InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De hand, fascinerend

De hand, fascinerend

De hand, fascinerend De hand is een functioneel onderdeel van het lichaam, voor de meeste mensen essentieel en absoluut een complex lichaamdeel.

Functionaliteit

De functionaliteit van de hand spreekt voor zich. Het is een enorm belangrijk onderdeel van ons lichaam en uiterst belangrijk in het manipuleren van de omgeving. Manipuleren in de zin van het oppakken of verplaatsen van iets tot een zeer complexe motorische vaardigheid als het steken van een draad door het oog van de naald of het intoetsen van een sms op onze telefoon.

De menselijke hand wordt door de tegenovergestelde hersenhelft bediend (dit geldt overigens ook voor alle dubbelzijdige lichaamsdelen). In de vingertoppen komen de zenuwuiteinden samen, wat maakt dat de testzin van de hand ook enorm belangrijk is.

Doof / blind

Voor doven zijn de handen nog belangrijker, want het is DE manier van communiceren. Middels gebarentaal en vingerspelling worden de zinnen gemaakt zoals horenden ze uitspreken en is communicatie mogelijk.

Voor doof blinden is de hand nog belangrijker, want de hand is het enige communicatie middel en essentieel om onderling te communiceren.

Anatomie

Zoals de meeste primaten heeft ook de mens opponeerbare duimen. Dit wil zoveel zeggen dat men met de punt van de duim alle andere vingers van die hand aan kan raken. Dit is essentieel om iets op te kunnen pakken.

De menselijke hand kent een brede handpalm en 5 vingers (samen 14 vingerkootjes), waarbij de handpalm reeds vanaf de geboorte de 3 lijnen kent. Deze lijnen noemen we handlijnen. Het geheel is bevestigd aan de onderarm en het verbindingsstuk is de pols.

De hand bestaat uit enkelvoudige botjes, 27 stuks om precies te zijn. Waarbij de pols normaal uit 8 handwortelbeentjes bestaat:
  • Bootvormig been
  • Maanvormig been
  • Driehoeksbeen
  • Erwtvorming been
  • Veelhoekig been
  • Klein veelhoekig been
  • Kopbeen
  • Haakvormig been

Op de hand sluit het bekende middenhandsbeetje hierop aan. Een mens een 5 middenhandsbeentjes.

Er zijn 2 groepen spieren te onderscheiden (extrinsieke en intrinsieke). De extrinsieke zitten in de onderarm en de intrinsieke in de hand (duimmuis- en handrugspieren). Verder is de hand voorzien van (gemengde) zenuwen.

Afwijkingen

Bepaalde afwijkende standen van de hand kunnen voorkomen en een afwijkend aantal vingers of middenhandsbeentjes.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de hand is heel persoonlijk. De een houdt van de lange slanke hand en de ander houdt meer van een stevige krachtige hand. De ene vrouw wil graag lange nagels en de ander bewust niet. De hand kan wel optisch verlengd worden met lange(re) nagels, maar ook dit is heel persoonlijk.
Gemiddeld genomen is de mannenhand 189 mm lang en 84 mm breed en bij vrouwen is dit 172 mm lang en 74 mm breed.

Het uiterlijk is die zin belangrijk, dat een verzorgde hand een andere indruk geeft als een vuile hand met onverzorgde (lang of kort) en vieze nagels. Het wordt min of meer meegenomen bij de eerste indruk, dit geldt tevens voor een te geven hand. Een fris gewassen hand is dus geen overbodige luxe. Door het vele wassen en ander watergebruik met de handen, kunnen de natuurlijke vetten wel afnemen. Een handcrème of een vergelijkbaar product is daarom zeker aan te raden voor het behoud van een zachte huid.

Eelt

Eelt is een verdikking die optreedt bij druk en eeltkussentjes kunnen aan de binnenkant van de handpalm (even onder de vingers) ontstaan. Ze nemen af als de regelmatige druk wegvalt. Ga nooit met mesjes of iets dergelijks aan de slag om het eelt weg te halen. Met een zacht borsteltje, crème en geduld kunnen de eventueel ontstane kussentjes verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beauty: handverzorging in enkele minutenBeauty: handverzorging in enkele minutenEr wordt met enige regelmaat in deze rubriek aandacht besteed aan de verzorging van de handen. Wel of geen dure middelen…
Beauty: hulpmiddelen voor mooie handen en nagelsBeauty: hulpmiddelen voor mooie handen en nagelsWe weten allemaal wel dat dagelijkse meerdere likken handcrème goed voor de handen is en dat nagels er gevijld (kort of…
De anatomie van de handWe gebruiken onze handen elke dag zonder er bij na te denken. Toch is het uniek wat wij, als mensheid, kunnen uitvoeren…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Handen verraden de leeftijdHanden verraden de leeftijdAan het gezicht kan er met facelifts getrokken worden of botox vult de hele handel weer op, maar de handen verraden toch…

Reageer op het artikel "De hand, fascinerend"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 27-06-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Handen en voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!