qua fijne motoriek zijn er ook vorderingen zichtbaar; ze kunnen knippen, een pen of potlood goed vasthouden en een beetje tekenen.

Fase 3, de kleuter

In deze fase kunnen mensen al hinkelen, over een rechte lijn lopen, hun evenwicht bewaren, hard rennen, stoppen en direct weer omdraaien. De fijne motoriek is al vergevorderd; een draad door een naald steken is niet moeilijk meer, natekenen is al geleerd en ze kunnen kleuren en hun eigen tanden poetsen.

Spelenderwijs leren

Mevrouw Timmers-Huigens heeft heeft een indeling gemaakt voor ervaringsordening. Hoe deze indeling er uit ziet kun je lezen in mijn artikel over verstandelijke handicaps. De verschillende niveaus van spelen(derwijs leren) voor mensen met mogelijkheden hangen hier nauw mee samen;

1. Lichaamsgebonden ervaringsordening

Hier horen spelletjes bij zoals liedjes zingen, aaien, gekke gezichten trekken, zwemmen en kijk- en grijpspelletjes. De mensen in deze fase kunnen nog niet zoveel zelf, maar houden van warmte, veiligheid, voelen en muziek.

2. Associatieve ervaringsordening

Mimische spelletjes, contactspelletjes, balspel, bewegingsspelen, puzzels en veel muziek (maken) passen hier goed bij. De motoriek van deze mensen is vaak ook al wat verder gevorderd, waardoor er meer actieve interactie mogelijk is.

3.Structurerende / vormgevende ervaringsordening

Mensen in deze fase vinden samen boodschappen doen, gezelschapsspelletjes, samen koken, tekenen en schilderen leuk. Dit zijn echte uitdagingen voor hen.

De Wet Sociale Werkvoorziening

De Wet Sociale Werkvoorziening wordt ook wel WSW genoemd en is een wet die aan gemeenten opdraagt aangepast werk te verzorgen voor diegenen in de samenleving die geen gewoon werk kunnen vinden of wegens gebreken niet gewoon aan het werk kunnen. Mensen met mogelijkheden vallen hier ook onder, hier worden door gemeenten dan ook mogelijkheden voor gezocht.

Lees verder

© 2007 - 2017 Lobke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verstandelijk gehandicaptDe meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem je iemand verstandelijk ge…
Verschillende soorten lichamelijke handicapsVerschillende soorten lichamelijke handicapsIedereen heeft of kent wel iemand met een lichamelijke handicap. Deze mensen zijn vaak beperkt in hun doen en laten. Lic…
Handicap of invalideHandicap of invalideEen handicap of invaliditeit komt in verschillende vormen voor. Een handicap is aangeboren of een gevolg van een ziekte…
Sensomotorische integratietherapieSensomotorische integratietherapieSensorische motorische integratie ofwel sensomotorische informatieverwerking is het proces dat je doorloopt om te leren…
Motorische Stoornissen; ontwikkeling, invloed en achterstandDit artikel zal aandacht besteden aan de motorische ontwikkeling bij kinderen om ouders een beeld te geven van deze ontw…

Reageer op het artikel "Mensen met mogelijkheden"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 14-03-2007
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Diversen
Special: Verstandelijk gehandicapt
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!