InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Schaafwonden verzorgen & schaafwonden behandelen

Schaafwonden verzorgen & schaafwonden behandelen

Schaafwonden verzorgen & schaafwonden behandelen Schaafwonden zijn een oppervlakkige beschadiging van de bovenste huidlaag of epidermis. Hier volgen enkele tips om schaafwonden te verzorgen en te behandelen om te voorkomen dat ze littekens en huidverkleuringen veroorzaken.

Antibacteriële zeep en water

Was een schaafwonde onmiddellijk uit met antibacteriële zeep en warm water om jezelf tegen ontstekingen te beschermen.

Thijm

Schaafwonden kan je ook perfect ontsmetten met thijm thee of water waarin je drie tot vijf druppels van de essentiële olie van thijm hebt gedaan.

Aloë vera

Het sap van de aloë vera plant is ideaal om schaafwonden te verzorgen en te behandelen. Aloë vera gaat immers niet alleen ontstekingen en bacteriën te lijf, ze zorgt er ook voor dat de huid zeven keer sneller geneest dan normaal. Omdat de plant zo hydraterend werkt, maakt het de schaafwonden zachter zodat ze minder gaan jeuken en branden.

Jodium

Vloeibaar jodium is altijd goed om in huis te hebben omdat het de kans op ontstekingen verkleint en zwellingen vermindert.

Ajuin

Ajuin is bijzonder efficiënt om de wildgroei van bacteriën en microben tegen te gaan. Snij een ajuin in twee en druk de natte kant zachtjes tegen de schaafwonden.

Lavendelolie

Behandel de schaafwonden met enkele druppels lavendelolie. Dit zorgt ervoor dat ze sneller genezen.

Honing

Smeer een beetje honing over je schaafwonden. Honing bevat namelijk uitstekende antibacteriële eigenschappen en verlicht het vervelende, jeukende gevoel dat vaak met schaafwonden gepaard gaat.

Azijn

Meng één deel azijn met drie delen water en dep dit over de schaafwonden om ze te verzorgen en te behandelen. Deze behandeling is nog beter als je hiervoor warm water gebruikt.

Tea tree

Doe verschillende keren per dag tea tree olie op de schaafwonden. Dit voorkomt dat de schaafwonden littekens en huidverkleuring veroorzaken.

Lookolie

Wrijf je schaafwonden in met een beetje lookolie. Laat hooguit dertig minuten intrekken. Lookolie langer op de huid laten, kan meer slecht dan goed veroorzaken.

Gezond eten

Tot slot: eet gezond. Je huid kan zich onmogelijk helen als je lichaam tekorten heeft en/of verzuurd is.
Gerelateerde artikelen
Schaafwonden: symptomen, oorzaak en behandelingSchaafwonden: symptomen, oorzaak en behandelingEen schaafwond is een oppervlakkige huidverwonding, waarbij meestal alleen de epidermis of opperhuid (de buitenste huidl…
Huismiddeltjes: Snij- en schaafwondenDit type wonden ziet er vaak zeer ernstig en bloederig uit, maar schijn bedriegt. Meestal ziet het er vele malen erger u…
Dieren EHBO: Wonden en bloedingenDoor vechtpartijen met andere dieren komen vaak bijt- en krabwonden voor, maar gelukkig zien we zelden kogelwonden of an…
Natuurlijk mooi met Tea treeTea tree is kiemdodend en schimmelwerend waardoor het ideaal is om te gebruiken in schoonheidsproducten voor de vette en…
Veilig skaten: tipsIn Nederland is skaten (ook wel skeeleren genoemd) een snel groeiende sport met een sterk toenemend aantal beoefenaars,…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.

Reageer op het artikel "Schaafwonden verzorgen & schaafwonden behandelen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!