InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is de mannenpil?

Wat is de mannenpil?

De mannenpil is na meer dan 40 jaar onderzoek nog steeds niet te verkrijgen. Helaas, want het kan voor sommige stellen een ideale oplossing zijn. Bijvoorbeeld wanneer de vrouw te veel last heeft van bijwerkingen van de pil voor vrouwen. Zij zullen naar verwachting nog 5-10 jaar moeten wachten op de mannenpil. In dit artikel vindt u meer informatie over de mannenpil en waarom deze nog niet verkrijgbaar is.

De werking van de mannenpil

De bedoeling is om met de mannenpil de zaadcelproductie stil te leggen. In testen tot nu toe hield de mannenpil in dat er gebruik gemaakt werd van de combinatie van een pil met vrouwelijke hormonen en een implantaat met mannelijke hormonen. De pil met vrouwelijke hormonen legt namelijk niet alleen de productie van zaadcellen stil, maar ook de productie van het mannelijke testosteron. Om vrouwelijke bijwerkingen te voorkomen wordt met een implantaat testosteron ingebracht.

Wanneer de mannenpil op de markt zal verschijnen is het woord “pil” waarschijnlijk niet meer van toepassing. Het vrouwelijke hormoon zal dan met een implantaat ingebracht worden (eens in de vier maanden moet die vervangen worden) en om bijwerkingen te voorkomen zullen er dan driemaandelijks testosteronspuiten gezet worden. Er wordt niet voor de vorm van een pil gekozen, omdat je dan nog kans hebt op ongewenste zwangerschap door het vergeten van de pil of het verkeerd innemen daarvan, net zoals bij de vrouwenpil.

Het verloop van het onderzoek naar de mannenpil

Het onderzoek naar een mannenpil loopt al enkele decennia. Je zou verwachten dat het door technische belemmeringen nog steeds niet gelukt is een mannenpil op de markt te brengen. Toch waren de technische problemen halverwege de jaren zeventig al opgelost.

De mannenpil is nog niet op de markt verkrijgbaar door met name de moeilijke acceptatie van de maatschappij. Anticonceptie is met behulp van de vrouwenpil een zaak voor de vrouw en hun artsen geworden. De maatschappij heeft veel tijd nodig gehad om te wennen aan het idee van een anticonceptie in de vorm van een pil voor de man.

Testpersonen waren zeer enthousiast en hadden door de combinatie van vrouwelijke en mannelijke hormonen geen of nauwelijks last van bijwerkingen. De zaadcelproductie kwam na 3 weken ook weer op gang, het geen niet onbelangrijk is! Toch durfde bedrijven lang niet te investeren in de mannenpil, omdat ze de risico’s voor die grote investeringen te groot vonden. Rond de lancering van de vrouwenpil zijn namelijk veel problemen (en rechtszaken) ontstaan.

Onderzoekers van Organon hebben zich ook gericht op andere vormen van anticonceptie voor mannen, wellicht ook niet-hormonale producten die wel in pilvorm ingenomen kunnen worden. Organon en Schering zijn ook bezig met onderzoek om de beste dosering en combinatie van de mannelijke en vrouwelijke hormonen te vinden, zodat er zo min mogelijk bijwerkingen kunnen ontstaan.

Waarom de keuze voor een mannenpil?

De mannenpil geeft stellen in ieder geval de mogelijkheid om zelf te bepalen wie voor de anticonceptie zorgt. De vrouwenpil kan bijvoorbeeld bijwerkingen hebben en het wisselen tussen verschillende vrouwenpillen lost dat probleem niet altijd op. De mannenpil kan dan wel een goede oplossing zijn, aangezien de vrouwenpil meer kans op bijwerkingen heeft dan de mannenpil.

Ook geeft de mannenpil een extra keuzemogelijkheid aan vrijgezellen mannen die bijvoorbeeld one-night-stands hebben. Het gebruik van een condoom om SOA’s te voorkomen is dan so wie so niet onverstandig, maar voor de anticonceptie hebben zij nu nog een extra keuze.

Het is wel belangrijk dat vrouwen hun mannen dan leren vertrouwen. Er zijn nu nog veel vrouwen die roepen dat hun vriend of man het toch vergeet. Vrouwen kunnen het natuurlijk ook vergeten en een dergelijke uitroep is vaak gebaseerd op het beeld van een mannenpil vergelijkbaar met een vrouwenpil: een pil die je iedere dag één moet innemen. Toch moet wel aangemerkt worden dat vrouwen er eerder aandenken omdat zij het ook merken wanneer het fout gaat: zij raken zwanger.
© 2009 - 2018 Mabe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtNieuwe anticonceptiepil: de natuurlijke pilDe anticonceptiepil is een van de meest gebruikte en betrouwbaarste anticonceptie voor vrouwen. Miljoenen vrouwen gebrui…
Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieEen vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieHet gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is d…
Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieJoods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieHoe staat het Jodendom tegenover geboortebeperking, anticonceptie en sterilisatie? De Bijbelse opdracht 'Weest vruchtbaa…
Anticonceptie: prikpilAnticonceptie: prikpilEr zijn verschillende vormen van anticonceptie beschikbaar. De prikpil is er daar een van. In dit artikel wordt ingegaan…
Bijwerkingen van de pil Microgynon 30Bijwerkingen van de pil Microgynon 30We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel…

Reageer op het artikel "Wat is de mannenpil?"

Reactie

Tristan Willaarts, 12-04-2010 17:21 #1
Ik hou van die pil omdat mijn vriendin niet tegen de pil kan. Ze haat condooms omdat we dan niet zo veel lol kunnen hebben. en ze is ook al een keer zwanger geworden doordat ik niet op tijd de kerk uitging

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!