InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?

Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?

Misselijkheid, wat kun je er tegen doen? Iedereen is wel eens misselijk of moet overgeven. Misselijkheid ontstaat doordat een bepaald stukje van de hersenen, het braakcentrum, wordt geprikkeld. De maag krijgt dan het signaal zich te legen. Meestal met een goede reden, maar niet altijd. Soms kunt u medicijnen tegen misselijkheid gebruiken, een andere keer beter niet.

Oorzaak misselijkheid

Misselijkheid wordt vaak gevolgd door braken. Het betekent dat in een bepaald deel van de hersenen alarm is geslagen. Ergens in het lichaam verloopt iets niet volgens plan. Misselijkheid kan verschillende oorzaken hebben.
  • een maagdarminfectie, maagpijn, of een maagzweer
  • iets verkeerds of te veel eten
  • overmatig drinken van alcohol
  • reisziekte
  • duizeligheid
  • pijn en stress
  • menstruatie
  • migraine
  • bepaalde hersenaandoeningen
  • zwangerschap (vaak in het begin)
  • bijwerking van medicijnen (bijv chemotherapie of antidepressiva)

Eetpatroon

Misselijkheid is niet ernstig maar, wel erg vervelend. Wanneer u misselijk bent, moet u vaak niet aan eten denken. Toch kan het wel helpen om wat vaker kleine beetjes te eten of te drinken. Probeer in elk geval regelmatig kleine hoeveelheden te drinken om uitdroging te voorkomen.

Arts of uitzieken?

Zeker bij aanhoudende misselijkheid is het van belang een dokter te raadplegen. Misselijkheid kan namelijk ook door een ziekte worden veroorzaakt. Wanneer misselijkheid en braken het gevolg is van voedselvergiftiging of alcoholvergiftiging, kan dit gepaard gaan met koorts en diarree. Braken en diarree zijn natuurlijke mechanismen om stoffen kwijt te raken die het lichaam niet wenst. Zeker bij voedselvergiftiging is het belangrijk het lichaam z’n gang te laten gaan. Gebruik in deze gevallen (zonodig in overleg met uw arts) daaarom ook geen geneesmiddelen.

Medicijnen tegen misselijkheid

Welk medicijn het beste gebruikt kan worden hangt af van de oorzaak van de misselijkheid. Er zijn middelen met bijvoorbeeld domperidon of metoclopramide die braken tegen gaan. Antibraakmiddelen dus. Ze worden o.a. gebruikt door mensen die misselijk zijn door migraine of de bijwerking van andere medicijnen. Antibraakmiddelen openen de doorgang van de maag naar de darmen en stimuleren de bewegingen van maag en darmen. Hierdoor raakt de maag sneller leeg. Wanneer de maag leeg is nemen de braakneigingen en daarmee de misselijkheid af.

Reisziekte

Bij reisziekte gaat het in feite om een evenwichtsstoornis, omdat de hersenen tegenstrijdige signalen ontvangen van ogen en evenwichtsorgaan. Bij deze misselijkheid worden vaak middelen geadviseerd met cinnarizine, cyclizine of promethazine, die ook als allergiemiddel gebruikt kunnen worden. Deze middelen blokkeren de prikkeling van het braakcentrum, waardoor de misselijkheid en de braakneigingen afnemen. Overigens zou een glas Coca Cola in zo'n situatie ook wel eens kunnen helpen. Terwijl elke dag een glas helpt ter voorkoming van diarree etc. Het is niet duidelijk of dit echt werkt of dat het door een placebo-effect komt.

Zwangerschap

Misselijkheid vanwege zwangerschap komt vaak voor tijdens de eerste drie tot vier maanden van de zwangerschap. Deze vorm van misselijkheid wordt bij voorkeur zonder medicijnen behandeld. U kunt hierbij het beste regelmatig veel kleine maaltijden gebruiken die veel koolhydraten bevatten. In geval van veel vochtverlies en uitputting dient wel een arts geraadpleegd te worden. Overleg voordat u een geneesmiddel gaat gebruiken altijd eerst met uw arts of verloskundige.
Gerelateerde artikelen
Misselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijkheid: zwanger, duizelig, moe en het hart. Misselijkheid heeft verschillende oorzaken. Wanneer het in combinatie…
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Misselijkheid: oorzaken, wat helpt er tegen, zwangerschapMisselijkheid: oorzaken, wat helpt er tegen, zwangerschapMisselijkheid is een naar gevoel in de buik en gaat gepaard met de neiging om te braken. Het braakcentrum in de hersenen…
Tips tegen misselijkheidTips tegen misselijkheidDoor teveel alcohol of overmatig eten kun je misselijk worden. Ook kan dit ontstaan als gevolg van griep, zwangerschap,…
Bronnen en referenties
  • O.a. Kring-Nieuws

Reageer op het artikel "Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?"

