InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes: Snij- en schaafwonden

Huismiddeltjes: Snij- en schaafwonden

Dit type wonden ziet er vaak zeer ernstig en bloederig uit, maar schijn bedriegt. Meestal ziet het er vele malen erger uit, dan werkelijk het geval. Het belangrijkste voor iedere wond is om deze goed schoon te maken. Nadat dit is gebeurd, zijn er een heleboel middeltjes die kunnen helpen. Bij een hevig bloedende snijwond moet de huid rondom worden omhoog geduwd en daarna een schone doek op de wond worden gedrukt.

Middeltjes voor snij- en schaaf wonden

Spoel alle snij- en schaafwonden schoon met verdunde toverhazelaar om een infectie te voorkomen. Met een paar druppels calendulatinctuur in warm water kunt u hetzelfde effect verkrijgen, een schone wond. Is dit allemaal niet binnen handbereik, dan kunt u er ook nog voor kiezen om een warm sopje met een paar druppels citroensap of een theelepel zout te maken. Dit zou de wond ook schoon moeten maken. Mocht dit ook niet binnen handbereik zijn, dan kan men er zelfs nog voor kiezen om gewoon speeksel te gebruiken om de wond te ontsmetten.

Na het schoonmaken van de wond kan men peterseliesap of zure room op de wond aanbrengen en dit afdekken met een steriel gaasje. Het peterseliesap verkrijgt men door de peterselie te kneuzen, hierdoor komt het sap vrij. Dit moet wel om de twee uur worden verschoond, hierdoor blijft de wond zo goed mogelijk schoon. Een andere optie is om de wond schoon te spoelen met het kookwater van pastinaak. De overgebleven warme pulp kan men vervolgens gebruiken als een kompres voor de wond.

Knoflook is ook een fantastisch natuurlijk antisepticum. Maak voor een genezend kompres een mengsel van fijngemaakte knoflook en honing. Dit mengsel kan men vervolgens rechtstreeks aanbrengen op de snijwonden en/of schaafwonden. Er kan ook pure honing worden gebruikt en dit met een verbandje aanbrengen op de wond. Hierdoor wordt voorkomen dat er lucht of vocht in de wond dringt.

Als men gevallen is op grind, bedek dan de schaafwond met brood vermengd met eierdooier en warme melk om de kleine steentjes uit de wond te trekken. Om een infectie tegen te gaan en het genezingsproces te bevorderen kan men een rauwe avocado pureren en deze afdekken met een steriel gaasje. Honing helpt ook erg goed om steentjes uit een wond te trekken.

Citroen is een van de krachtigste samentrekkende middelen beschikbaar in de natuur. Dit kan dus heel goed worden gebruikt om het bloeden van dit type wonden te stelpen, gebruik hiervoor een rauwe citroen. Ook het drinken van een kop pepermuntthee helpt gelijk met het stollen van het bloed. Dit helpt ook zeer goed bij bloedneuzen. Knoflookwijn, gemaakt van fijngehakte knoflook die enkele uren in witte wijn is getrokken, maakt snij- en schaafwonden ook schoon en voorkomt ook een infectie. Om de wond na het schoonmaken, te beschermen kunt u het allerbeste een papje van knoflook met honing aanbrengen en afdekken met een steriel gaasje.

Even samenvattend wat kan allemaal gebruikt worden om de wond schoon te spoelen:
  • toverhazelaar(verdund)
  • calendula(verdund)
  • water met zout of wat citroensap
  • het kookwater van pastinaken
© 2009 - 2019 Desertrose88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes: Snij- en schaafwonden"

Infoteur: Desertrose88
Gepubliceerd: 16-02-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!