Reacties

Rümeysa, 10-01-2015 09:37 #7
Als je misselijk bent en als je hebt overgegeven zal ik thee drinken of als je drie dagen misselijk bent ga dan naar de ziekenhuis want dan kan je daar tabletjes gebruiken enzo. Ik heb vaker overgegeven maar het is best wel vervelend maarja dus beste oplossing vindt ik overgeven

Helena, 28-04-2014 18:54 #6
Na een operatie, zijn de patiënten vaak misselijk. Dat komt door de narcose die word gebruikt.

Ben je misselijk? Ik ben soms ook wel eens misselijk. In de ochtend heb je het gevoel dat je gaat braken over je ontbijt. Als je geen honger hebt, dwing je zelf dan niet. Eten is niet belangrijk als je misselijk bent. Als je hebt over gegeven, is het beste om even rustig te gaan zitten, haal adem door je neus, en blaas het rustig uit je mond. Het beste is om dan een kopje kamille of linde thee te maken, drink je thee slokje, voor slokje op. Niet te snel! Dat heb ik wel geleerd. (Vervolgens braakte ik al het thee uit, over de bank), als je toch wat wilt gaan eten, is het belangrijk dat je niet te zwaar eet. Een cracker met een beetje kaas is al voldoende. Een boterham met iets ligts als broodbeleg is ook al goed. Maar als je erg misselijk bent, terwijl je eet, kun je beter stoppen met eten, want je word vervolgens alléén maar misselijk van te veel eten. Na het eten is het fijn om even een warme douch/bad te nemen. Doe dat alleen als je misselijkheid al vermindert is, anders moet je overgeven is bad, en dat is niet echt gepast… Je kunt voor het slapen gaan een paracetamol nemen, zodat de pijn wat vermindert, en je goed kunt door slapen. Als je misselijkheid meer dan een week duurt, is het slim om even naar de huisarts te gaan.

Ik heb nu al drie maanden last van oorontsteking. Mijn trommelvlies is verschrompelt zei de huisarts. Omdat er veel vocht op heeft gezeten, lijkt het alsof je trommelvlies verschrompelt is. Ik word al van een klein griepje al snel misselijk, ook van lange auto reizen, vliegtuig reizen enz…

Tips voor misselijkheid:
1. Rustig drinken, (bijv. Kamille thee).
2. Niet eten als je geen honger hebt. (Eten is niet belangrijk).
3. Neem een lekker warme bad/douche.
4. Als je je niet meer zo misselijk bent, is het fijn om een blokje om te wandelen. Dat geeft je weer wat energie.
5. Neem een paracetamol voor het slapen gaan, als je misselijkheid heel erg is.
6. Als je misselijk bent, en begint te kokhalzen doe dan het volgende:
-ga op een stoel zitten, en hou een oude emmer vast.
-zet je voeten stevig op de grond.
-adem rustig door je neus
-als het overgeefsel komt; laat het maar komen! Et is juist hartstikke gezond, dat al het viezigheid uit je maag is.
-doe rustig aan, na het overeven. (Voorbeeld; loop geen marathon, geen junkfood eten, je weet het wel. :D).
7. Als de misselijk heid te érg is, en langer dan een week duurt, neem dan contact op met uw huisarts.

Dankjewel,
Hopelijk hebt u er wat aan. :)
xx Helena. Reactie infoteur, 29-04-2014
Dank u voor de uitgebreide toelichting.

Lisa, 09-07-2013 21:28 #5
Ik heb gister een operatie gehad en ben misselijk geworden. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 10-07-2013
Even met de arts overleggen svp

Inge, 08-12-2012 23:54 #4
Ik heb sinds kort last van aanhoudende lichte misselijkheid alsof ik lang in een auto heb gezeten bijvoorbeeld. Dus ook gewoon overdag als ik thuis of op school zit.
Ik heb er niet elke dag last van maar er zijn toch wel vaak momenten dat ik me niet zo heel lekker voel. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Reactie infoteur, 10-12-2012
Beste Inge,
Vergeet je niet te ontbijten en ook niet om overdag af en toe wat te eten?

Romy, 04-12-2011 22:46 #3
Wat ook werkt is een perpermuntje of een tik-tak eten ;)

Nathalie, 21-05-2011 23:50 #2
Ik heb een groot probleem ik kan namelijk niet reizen, of met openbaar vervoer gaan of werk gaan zoeken als het moment komt dat ik iets moet ondernemen raakt men maag van slag begin ik zenuwachtig te worden en word ik misselijk ik weet echt niet wat ik hier mee aan moet ik heb alle soorten medicijnen al gehad tegen misselijkheid maar werkte niet het bleef gewoon a.u.b iemand die me kan helpen of weet wat ik hier mee aan moet. Reactie infoteur, 22-05-2011
Nathalie, stel je vraag op onderstaand prikbord, daar reageren vaak veel mensen op:

http://gezondheids.startpagina.nl/prikbord/

Succes

Misselijkheid Tegengaan, 19-05-2010 09:56 #1
Als je misselijk wordt en je durft niet meer te eten, is de oplossing om iets te eten. maak een beschuitje klaar en drink wat. je maag is van streek want je was misselijk, door niet te eten maak je het alleen erger. doorbreek de vicieuze circel dus en eet wat!

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-12-2019
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!